Καθημερινή Αδέσμευτη Εφημερίδα

«Εγ...κλιματική αλλαγή» “Στην κόψη του κλίματος” Περιβαλλοντικές δραστηριότητες του 4ου Γυμνασίου Λαμίας

Όποιος περιδιάβαινε τ’ απομεσήμερο της περασμένης Δευτέρας, τον περιβάλλοντα χώρο του Πνευματικού Κέντρου, έβλεπε μερικές δεκάδες μαθητές με ομοιόμορφες στολές, να συγκεντρώνονται στο συγκεκριμένο σημείο, ενώ προσέρχονταν και μεγαλύτερης ηλικίας άνθρωποι.

Οι... «υποψιασμένοι» συμπέραναν ότι κάποια εκδήλωση σχολείου θα γινόταν, ενώ οι... «ενημερωμένοι», γνώριζαν ότι για τους μαθητές με τις ομοιόμορφες στολές, είχε φτάσει η κορυφαία στιγμή, να παρουσιάσουν δημόσια, όσα αποτέλεσαν την εξωσχολική τους απασχόληση, στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς που φτάνει στο τέλος της, σε λίγες μέρες. Οι μαθητές αυτοι, ήταν τα μέλη της Περιβαλλοντικής Ομάδας του 4ου Γυμνασίου Λαμίας, που παρουσίασαν, όπως κάθε χρόνο, τις δραστηριότητές τους, σε σχέση με το περιβάλλον και τις δικές τους ανησυχίες.

Οι συμμετέχοντες στο πρόγραμμα, χωρίστηκαν σε δυο ομάδες:

Την μια ομάδα αποτελούσαν οι μαθητές της Α’ τάξης και την άλλη ομάδα οι μαθητές των Β’ και Γ’ τάξεων.

Κοινές δραστηριότητες και των δυο ομάδων, ήταν οι:

α. Ποδηλατική εκδρομή στις Κομποτάδες, με παράλληλη δράση τον καθαρισμό στις οχθες του Σπερχειού και η συσκευασία των σκουπιδιών, για την εύκολη αποκομιδή τους.

β. Η δημιουργία Θεματικού Βοτανικού Κήπου, σε δημοτικό χώρο, στο πάρκο που βρίσκεται έξω απ’ το Σχολείο.
Ήδη ο Βοτανικός κήπος έχει φυτευθεί με δέντρα και φυτά, κατά θεματικές ενότητες κι απομένει η σύνδεση, μέσω των αρμόδιων υπηρεσιών του δήμου, της υδρευτικής εγκατάστασης.

γ. Η επίσκεψη στο Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Καρπενησίου, που συνδυάστηκε με υπαίθριες δραστηριότητες (τοξοβολία, αναγνώριση χλωρίδας και πανίδας στην περιοχή, προσανατολισμό, ποδηλασία).

δ. Τριήμερη επίσκεψη στον υδροβιότοπο της λίμνης Κερκίνης και στο Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Ποροΐων Σερρών.
Παράλληλα οι δυο ομάδες επεξεργάζονταν τις θεματικές τους εργασίες. Έτσι:

Η ομάδα της Α’ τάξης, με θέμα: “Πράσινο Σχολείο - Πράσινη Γειτονιά”, με βασικό τους όπλο την κάμερα και τη φωτογραφική μηχανή, περιδιάβηκαν τις γειτονιές της Λαμίας και κατέγραψαν την παρουσία ή την... απουσία του πράσινου. Διαπίστωσαν την άναρχη δόμηση της πόλης, την ασφαλτόστρωση και την τσιμεντοποίηση κάθε σπιθαμή γης, αλλά και την κατά περιοχές, παντελή έλλειψη πρασίνου. Υπογραμμίστηκε ο ρόλος του πρασίνου στην ποιοτική αναβάθμιση της ζωής των κατοίκων των αστικών κέντρων, ενώ αναλύθηκε ο ρόλος του αστικού πρασίνου σε οικολογικό, κοινωνικό και οικονομικό, σε σημείο που ν’ αποτελεί το σύνδεσμο της πόλης με το φυσικό περιβάλλον.

Στο σημείο αυτό παρουσιάστηκαν τ’ αποτελέσματα έρευνας που πραγματοποίησε η συγκεκριμένη ομάδα, στην οποία συμμετείχαν 168 άτομα (οι 138 μαθητές) και η οποία αφορούσε την παρουσία του πρασίνου στο οικιακό περιβάλλον των συμμετεχόντων.

Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας:

- 45% των ανηλίκων κατοικεί σε πολυκατοικίες και 55% σε μονοκατοικίες. Στους ενήλικες τα ποσοστά είναι 26% και 74%, αντίστοιχα.

- Το 82% των ανηλίκων και το 76% των ενηλίκων, έχει δένδρα στον περιβάλλοντα χώρο του σπιτιού.

- Η παρουσία βλάστησης στο οικιακό περιβάλλον δεν θεωρείται επαρκής, για το 57% των ανηλίκων και το 45% των ενηλίκων.

- Οι πράσινες στέγες είναι γνωστές στο 38% των ανηλίκων και στο 76% των ενηλίκων.

- Η ύπαρξη δένδρων κατά μήκος των δρόμων, θεωρείται ωφέλιμη ενέργεια για το 80% των ερωτηθέντων.

- Ενώ το 49% ανηλίκων και το 84% των ενηλίκων, θεωρεί ελλειπή την ...”πράσινη” κάλυψη της Λαμίας.

Τονίστηκε επίσης η συλλογική ευθύνη των κατοίκων για τη συντήρηση και την περιποίηση του υπάρχοντος, αλλά και του νεοεμφανιζόμενου πρασίνου στον αστικό ιστό της πόλης. Εκτενής αναφορά υπήρξε και για τη δημιουργία και την περιποίηση του Βοτανικού Κήπου, με τη φύτευση δένδρων αλλά και φυτών κατά θεματικές ενότητες (καλλωπιστικά, αρωματικά, βότανα, κ.ά.), την περιποίηση του χώρου (σκάψιμο, κλάδεμα, πότισμα). Προσδιορίστηκαν και οι επόμενες εργασίες (κοπή αγριόχορτων, κατασκευή αρδευτικού δικτύου, κατασκευή προστατευτικής πόρτας). Ενώ έγινε κι έκκληση στους κατοίκους της γειτονιάς, να συνδράμουν στη συντήρηση του Βοτανικού Κήπου.

Η όλη παρουσίαση συνοδεύτηκε από πλούσιο φωτογραφικό υλικό, που διευκόλυνε τα μέγιστα τους θεατές να έχουν την καλύτερη οπτικοακουστική παρακολούθηση των δραστηριοτήτων. Ακολούθησε η παρουσίαση της περιβαλλοντικής δραστηριότητας της δεύτερης ομάδας με τίτλο “ΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ”. Η δραστηριότητα αυτή είχε περισσότερο επιστημονική προσέγγιση, αφού οι παρουσιαστές της αναφέρθηκαν στους όρους κλιματική αλλαγή, φαινόμενο του θερμοκηπίου, γεωμηχανική, αναλύοντας αναλυτικότατα τους όρους επεξηγώντας, παράλληλα, τις επιπτώσεις στο περιβάλλον. Στη σχετική έρευνα της ομάδας, σχετικά με τις ανησυχίες των πολιτών, για τις επερχόμενες κλιματικές αλλαγές, προκάλεσαν το ενδιαφέρον 192 ατόμων, που δέχτηκαν ν’ απαντήσουν στις ερωτήσεις της έρευνας (164 μαθητές).

Τα ευρήματα της έρευνας, αρκετά ενδιαφέροντα, για παραπέρα διερεύνηση, αφού:

- 97% των ερωτηθέντων πιστεύει ότι το κλίμα της γης αλλάζει.

- 50% των ενηλίκων και 43% των μαθητών, θεωρεί ότι οι αλλαγές αυτές οφείλονται στις ανθρώπινες δραστηριότητες, ενώ το 46% των ενηλίκων και το 51% των μαθητών ...«κατηγορούν» τα φυσικά αίτια σε συνδυασμό με τις ανθρώπινες δραστηριότητες.

- Το 86% των συμμετεχόντων θεωρεί ότι όλοι έχουμε μερίδιο ευθύνης για τις κλιματικές αλλαγές.

- Οι μισοί απ’ τους ερωτηθέντες νιώθουν δέος απέναντι στ’ ακραία καιρικά φαινόμενα και τρομοκρατούνται στη σκέψη της αύξησης της θερμοκρασίας.

- 82% των ενηλίκων και 70% των μαθητών θ’ αντιμετώπιζε θετικά μια δύωρη διακοπή ηλεκτρικού ρεύματος, σε ημερήσια βάση, για εξοικονόμηση ενέργειας.

- 79% των ενηλίκων και 93% των μαθητών, θεωρούν ότι υπάρχουν λύσεις για το πρόβλημα.

Οι προτεινόμενες λύσεις, είναι: α. Μείωση των απορριμμάτων, β. Ανακύκλωση, γ. Αύξηση του αστικού πρασίνου, δ. Χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, ε. Μετακίνηση με τα πόδια και τα Μ.Μ.Μ., στ. Μείωση της κατανάλωσης ενέργειας.

Προτεινόμενες αλλαγές για τη Λαμία: α. Περισσότεροι ελεύθεροι χώροι, β. Περισσότεροι πεζόδρομοι, γ. Δένδρα στα πεζοδρόμια. Η παρουσίαση ολοκληρώθηκε με την προβολή δυο μικρού μήκους ταινιών με πρωταγωνιστές τους μαθητές της ομάδας. Η πρώτη, σε σενάριο της μαθήτριας της Γ’ τάξης Ελένης Τσαγανού, και τίτλο “(Εγ...κλιματική αλλαγή”, πρόβαλε τους προβληματισμούς των παιδιών, για τις επικείμενες κλιματικές αλλαγές και γυρίστηκε στο χώρο του σχολείου. Η δεύτερη ταινία, με τίτλο “Στην κόψη του κλίματος”, σε σενάριο του συντονιστή καθηγητή κ. Γιάν. Σβώλη, έχει σαν θέμα μια εφηβική συζήτηση, σε κάποιο νεανικό στέκι, που περιστρέφεται γύρω απ’ τον καιρό και τις κλιματικές αλλαγές.

Όπως προαναφέραμε συντονιστής ήταν ο καθηγητής κ. Γιάν. Σβώλης, με τεράστια εμπειρία σε χειρισμό περιβαλλοντικών θεμάτων, αφού διαθέτει τεράστια πείρα, εφαρμόζοντας και υλοποιώντας περιβαλλοντικά προγράμματα απ’ το... μακρινό 1998. Συμπαραστάτες στην προσπάθειά του, οι καθηγητές: Ευαγγελία Ζωβοΐλη, Βασ. Πιλάτος και Ρέα Μιχαηλίδου.

Στις ομάδες συμμετείχαν, οι μαθητές:

Α’ ΟΜΑΔΑ: Αντωνία Αδάμ, Θώμη Ζαγγανά, Γιούλη Καραγιάννη, Άσια Καραδήμα, Ελένη Καραθάνου, Ελένη Καρακώστα, Γωγώ Κοντού, Σωτ. Κουφοκώστας, Ευθυμία Λιάκου, Άννα Μαμπλέκου, Χρηστ. Ντόγανος, Γιούλη Παπαϊωάννου, Κωνσταντίνα Παπαντώνη, Ξανθή Ράπτη, Παναγιώτα Σακκά, Βασιλική Σταθοκώστα, Στεργ. Σταματόπουλος, Δημ. Τάκης, Κων. Τούμπης, Παναγιώτα Τσελίκα, Νάνσυ Τσιαμασιώτη, Νικ. Τσιαμασιώτης.

Β’ ΟΜΑΔΑ: Γιάν. Αλεξόπουλος, Μαλβίνα Βεργιόγλου, Σοφία Γκουντοπούλου, Νεφέλη Καβούνη, Δημ. Καλαντζής, Νάσια Καψάλη, Ελένη Κολοκυθά, Ευαγγελία Λασπιά, Μαρία Λυμπέρη, Κατερίνα Μούκα, Αγγ. Νικολάου, Κωστ. Παπής, Κατερίνα Τσαδήμα, Γιώργ. Βαϊόπουλος, Θαν. Δόδογλου, Αριστ. Ζουμπουρλός, Γιολάντα Κοντού, Ελένη Κουκοφίκη, Βαγγ. Λύκος, Αθανασία Παπακωνσταντίνου, Κωστ. Πουτουρούδης, Ελένη Τσαγανού.

Η εκδήλωση ολοκληρώθηκε με την παρουσίαση της εργασίας με θέμα: “Ιστορικά και Αρχαιολογικά Μνημεία της Φθιώτιδας”, που υλοποίησε η πολιτιστική ομάδα του σχολείου, με συντονιστή το φιλόλογο κ. Κώστα Φούρκα. Στην εργασία αυτή έγινε καταγραφή των πλουσιότατων ευρημάτων τόσο της αρχαίας όσο και της νεώτερης ιστορίας του τόπου μας. Μνημεία και χώροι που πιστοποιούν την ιστορική συνέχεια της περιοχής μας, αλλά ταυτόχρονα δίνουν το στίγμα της τέχνης, και της διαχρονικής της σύνδεσης με την ιστορία.

Ήταν πραγματικά μια ακόμα καταπληκτική εκδήλωση, που έδωσε έντονα μηνύματα στους παρόντες, καταδείχνοντας με τον πλέον εμφαντικό τρόπο το άριστο κλίμα και τα εκπληκτικά αποτελέσματα, που απορρέουν απ’ τη συνεργασία του διευθυντή κ. Δημ. Πάλλα, του Συλλόγου Διδασκόντων και των μαθητών του σχολείου.
Θερμά συγχαρητήρια σ’ όλους.

Νικ. Καλαντζής, Δάσκαλος

    

 

Ενημερωτικά δελτία

Ενημερωθείτε άμεσα από την εφημερίδα μας για τις τελευταίες ειδήσεις μέσα από την ηλεκτρονική σας διεύθυνση.
randomness