Καθημερινή Αδέσμευτη Εφημερίδα

Στην Κύπρο ο Γ. Σταθάκης για το μνημόνιο συναντίληψης που αφορά την περαιτέρω προώθηση του αγωγού East Med

Μνημόνιο συναντίληψης για την περαιτέρω προώθηση του αγωγού East Med θα υπογραφεί αύριο Τρίτη, 5 Δεκεμβρίου, στη Λευκωσία, στο πλαίσιο της τετραμερούς διακυβερνητικής συνάντησης για το έργο που θα πραγματοποιηθεί στην Κύπρο. Γι' αυτόν τον σκοπό, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργος Σταθάκης, μεταβαίνει στην Κύπρο, προκειμένου να εκπροσωπήσει την Ελλάδα σε συνάντηση, στην οποία συμμετέχουν επίσης, η Κύπρος, η Ιταλία και το Ισραήλ.
 
Ο αγωγός σχεδιάζεται προκειμένου να μεταφέρει φυσικό αέριο από τα κοιτάσματα της Ανατολικής Μεσογείου προς την Ευρώπη μέσω Κρήτης και ηπειρωτικής Ελλάδας. Σύμφωνα με τις πρώτες μελέτες που έχουν γίνει, ο αγωγός είναι τεχνικά εφικτός και οικονομικά βιώσιμος.

«Προτεραιότητα για την Αθήνα αποτελεί ο αγωγός EastMed»

Ως σημαντικό βήμα στην υλοποίηση του αγωγού EastMed αξιολογεί τη δεύτερη Σύνοδο των Υπουργών Κύπρου-Ελλάδας-Ιταλίας και Ισραήλ, που θα συνέλθει αύριο στη Λευκωσία ο υπουργός Ενέργειας και Περιβάλλοντος της Ελλάδας, Γιώργος Σταθάκης και υποστηρίζει ότι τα κοιτάσματα της περιοχής μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες της Ε.Ε. Ο Έλληνας υπουργός σε συνέντευξη στην εφημερίδα «Καθημερινή» Κύπρου αναφέρει ότι θα υπογραφεί "Μνημόνιο Συναντίληψης", το οποίο συνιστά σημαντικό βήμα στην κατεύθυνση ωρίμανσης του EastMed.
 
Τα τέσσερα κράτη, τονίζει, «με την κίνηση αυτή, επί της ουσίας, αναγνωρίζουν ότι υπάρχει εν δυνάμει project και ταυτόχρονα δεσμεύονται να συνεργαστούν για την προώθηση και υλοποίηση του».

Το Μνημόνιο, που θα υπογραφεί αποκτά επιπρόσθετο ειδικό βάρος, δεδομένου, όπως σημειώνει, ότι ο αγωγός υποστηρίζεται και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
 
Σχετικά ο Έλληνας υπουργός αναφέρει: «βρισκόμαστε στη φάση της απαραίτητης προεργασίας. Έχουν ολοκληρωθεί, ήδη, από το 2016 οι προκαταρκτικές μελέτες που συγχρηματοδοτήθηκαν από την Ε.Ε. στο πλαίσιο των Pre-Feed Studies, οι οποίες έχουν δείξει ότι ο αγωγός είναι τεχνικά εφικτός, οικονομικά βιώσιμος και εμπορικά ανταγωνιστικός. Καταλήγουν στη διαπίστωση ότι είναι η πιο ανταγωνιστική επιλογή για τη μεταφορά του φυσικού αερίου από την ανατολική Μεσόγειο στις ευρωπαϊκές αγορές. Σύμφωνα με τις συγκεκριμένες μελέτες, η σχεδιαζόμενη δυναμικότητα του αγωγού είναι 10 δισ. κ.μ. φυσικού αερίου ετησίως, με δυνατότητα να ανέλθει στα 16 δισ. κ.μ. Τα κοιτάσματα που έχουν ανακαλυφθεί στην περιοχή, αλλά και οι μελλοντικές έρευνες για νέα συνηγορούν στο να αναδειχθεί ο EastMed ως προτεραιότητα».
 
Σύμφωνα με τον κ. Σταθάκη με δεδομένη, τη μετάβαση στο νέο ενεργειακό μοντέλο, οι ανάγκες κατανάλωσης φυσικού αερίου της ευρωπαϊκής οικονομίας υπολογίζονται σε 350 δισ. κ.μ.

Από αυτά, αναφέρει, οι χώρες της Ε.Ε. θα παράγουν μόνο τα 75 δισ. κ.μ. «'Αρα θα χρειαστούν εισαγωγές από τρίτες χώρες τη τάξης των 275 δισ. κ.μ. Η ποσότητα αυτή μπορεί να υπερκαλυφθεί από τις εξαγωγές φυσικού αερίου που έχει ήδη ανακαλυφθεί στην ανατολική Μεσόγειο, με δεδομένο ότι το Ισραήλ προτίθεται να εξάγει από τα δικά του κοιτάσματα περί τα 350 δισ. κ.μ. και η Κύπρος προς περί τα 17-20 δισ. κ.μ. το 2022 και περί τα 25-30 δισ. κ.μ. το 2025», προσθέτει.

Ο κ. Σταθάκης δηλώνει ότι δεν συμμερίζεται τις απόψεις ότι ο ευρωπαϊκός αγωγός θα λειτουργήσει ανταγωνιστικά με τις υποδομές επεξεργασίας Φ.Α. της Αιγύπτου. «Μιλάμε για έναν αγωγό που θα ενώνει τη Λεκάνη της Λεβαντίνης με την ευρωπαϊκή κατανάλωση, η οποία συνεπάγεται σταθερή ζήτηση. Από την άλλη πλευρά, οι υποδομές της Αιγύπτου προσφέρουν βραχυπρόθεσμη λύση και ασφαλώς παρουσιάζουν μεγαλύτερη ευελιξία στην παγκόσμια αγορά. Ωστόσο, θα πρέπει να έχουμε πάντα υπόψη τον ευμετάβλητο χαρακτήρα των αγορών υγροποιημένου φυσικού αερίου, δεδομένης και της προοπτικής εξαγωγών σχιστολιθικού αερίου από τις ΗΠΑ», αναφέρει ο ίδιος.  

(ΑΠΕ)

    

 

Απόψεις

Γράφει ο Χ.Τ. ο Βιτ’λιώτης13/04/2024Ελλάς Ελλήνων αχταρμάςΧώρα της προσωπίδαςΜ’ όλα τα φρούτα τις ψευτιάςΈμποροι της ελπίδας.--Η ψευτιά και το …μπουγέλοΈχουν μέλι στο...
randomness