Καθημερινή Αδέσμευτη Εφημερίδα

ΜΟΝΟΓΡΑΜΜΑ: «Γιάννης Γαρεδάκης» - Τρίτη 16 Νοεμβρίου στην ΕΡΤ 2 - 17:30

Τρίτη 16 Νοεμβρίου στην ΕΡΤ 2 - 17:30 στην εκπομπή "Μονόγραμμα" προβάλλεται το 2ο μέρος "Γιάννης Γαρεδάκης"

 

Το ΜΟΝΟΓΡΑΜΜΑ γιορτάζει φέτος τα 40 χρόνια εκπομπών στη Δημόσια Τηλεόραση.

Μια εκπομπή σταθμός στα πολιτιστικά δρώμενα του τόπου μας, που δεν κουράστηκε στιγμή μετά από τόσα χρόνια, αντίθετα πλούτισε σε εμπειρίες και γνώση.

Ατέλειωτες ώρες δουλειάς, έρευνας, μελέτης και βασάνου πίσω από κάθε πρόσωπο που καταγράφεται και παρουσιάζεται στην οθόνη της ΕΡΤ2. Πρόσωπα που σηματοδότησαν με την παρουσία και το έργο τους την πνευματική, πολιτιστική και καλλιτεχνική πορεία του τόπου μας.

Πρόσωπα που δημιούργησαν πολιτισμό, που έφεραν εντός τους πολιτισμό και εξύψωσαν με αυτό το «μικρό πέτρινο ακρωτήρι στη Μεσόγειο» όπως είπε ο Γιώργος Σεφέρης «που δεν έχει άλλο αγαθό παρά τον αγώνα του λαού του, τη θάλασσα, και το φως του ήλιου...»

«Εθνικό αρχείο» έχει χαρακτηριστεί από το σύνολο του Τύπου και για πρώτη φορά το 2012 η Ακαδημία Αθηνών αναγνώρισε και βράβευσε οπτικοακουστικό έργο, απονέμοντας στους δημιουργούς παραγωγούς και σκηνοθέτες Γιώργο και Ηρώ Σγουράκη το Βραβείο της Ακαδημίας Αθηνών για το σύνολο του έργου τους και ιδίως για το «Μονόγραμμα» με το σκεπτικό ότι: «…οι βιογραφικές τους εκπομπές αποτελούν πολύτιμη προσωπογραφία Ελλήνων που έδρασαν στο παρελθόν αλλά και στην εποχή μας και δημιούργησαν, όπως χαρακτηρίστηκε, έργο “για τις επόμενες γενεές”».

Η ιδέα της δημιουργίας ήταν του παραγωγού - σκηνοθέτη Γιώργου Σγουράκη, όταν ερευνώντας, διαπίστωσε ότι δεν υπάρχει ουδεμία καταγραφή της Ιστορίας των ανθρώπων του πολιτισμού μας, παρά αποσπασματικές καταγραφές. Επιθυμούσε να καταγράψει με αυτοβιογραφική μορφή τη ζωή, το έργο και η στάση ζωής των προσώπων, έτσι ώστε να μην υπάρχει κανενός είδους παρέμβαση και να διατηρηθεί ατόφιο το κινηματογραφικό ντοκουμέντο.

Άνθρωποι της διανόησης και Τέχνης καταγράφτηκαν και καταγράφονται ανελλιπώς στο Μονόγραμμα. Άνθρωποι που ομνύουν και υπηρετούν τις Εννέα Μούσες, κάτω από τον «νοητό ήλιο της Δικαιοσύνης και τη Μυρσίνη τη Δοξαστική…» για να θυμηθούμε και τον Οδυσσέα Ελύτη ο οποίος έδωσε και το όνομα της εκπομπής στον Γιώργο Σγουράκη. Για να αποδειχτεί ότι ναι, προάγεται ακόμα ο πολιτισμός στην Ελλάδα, η νοητή γραμμή που μας συνδέει με την πολιτιστική μας κληρονομιά ουδέποτε έχει κοπεί.

Σε κάθε εκπομπή ο/η αυτοβιογραφούμενος/η οριοθετεί το πλαίσιο της ταινίας η οποία γίνεται γι' αυτόν. Στη συνέχεια με τη συνεργασία τους καθορίζεται η δομή και ο χαρακτήρας της όλης παρουσίασης. Μελετούμε αρχικά όλα τα υπάρχοντα βιογραφικά στοιχεία, παρακολουθούμε την εμπεριστατωμένη τεκμηρίωση του έργου του προσώπου το οποίο καταγράφουμε, ανατρέχουμε στα δημοσιεύματα και στις συνεντεύξεις που το αφορούν και μετά από πολύμηνη πολλές φορές προεργασία ολοκληρώνουμε την τηλεοπτική μας καταγραφή. Το σήμα της σειράς είναι ακριβές αντίγραφο από τον σπάνιο σφραγιδόλιθο που υπάρχει στο Βρετανικό Μουσείο και χρονολογείται στον τέταρτο ως τον τρίτο αιώνα π.Χ. και είναι από καφετί αχάτη. Τέσσερα γράμματα συνθέτουν και έχουν συνδυαστεί σε μονόγραμμα. Τα γράμματα αυτά είναι το Υ, Β, Ω και Ε. Πρέπει να σημειωθεί ότι είναι πολύ σπάνιοι οι σφραγιδόλιθοι με συνδυασμούς γραμμάτων, όπως αυτός που έχει γίνει το χαρακτηριστικό σήμα της τηλεοπτικής σειράς. Το χαρακτηριστικό μουσικό σήμα που συνοδεύει τον γραμμικό αρχικό σχηματισμό του σήματος με την σύνθεση των γραμμάτων του σφραγιδόλιθου, είναι δημιουργία του συνθέτη Βασίλη Δημητρίου. Μέχρι σήμερα έχουν καταγραφεί περίπου 400 πρόσωπα και θεωρούμε ως πολύ χαρακτηριστικό, στην αντίληψη της δημιουργίας της σειράς, το ευρύ φάσμα ειδικοτήτων των αυτοβιογραφουμένων, που σχεδόν καλύπτουν όλους τους επιστημονικούς, καλλιτεχνικούς και κοινωνικούς χώρους με τις ακόλουθες ειδικότητες: αρχαιολόγοι, αρχιτέκτονες, αστροφυσικοί, βαρύτονοι, βιολονίστες, βυζαντινολόγοι, γελοιογράφοι, γεωλόγοι, γλωσσολόγοι, γλύπτες, δημοσιογράφοι, διαστημικοί επιστήμονες, διευθυντές ορχήστρας, δικαστικοί, δικηγόροι, εγκληματολόγοι, εθνομουσικολόγοι, εκδότες, εκφωνητές ραδιοφωνίας, ελληνιστές, ενδυματολόγοι, ερευνητές, ζωγράφοι, ηθοποιοί, θεατρολόγοι, θέατρο σκιών, ιατροί, ιερωμένοι, ιμπρεσάριοι, ιστορικοί, ιστοριοδίφες, καθηγητές πανεπιστημίων, κεραμιστές, κιθαρίστες, κινηματογραφιστές, κοινωνιολόγοι, κριτικοί λογοτεχνίας, κριτικοί τέχνης, λαϊκοί οργανοπαίκτες, λαογράφοι, λογοτέχνες, μαθηματικοί, μεταφραστές, μουσικολόγοι, οικονομολόγοι, παιδαγωγοί, πιανίστες, ποιητές, πολεοδόμοι, πολιτικοί, σεισμολόγοι, σεναριογράφοι, σκηνοθέτες, σκηνογράφοι, σκιτσογράφοι, σπηλαιολόγοι, στιχουργοί, στρατηγοί, συγγραφείς, συλλέκτες, συνθέτες, συνταγματολόγοι, συντηρητές αρχαιοτήτων και εικόνων, τραγουδιστές, χαράκτες, φιλέλληνες, φιλόλογοι, φιλόσοφοι, φυσικοί, φωτογράφοι, χορογράφοι, χρονογράφοι, ψυχίατροι.


 Τρίτη 16 Νοεμβρίου στην ΕΡΤ 2 - 17:30 στην εκπομπή "Μονόγραμμα" προβάλλεται το 2ο μέρος "Γιάννης Γαρεδάκης".

Ένας φιλόδοξος και επιτυχημένος εκδότης, που υπεραγαπάει τον τόπο του και διακατέχεται από το πάθος να δημιουργήσει και να του προσφέρει πολιτισμό, ο Γιάννης Γαρεδάκης, εκδότης της εφημερίδας «Χανιώτικα Νέα» και ιδρυτής του «Μουσείου Τυπογραφίας Γιάννη και Ελένης Γαρεδάκη», αυτοβιογραφείται στο Μονόγραμμα.

Μεγάλωσε στα Χανιά, στις φτωχογειτονιές της Σπλάντζιας και των Αγίων Αναργύρων, με τα τρία αδέλφια του και τους γονείς του.

Φοίτησε στο μοναδικό εσωτερικό σχολείο που υπήρχε τότε, την Εκκλησιαστική Σχολή Κρήτης.

Στη συνέχεια, φοιτά στη Θεολογική Σχολή της Αθήνας με σκοπό να εγγραφεί μετά στη Νομική, αλλά αναγκάζεται να εγκαταλείψει το πανεπιστήμιο για λόγους οικονομικούς.
Πήγε στο στρατό ως έφεδρος Ανθυπολοχαγός για να έχει μια οικονομική ανεξαρτησία.

Τελειώνοντας το στρατιωτικό, μετά από μια στάση στην Αθήνα, όπου μαθαίνει τα μυστικά της δημοσιογραφίας από το συγκρότημα Λαμπράκη, κατεβαίνει και πάλι Χανιά, με σκοπό να αναβαθμίσει το ρόλο της εφημερίδας «Παρατηρητής».

«Κι έτσι βρέθηκα, τυχαία θα έλεγα, στο χώρο της Δημοσιογραφίας.

Εκ των υστέρων λέω ότι ήμουν πάρα πολύ τυχερός γιατί βρέθηκα σ' έναν χώρο τον οποίο υπεραγάπησα. Μου άρεσε πάρα πολύ η δουλειά και από την αρχή, έτσι με πολύ πάθος προσπαθούσα να προσαρμοστώ και να κάνω αυτά που χρειαζόταν».

Παράλληλα, συνεργαζόταν ως ανταποκριτής στο αθηναϊκό «Βήµα», αλλά και στις εφημερίδες του Δ.Ο.Λαµπράκη.

Το 1967 κάνει το μεγάλο βήμα. Τολμάει, παρά τη δικτατορία να εκδώσει τη δική του εφημερίδα, τα «Χανιώτικα Νέα». Με χρηματοδότη τον παππού του!

«Τον παρακάλεσα να πουλήσει ένα αγροτεμάχιο προκειμένου να πάρω μια βάση οικονομική για να ξεκινήσω. Ο παππούς μου, πούλησε ένα μεγάλο τμήμα της αγροτικής περιουσίας, τσάμπα θα έλεγα για την εποχή αλλά ήθελε να με βοηθήσει. Έτσι έγινε, πήρα τα πρώτα χρήματα και ξεκίνησα νοικιάζοντας μια λινοτυπική μηχανή από την Αθήνα».

Η εφημερίδα πέτυχε και η κυκλοφορία της εκτινάχτηκε στις ένδεκα με δώδεκα χιλιάδες φύλλα ημερησίως! Αυτό έδωσε την δυνατότητα στον Γιάννη Γαρεδάκη να κάνει πολλά πράγματα και το κυριότερο, να πάρει ένα καινούριο πιεστήριο.

Ανήσυχο πνεύμα, άρχισε να ερευνά και να αγοράζει παλαιά μηχανήματα διότι η ιδέα για να φτιαχτεί ένα Μουσείο Τυπογραφίας έχει ξεκινήσει από πολύ παλιά, από τότε που δούλευε στον «Παρατηρητή».

Η «μαγεία» των τότε εκδόσεων κατεγράφη στο μυαλό του και σιγά σιγά ωρίμαζε η απόφαση για την ίδρυση ενός Μουσείου Τυπογραφίας. Το Μουσείο που πήρε το όνομά του αλλά και της γυναίκας του Ελένης Γαρεδάκη.

Πρόκειται για το πρώτο Μουσείο Τυπογραφίας στην Ελλάδα και μέλος του Ευρωπαϊκού Συνδέσμου Μουσείων Τυπογραφίας. Είναι μοναδικό στο είδος του, πληρέστατο, διδακτικό και διαδραστικό.

Στο χώρο του πραγματοποιούνται συνέδρια, παρουσιάσεις βιβλίων, θεατρικές παραστάσεις και μουσικές εκδηλώσεις, ενώ κάθε χρόνο διοργανώνει διεθνή διαγωνισμό αφίσας για την τυπογραφία. Το 2005 εγκαινιάστηκε επίσημα και το 2012 προστέθηκε σε αυτό νέα πτέρυγα.

Το 2015 εγκαινίασε μία ακόμα αίθουσα με σπάνιες εκδόσεις, από το εξωτερικό κυρίως, γκραβούρες, ξυλογραφίες κλπ. Στο χώρο της βιβλιοθήκης της εφημερίδας, υπάρχουν περί τις τρεις χιλιάδες βιβλία τα οποία αναφέρονται κατά 95% αποκλειστικά στην Κρήτη.

«Φιλοξενεί επίσης την ιστορία της εξέλιξης της Τυπογραφίας. Από τότε που σταμάτησε να είναι Τυπογραφία όπως τουλάχιστον την είχε εφεύρει ο Γουτεμβέργιος γιατί σιγά-σιγά μετά την λινοτυπία και την μονοτυπία ήρθε η φωτοσύνθεση, μια νέα μέθοδος γραφής και σύνθεσης των κειμένων και σελιδοποίησης. Η φωτοσύνθεση είχε λίγη διάρκεια γιατί ήρθαν τα κομπιούτερ μετά και άλλαξαν ριζικά τα πάντα. Και σήμερα η όποια εκτύπωση γίνεται μέσα από τα κομπιούτερ, όλα σελιδοποιούνται μέσω κομπιούτερ, στέλνονται αυτόματα στα πιεστήρια, στις μηχανές οι οποίες παράγουν τους τσίγκους, μπαίνουν στα πιεστήρια τα όφσετ και τυπώνονται τα πάντα είτε βιβλία είναι εκδόσεις είτε εφημερίδες».




Παραγωγός: Γιώργος Σγουράκης
Σκηνοθεσία: Στέλιος Σγουράκης
Συνεργάτης σκηνοθέτης: Χρίστος Ακρίδας Δημοσιογραφική επιμέλεια: Νέλλη Κατσαμά, Ιωάννα Κολοβού, Αντώνης Εμιρζάς
Φωτογραφία: Μαίρη Γκόβα
Ηχοληψία: Λάμπρος Γόβατζης
Μοντάζ: Δημήτρης Μπλέτας
Διεύθυνση παραγωγής: Στέλιος Σγουράκης



Διαθέσιμο στο ERTFLIX.

https://www.ertflix.gr/epg/audition/prg.168195-ept2-live-3772151 

 

 

 

    

 

Απόψεις

# Μπροστάρης σε όλους τους αγώνες των εργαζομένων της ΛΑΡΚΟ το στέλεχος του ΚΚΕ και Περιφερειακός Σύμβουλος Στερεάς ο Κώστας Μπασδέκης, έχει αναδείξει το πρόβλημα σε όλα...