Καθημερινή Αδέσμευτη Εφημερίδα

Τα Γλυπτά του Παρθενώνα και... η Αγιά Σοφιά

Γράφει ο Νικόλαος Ζαΐμης, Δημοσιογράφος στο Διεθνές Πρακτορείο Εκκλησιαστικών Ειδήσεων ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ (ope.gr)

 

Τη δυνατότητα να παίξει καθοριστικό ρόλο στην ανάδειξη και διάσωση των παγκόσμιων πολιτιστικών μνημείων θα έχει πλέον η χώρα μας, ύστερα από την εκλογή της στην Επιτροπή Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO για την περίοδο 2021-2025, με 119 ψήφους.
Για την Ελλάδα αποτελεί μια μεγάλη διάκριση στο παγκόσμιο τοπίο της πολιτιστικής κληρονομιάς, καθώς σε μία εποχή που ακόμα και ο πολιτισμός εργαλειοποιείται για πολιτικές σκοπιμότητες, καλείται να γίνει θεματοφύλακας του.
Όπως ανέφερε και η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, κ. Λίνα Μενδώνη, «η επιτυχία αυτή είναι το αποτέλεσμα εργώδους και συστηματικής προσπάθειας των αντιπροσωπειών των Υπουργείων Εξωτερικών και Πολιτισμού και Αθλητισμού», προσθέτοντας ότι στόχος είναι η αποτελεσματική προστασία της παγκόσμιας πολιτιστικής και φυσικής κληρονομιάς «που έχει πλέον να αντιμετωπίσει και τις επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης, καθώς και η διατήρηση και ενδυνάμωση της οικουμενικής αξίας των μνημείων σε όλες τις γεωγραφικές περιοχές του κόσμου».
Η Ελλάδα έχει συνυπογράψει από το 1981 τη Συνθήκη της UNESCO για την προστασία των μνημείων και χώρων παγκόσμιας κληρονομιάς. Στόχος της Συνθήκης είναι η προστασία από κάθε είδους φθορά και καταστροφή, προκειμένου αυτά να κληροδοτηθούν στις γενιές του μέλλοντος. Στο διεθνή κατάλογο της UNESCO έχουν συμπεριληφθεί ως τώρα 22 μνημεία και χώροι, καθώς πληρούν τα προκαθορισμένα κριτήρια, ώστε να χαρακτηριστούν εξέχουσας σημασίας σε παγκόσμιο επίπεδο, από ιστορική, καλλιτεχνική, επιστημονική, αισθητική, εθνολογική ή ανθρωπολογική άποψη.
Ωστόσο, η εκλογή στη θέση αυτή δίνει πλέον τη δυνατότητα η Ελλάδα να αποκτήσει ακόμη ισχυρότερη φωνή προκειμένου οι αρμόδιοι διεθνείς φορείς να εντείνουν τις ενέργειές τους στην αποκατάσταση της αδικίας που υφίστανται μνημεία που είναι συνδεδεμένα με το αρχαίο και το βυζαντινό  παρελθόν μας. Το ένα αφορά την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα από το Βρετανικό Μουσείο στον φυσικό τους, πλέον, χώρο, δηλαδή το Μουσείο της Ακρόπολης. Το άλλο έχει να κάνει με την μετατροπή του καθεστώτος σε δύο εμβληματικά μνημεία της Κωνσταντινούπολης, της Αγιά Σοφιάς και της Μονής της Χώρας, τα οποία η τουρκική κυβέρνηση με απόφασή της μετέτρεψε σε τζαμιά το καλοκαίρι του 2020.