Καθημερινή Αδέσμευτη Εφημερίδα

Εντός του Σεπτεμβρίου αναμένεται η διαιτητική απόφαση για το ιδιοκτησιακό καθεστώς της ΛΑΡΚΟ

Εντός του Σεπτεμβρίου αναμένεται να εκδοθεί διαιτητική απόφαση που αφορά ένα κομμάτι του ιδιοκτησιακού καθεστώτος της ΛΑΡΚΟ και η οποία είναι η τελευταία εκκρεμότητα προκειμένου να μπορέσει ο ειδικός διαχειριστής, που έχει τοποθετηθεί από την κυβέρνηση, να προχωρήσει τον διαγωνισμό πώλησής της. Για τη ΛΑΡΚΟ έχει εκδηλωθεί, όπως επιβεβαιώνουν πηγές του υπουργείου Οικονομικών, σοβαρό επενδυτικό ενδιαφέρον, ιδίως στην τρέχουσα φάση που η ειδική διαχείριση έχει περιορίσει τις σπατάλες του παρελθόντος και οι τιμές του νικελίου, που παράγει, στη διεθνή αγορά εμφανίζονται ενισχυμένες. Από το υπουργείο Οικονομικών θυμίζουν μάλιστα πως ο CEO της Tesla Ελον Μασκ, προ ολίγων ημερών, παρακίνησε του παραγωγούς «οπουδήποτε και αν βρίσκονται στον κόσμο, να εξορύξουν περισσότερο νικέλιο με αποτελεσματικότητα και περιβαλλοντολογικά φιλικές μεθόδους». Ο Μασκ μάλιστα υποσχέθηκε «γιγαντιαία συμβόλαια» για όποιον παράγει νικέλιο με σεβασμό στο περιβάλλον. Το νικέλιο σε συγκεκριμένη μορφή (θειικό νικέλιο) αποτελεί βασική ύλη για την παραγωγή μπαταριών ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Η ΛΑΡΚΟ βρίσκεται σήμερα σε ειδική διαχείριση εξαιτίας πολυετούς κακοδιαχείρισης, μειούμενων εύκολα εκμεταλλεύσιμων κοιτασμάτων, υψηλού μισθολογικού κόστους των περίπου 1.200 εργαζομένων (44.000 ευρώ ανά εργαζόμενο) και άλλων «αμαρτιών». Παρά το πρόσφατο ράλι των τιμών του νικελίου πάνω από τις 15.000 δολάρια ανά τόνο, το κόστος παραγωγής στη ΛΑΡΚΟ υπερβαίνει τις 18.000 δολ. ενώ η τιμή πώλησης του προϊόντος, λόγω κυρίως αναξιοπιστίας των παραδόσεων, βρίσκεται κάτω από τις 13.000. Η ΛΑΡΚΟ ουσιαστικά επιβίωνε έως σήμερα λόγω κρατικών ενισχύσεων και διότι δεν πλήρωνε το ρεύμα (εκκρεμείς οφειλές άνω των 350 εκατ.) στη μέτοχό της ΔΕΗ. Αλλά και περιβαλλοντολογικά, η ΛΑΡΚΟ χρειάζεται επενδύσεις. Οι εκπομπές σωματιδίων υπερβαίνουν τα 2.500 ppm με το αντίστοιχο ευρωπαϊκό όριο να μην ξεπερνάει τα 40 ppm, ενώ μεγάλα ζητήματα δημιουργεί και η απόθεση της σκουριάς που προκύπτει από την επεξεργασία του μεταλλεύματος. Ο εκσυγχρονισμός ώστε να πληρούνται τα ευρωπαϊκά πρότυπα (και οι όροι του Mασκ) υπολογίζεται πως θα κοστίσει πάνω από 100 εκατ.

Τα χρήματα αυτά δεν τα εισφέρουν βεβαίως οι σημερινοί μέτοχοι (55% Δημόσιο, 34% Εθνική Τράπεζα, 11% ΔΕΗ). Ομως το σιδηρονικέλιο που παράγει η ΛΑΡΚΟ δεν είναι το θειικό νικέλιο που χρειάζονται οι αυτοκινητοβιομηχανίες για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Οποιαδήποτε αλλαγή στην παραγωγή ώστε να παράγει νικέλιο για μπαταρίες απαιτεί πολύ μεγάλες επενδύσεις, εξηγούν οι ειδικοί. Ετσι η είσοδος στρατηγικού επενδυτή και η αναδιάρθρωση της λειτουργίας της ΛΑΡΚΟ είναι μονόδρομος για να διατηρηθεί κατά το δυνατόν η απασχόληση και κυρίως να μπορέσει η χώρα να αξιοποιήσει τον πλούτο της σε νικέλιο.

Αξίζει να σημειωθεί οτι την υπόθεση της της ΛΑΡΚΟ , της ΕΛΒΟ και  των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά   χειρίζεται το υπουργείο Οικονομικών με προσωπική επίβλεψη από τον υπουργό Χρήστο Σταϊκούρα.

Πηγή: kathimerinh.gr



   

Αθλητικά