Καθημερινή Αδέσμευτη Εφημερίδα

Η σύγχρονη τραγωδία της εκπαίδευσης !

 
 
Η αγωνία υποψηφίων και γονέων μπορεί να τελείωσε  με την ανακοίνωση των βάσεων και των επιτυχόντων στα ΑΕΙ και ΤΕΙ , αλλά η αγωνία και το αγχος για την επαγγελματική αποκατάσταση των παιδιών που σπουδάζουν στα ελληνικά Πανεπιστήμια , είναι καταστάσεις που συντροφεύουν τις ελληνικές οικογένειες στα  χρόνια της φοιτητικής ζωής των  παιδιών τους αλλά και αργότερα οταν με το καλό αποφοιτήσουν απο το πανεπιστήμιο και παίρνοντας το πτυχίο βγούν στην αγορά εργασίας .  Σύμφωνα με έρευνα του ΙΟΒΕ που πραγματοποιήθηκε μέσα στο 2017 ,  η  μετάβαση από την τριτοβάθμια εκπαίδευση στην αγορά εργασίας για τους πιο πρόσφατα αποφοιτήσαντες είναι δυσκολότερη. Το ποσοστό απασχόλησης όσων αποφοίτησαν μετά το 2011 είναι χαμηλότερο από το σύνολο (56% έναντι 62% του συνόλου). Το ποσοστό ανεργίας ανέρχεται στο 36%, σχεδόν διπλάσιο από το σύνολο. Οι μισθολογικές απολαβές τους είναι χαμηλότερες καθώς σχεδόν 6 στους 10 εργαζόμενους οι οποίοι έλαβαν πτυχίο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης μετά το 2011 δηλώνουν ότι λαμβάνουν μισθό από €400 έως €800, ενώ ποσοστό 16% δηλώνει ότι αμείβεται με λιγότερα από €400. Η μεγάλη αύξηση της ανεργίας μετά το 2009 έχει ως αποτέλεσμα τη δημιουργία ενός μεγάλου αποθέματος γνώσεων και δεξιοτήτων των αποφοίτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης  που παραμένει αναξιοποίητο και απειλείται με απαξίωση. Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της ερευνας το  μεγάλο απόθεμα δεξιοτήτων και η αυξημένη «διαρροή εγκεφάλων», από τη σκοπιά του δημοσίου συμφέροντος και της δημόσιας επένδυσης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, θέτουν υπό επανεξέταση τη σκοπιμότητα του συνολικού μεγέθους του συστήματος ανώτατης εκπαίδευσης, που διαμορφώθηκε πριν από την κρίση. Για την εξυπηρέτηση της ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας και της οικοδόμησης ενός νέου αναπτυξιακού προτύπου, απαιτούνται  αλλαγές   στην παρεχόμενη ανώτατη εκπαίδευση και, ιδιαίτερα στα πανεπιστήμια, με στροφή τους από την εκπαίδευση, πρωτίστως, εκπαιδευτικών και υπαλλήλων της κρατικής διοίκησης, στην εκπαίδευση στελεχών σε τομείς παραγωγής διεθνώς ανταγωνιστικών προϊόντων του πρωτογενούς τομέα και της μεταποίησης, και υπηρεσιών με εξαγωγικό προσανατολισμό . Σήμερα η κρίση αναδεικνύει με ζοφερό τρόπο τα μεγάλα προβλήματα στο χώρο της ανώτατης εκπαίδευσης . Το σημαντικότερο εξ αυτών είναι η σύνδεση της παιδείας με την οικονομία , την παραγωγή , την ανάπτυξη . Τα τελευταία χρόνια και ενώ τα πολιτικά κόμματα δίνουν ομηρικές μάχες  για την αριστεία , την αξιολόγηση , τους σημαιοφόρους στις παρελάσεις αδυνατώντας να συμφωνήσουν στα αυτονόητα , 200.000 απόφοιτοι πανεπιστημίων εχουν μεταναστεύσει στο εξωτερικό , οι μισοί δε εξ αυτών είναι κάτοχοι διδακτορικού διπλώματος . Πρόκειται για χιλιάδες παιδιά τα οποία σπούδασαν με πολύ μεγάλο κόπο και θυσίες των γονιών τους για να αποκτήσουν ενα πτυχίο χωρίς αντίκρυσμα . Αναγκάζονται να φύγουν στο εξωτερικό γιατί καταλαβαίνουν οτι στην Ελλάδα δεν εχουν κανένα μέλλον , πόσο μάλλον οταν  ακούνε απο τα πλέον επίσημα χείλη κυβερνητικών παραγόντων οτι η αριστεία είναι ρετσινιά ή οτι χρειάζεται ενα ισχυρό φοιτητικό συνδικαλιστικό κίνημα για να αντιμετωπιστούν φαινόμενα ανομίας και βίας μέσα στα πανεπιστημιακά ιδρύματα . Αναγκάζονται να φύγουν στο εξωτερικό γιατί καταλαβάινουν οτι στην Ελλάδα δεν εχουν μέλλον οταν βλέπουν να καταργούνται νόμοι για την ανώτατη εκπαίδευση που είχαν ψηφιστεί με μεγάλη πλειοψηφία απο το ελληνικό κοινοβούλιο (Νόμος Διαμαντοπούλου ) και στόχευαν στην εξωστρεφή δράση των ελληνικών πανεπιστημίων και να ψηφίζονται νόμοι που επαναφέρουν τις παλιές παθογένειες της ανώτατης εκπαίδευσης . Η Ανώτατη Εκπαίδευση στη χώρα μας δεν βιώνει απλά την οικονομική κρίση . Ζεί μια τραγωδία . Διότι περι τραγωδίας πρόκειται , οταν βλέπεις τους γονείς απο τη μια πλευρά να κάνουν το πάν μέσα σε πολύ δύσκολες οικονομικές συνθήκες , ωστε τα παιδιά τους να λάβουν την καλύτερη δυνατή μόρφωση και απο την αλλη μια κυβέρνηση να  κάνει το πάν για την υποβάθμιση και την ισοπέδωση της ανώτατης εκπαίδευσης . Πριμοδοτώντας   επιβραβεύοντας  τα φαινόμενα των αιώνιων φοιτητών , του πανεπιστημιακού ασύλου που ανέχεται τους τραμπουκισμούς απο τους κουκουλοφόρους , απορρίπτοντας  την αξιολόγηση και εξακολουθώντας  να επιλέγει τα στελέχη της εκπαίδευσης με κομματικά κριτήρια . 
 

 

                                                                                                                                                                                                 Χρήστος Αλεξανδρής  
                                                                                                                                                                                                        Δημοσιογράφος