Καθημερινή Αδέσμευτη Εφημερίδα

Άγγλος ιστορικός απαντά στο Βρετανικό Μουσείο: Εξωφρενικός ο ισχυρισμός ότι ο Έλγιν πήρε τα Γλυπτά «από τα χαλάσματα»

«Μεγάλο σοκ» δήλωσε ότι υπέστη ο Μάικλ Γουντ, ένας από τους διασημότερους ιστορικούς στη Βρετανία, από τον «ψευδή» ισχυρισμό του Βρετανικού Μουσείου ότι πολλά από τα Γλυπτά του Παρθενώνα που βρίσκονται στο Λονδίνο συνελέγησαν από τους συνεργάτες του λόρδου Έλγιν όχι από το μνημείο, αλλά «από τα χαλάσματα».

Το επιχείρημα αυτό διατύπωσε ο αναπληρωτής διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου Τζόναθαν Γουίλιαμς κατά τη διάσκεψη της Διακυβερνητικής Επιτροπής της UNESCO για την Προώθηση Επιστροφής Πολιτιστικής Περιουσίας κατά την περασμένη εβδομάδα στο Παρίσι.

Μιλώντας στον ΣΚΑΪ κ. Γουντ, καθηγητής Δημόσιας Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο του Μάντσεστερ και από τα νεότερα μέλη της Βρετανικής Επιτροπής για την Επανένωση των Μαρμάρων του Παρθενώνα (BCRPM), ξεκαθάρισε: «Είναι διάφανα σαφές ότι τα περισσότερα μάρμαρα που πήρε ο Ελγιν τα πήρε από το μνημείο. Δεν μπορείς να περιηγείσαι το Βρετανικό Μουσείο σήμερα κοιτώντας τα και να νομίζεις ότι αυτά τα μάρμαρα έπεσαν από 40 πόδια στα χαλάσματα. Η μεγαλύτερη από τη ζημιά που υπέστησαν ήταν στην αφαίρεσή τους από τον Έλγιν και τον απεσταλμένο του, τον Ιταλό Λουσιέρι».

Ο γνωστός μέσω των τηλεοπτικών ιστορικών ντοκιμαντέρ στους Βρετανούς καθηγητής συνέχισε: «Έχουμε αυτόπτες μάρτυρες που περιγράφουν τη βίαιη αφαίρεση των μετωπών, της ζωφόρου. Ακόμα και ο ίδιος ο Λουσιέρι παραδέχθηκε ότι χρειάστηκε να καταφύγει στο να γίνει ‘λιγάκι βαρβαρος’, όπως το έθεσε, για να πάρει τα κομμάτια της ζωφόρου, κόβοντας με πριόνια το πίσω μέρος για να γίνουν ελαφρύτερα για να μεταφερθούν. Άρα είναι εξωφρενικό να ισχυρίζεται κανείς ότι τα περισσότερα γλυπτά δεν ήταν στο μνημείο».

Το επιχείρημα του κ. Γουίλιαμς προκάλεσε την αντίδραση της Υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη η οποία με δήλωση προς την εφημερίδα Guardian έκανε μεταξύ άλλων λόγο για «κατάφωρη κλοπή κατά συρροή» από τον Έλγιν.

Ο επίτιμος Πρόεδρος της BCRPM καθηγητής Άντονι Σνόντγκρας σχολίασε μιλώντας στο ΣΚΑΙ ότι το επιχείρημα περί διάσωσης γλυπτών από τα χαλάσματα δεν είναι απολύτως καινούριο, αλλά τώρα διατυπώθηκε σε υπερβάλλοντα βαθμό. Σε κάθε περίπτωση, πρόσθεσε, δεν αλλάζει την ουσία του ζητήματος και του δικαίου του ελληνικού αιτήματος.

Επί του επιχειρήματος του Βρετανικού Μουσείου περί νόμιμης απόκτησης των Γλυπτών, στο οποίο επέμεινε στη διάσκεψη της UNESCO ο κ. Γουίλιαμς, ο Μάικλ Γουντ σημείωσε: «Το έτος 2022 τέτοια επιχειρήματα δεν πείθουν καθόλου τον περισσότερο κόσμο. Το κατά πόσο αποκτήθηκαν νόμιμα είναι ένα πολύ αμφιλεγόμενο σημείο, υπάρχουν πολύ λίγες σχετικές αποδείξεις. Εν πάση περιπτώσει, πώς μπορεί να τα απέκτησε (ο Έλγιν) νόμιμα από μία κατοχική δύναμη;

»Το ερώτημα στο οποίο πρέπει να έχουμε το μυαλό μας δεν είναι αυτά τα σχολαστικά επιχειρήματα για το αν ήταν νόμιμο, αν ήταν αυτό το γλυπτό στο έδαφος ή όχι, αλλά το ποιο είναι το δίκαιο σε αυτή την υπόθεση. Σε όλο τον κόσμο τώρα αυτά τα αιτήματα για επανορθώσεις και για επαναπατρισμό πραγμάτων που λεηλατήθηκαν από ευρωπαϊκές δυνάμεις την εποχή του ιμπεριαλισμού γίνονται ένα πολύ μεγάλο ζήτημα. Έχει έρθει τώρα η ώρα αυτά τα Γλυπτά να δοθούν πίσω».

Ο κ. Γουντ επισήμανε παράλληλα τη σημασία του ηθικού επιχειρήματος περί ενός ενιαίου καλλιτεχνικού δημιουργήματος που πρέπει να είναι ενωμένο στο μέγιστο δυνατό βαθμό. «Υπάρχουν επίσης κομμάτια στο Βατικανό, στο Λούβρο, στην Κοπεγχάγη, στο Βίρτσμπουργκ. Θα έπρεπε όλα να επιστραφούν στην Αθήνα και τα Μάρμαρα θα πρέπει να επανενωθούν».

Όσο για το Βρετανικό Μουσείο, τόνισε ότι θα μπορούσε να αντικαταστήσει τα Γλυπτά του Παρθενώνα με άλλα «συναρπαστικά» αριστοτεχνήματα που προσφέρει η ελληνική κυβέρνηση.

«Επιπλέον, η επιστροφή των Γλυπτών θα ήταν μία σπουδαία, μεγαλόψυχη χειρονομία από τους Βρετανούς προς τους Έλληνες, την οποία μάλιστα υποστηρίζουν οι περισσότεροι Βρετανοί, σύμφωνα με τις δημοσκοπήσεις», κατέληξε ο Μάικλ Γουντ.

ΠΗΓΗ 15MINUTES.GR

    

 

Ενημερωτικά δελτία

Ενημερωθείτε άμεσα από την εφημερίδα μας για τις τελευταίες ειδήσεις μέσα από την ηλεκτρονική σας διεύθυνση.
randomness