Καθημερινή Αδέσμευτη Εφημερίδα

Ιστορική αναδρομή στις επτά πρώτες γενιές Golf GTI

Η όγδοη γενιά του Golf GTI οφείλει μεγάλο ποσοστό της λάμψης της σε ένα εξίσου ένδοξο παρελθόν, καθώς έχει γράψει το δικό της κεφάλαιο στην ιστορία της αυτοκίνησης.

Στις πρώτες επτά γενιές του, από το 1976 μέχρι σήμερα, το Volkswagen Golf GTI έχει καταγράψει περισσότερες από 2,3 εκατομμύρια πωλήσεις. Η πρώτη γενιά παρουσιάστηκε αμέσως μετά την παρουσίαση του Golf πρώτης γενιάς, το 1974. Κάποιοι εργαζόμενοι της Volkswagen στο Wolfsburg συνέταξαν ένα μυστικό σχέδιο για την ανάπτυξη μιας σπορ έκδοσης του Golf. Τότε εμφανίστηκαν κάποια πρωτότυπα, ανάμεσά τους ένα Golf με κινητήρα με καρμπυρατέρ και με ισχύ 100 ίππων. Στις αρχές Μαρτίου 1975 δόθηκε το «πράσινο φως» για την παραγωγή του. Το όχημα προγραμματίστηκε να κάνει την παγκόσμια πρεμιέρα του στο Διεθνές Σαλόνι Αυτοκινήτου (IAA) στη Φρανκφούρτη, το Σεπτέμβριο και έτσι το έργο επιταχύνθηκε. Τότε συνδυάστηκε με έναν κινητήρα ψεκασμού με ισχύ 110 ίππων και πήρε την ονομασία GTI.

Το μοντέλο παρουσιάστηκε στο ΙΑΑ το 1975 και τον Ιούνιο του 1976, με τιμή 13.850 γερμανικών μάρκων, κυκλοφόρησε στη Γερμανία. Το αρχικό σχέδιο ήταν η κατασκευή 5.000 μονάδων αυτής της ειδικής σειράς για τουλάχιστον την κάλυψη του κόστους ανάπτυξης και της επένδυσης σε εξοπλισμό παραγωγής. Ωστόσο, τα πράγματα αποδείχθηκαν αρκετά διαφορετικά, καθώς κανείς δεν είχε προβλέψει το επίπεδο δημοτικότητας αυτού του Golf GTI με τελική ταχύτητα 182 χλμ./ώρα. Οι 5.000 μονάδες τελικά κατέληξαν στις 461.690 μονάδες.

Η δεύτερη γενιά ήρθε στις αρχές του 1984. Η ισχύς έγινε 107 ίπποι και ο σχεδιασμός παρέμεινε ίδιος. Δύο χρόνια αργότερα, η Volkswagen αντιστάθμισε την απώλεια ισχύος με έναν νέο κινητήρα 16V με ισχύ 129 PS, συμπεριλαμβανομένου του καταλυτικού μετατροπέα. Το 1990 ο υπερσυμπιεστής G-Lader στο Golf GTI G60 αύξησε την ισχύ στους 160 ίππους.

Η τρίτη γενιά παρουσιάστηκε το 1991, με τους διπλούς προβολείς της δεύτερης γενιάς GTI να έχουν πλέον κρυφτεί πίσω από ένα ενιαίο κρύσταλλο και την ισχύ να ξεκινά από 115 ίππους. Ένα χρόνο αργότερα, η απόδοση του κινητήρα αυξήθηκε στους 150 ίππους χάρη σε ένα νέο κινητήρα με τέσσερις βαλβίδες ανά κύλινδρο. Το 1996, μια υπερτροφοδοτούμενη έκδοση diesel (TDI) με ισχύ 110 ίππους πήγε την ιδέα GTI ένα βήμα μπροστά. Χρόνια αργότερα, οι βενζινοκινητήρες και οι πετρελαιοκινητήρες θα χωριστούν για πάντα, σε GTI και GTD. Το 1996 κυκλοφόρησε επίσης το επετειακό μοντέλο «20 years of GTI».

Η τέταρτη γενιά του GTI, που παρουσιάστηκε το 1998, χαρακτηρίστηκε ως η πρώτη και μοναδική που κατάργησε στοιχεία όπως η κόκκινη λωρίδα στη μάσκα του ψυγείου. Παρ' όλα αυτά, η έκδοση έγινε ένα ακόμα εικονικό μοντέλο, που γιορτάζεται σήμερα ως το σημείο εκκίνησης μιας νέας εποχής σχεδιασμού, με πιο καθαρές γραμμές. Οι βενζινοκινητήρες -με τέσσερις και πέντε κυλίνδρους- παρήγαγαν έως 170 ίππους, ενώ οι πετρελαιοκινητήρες έδωσαν μέγιστη τιμή ισχύος 150 ίππους. Το 2001, η Volkswagen γιόρτασε το πρώτο τέταρτο αιώνα του GTI με την ειδική υπερτροφοδοτούμενη έκδοση «25 years of GTI» με ισχύ 180 ίππων.

Το Σεπτέμβριο του 2003, η Volkswagen κυκλοφόρησε μια υπέροχη επιστροφή στις κλασικές αξίες, παρουσιάζοντας στο IAA ένα πρωτότυπο της πέμπτης γενιάς GTI. Περισσότερο από ποτέ πριν, το ακρωνύμιο GTI έγινε συνώνυμο της δυναμικής οδήγησης. Το Σεπτέμβριο του 2004, η έκδοση παραγωγής έκανε πρεμιέρα στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού ενώ ακολούθησε η κυκλοφορία του Golf GTI το Νοέμβριο. Τα χαρακτηριστικά του ήταν ένα πολύ πιο καθαρό design, ένας υπερτροφοδοτούμενος κινητήρας 200 ίππων και εξαιρετικά δυναμικά χαρακτηριστικά. Ο νέος υπερτροφοδοτούμενος κινητήρας ώθησε το GTI με χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων στα 100 χλμ./ώρα σε μόλις 7,2 δευτερόλεπτα. Με το νέο αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων διπλού συμπλέκτη (DSG) ο χρόνος αυτός μειώνεται πλέον στα μόλις 6,9 δευτερόλεπτα. Η τελική ταχύτητα του οχήματος ήταν εντυπωσιακή, 235 χλμ./ώρα. Στην 30ή επέτειο του εμβληματικού σπορ αυτοκινήτου το 2006, οι δημιουργοί του παρουσίασαν την έκδοση «30 years of GTI», με ισχύ 230 ίππους.

Η έκτη γενιά ακολούθησε το 2009. Ο ίδιος ο θρύλος του motorsport, ο Hans-Joachim Stuck ήταν υπεύθυνος για τις ρυθμίσεις του οχήματος. Αυτή η νέα γενιά επαναπροσδιόρισε την έννοια της πρόσφυσης χάρη σε ένα ηλεκτρονικό μπλοκέ διαφορικό (XDS). Με τελική ταχύτητα 240 χλμ./ώρα, αυτό το GTI διέθετε έναν υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα με ισχύ 210 ίππους. Το 2011 το GTI διατέθηκε και σε cabrio έκδοση για πρώτη φορά. Αυτή η γενιά κορυφώθηκε με το «Golf GTI Edition 35», με ισχύ 235 ίππους για να σηματοδοτήσει την 35η επέτειο του GTI. Η Volkswagen παρουσίασε τη νέα ναυαρχίδα GTI στο Nürburgring με τελική ταχύτητα στα 250 χλμ./ώρα.

Η έβδομη γενιά του GTI κυκλοφόρησε σε δύο εκδόσεις ισχύος την άνοιξη του 2013. Αυτή ήταν η πρώτη φορά που το μοντέλο κυκλοφόρησε άμεσα σε δύο εκδόσεις ισχύος - η βασική έκδοση απέδιδε 220 ίππους, ενώ το Golf GTI Performance θα μπορούσε να απελευθερώσει 230 ίππους. Το τελευταίο, ήταν το πρώτο Golf GTI με μπλοκέ διαφορικό για τον εμπρόσθιο κινητήριο άξονα και το μοντέλο ήταν κτισμένο πάνω στην πλατφόρμα MQB. Το τελευταίο είχε ως αποτέλεσμα τη μείωση του βάρους του GTI έως και 42 κιλά σε σύγκριση με τον προκάτοχό του, καθιστώντας το ακόμα πιο δυναμικό. Η έκδοση 230 ίππων με χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων ήταν το πρώτο Golf GTI που έφτασε τα 250 χλμ./ώρα. Το μοντέλο κυκλοφόρησε το 2016, με επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα σε μόλις 5,9 δευτερόλεπτα.

Η όγδοη γενιά του Golf GTI, αναμένεται στη χώρα μας στα τέλη του Οκτωβρίου, όπου αναμένεται εκτός των άλλων να προσφέρει επιδόσεις και υψηλή τεχνολογία.

 

ΠΗΓΗ: ΑΠΕ

 

 

    

 

Απόψεις

Γράφει η Γιώτα Τριανταφύλλου  Ποτάμι ο χρόνος,αναζητώ τη χαρά.Αγκαλιά, με πόδια μπλεγμένα, ξεβρασμένα θέλω κι ανάγκες,πιάστηκα στο πρώτο κλαδίπου περνούσε.Κοίταξα...
randomness