Καθημερινή Αδέσμευτη Εφημερίδα

  Αριθμός Πιστοποίησης: Μ.Η.Τ. 242014

Ευρωπαϊκή δορυφορική τηλεόραση: Τρέμε Netflix ?

Η Ευρώπη αλλάζει…

Τα μεγαλύτερα ευρωπαϊκά δίκτυα ραδιοτηλεόρασης προχωρούν σε μία τολμηρή κοινοπραξία, με σκοπό να αποτελέσουν το αντίπαλο δέος σε υπάρχουσες αμερικανικές δορυφορικές πλατφόρμες κατά παραγγελία (Satellite Video On Demand- SVOD). Το ερώτημα που τίθεται είναι εάν και κατά πόσο διαθέτουν τα απαραίτητα προσόντα και τις ευνοϊκές συγκυρίες, για να τα βάλουν με τους κολοσσούς του streaming.

Στη Γαλλία το λένε Salto. Πρόκειται για μία διακαναλική κοινοπραξία μεταξύ των μεγαλύτερων τηλεοπτικών φορέων- Μ6, France TV και TFI-που ανακοινώθηκε στις αρχές του Ιουνίου. Μία παρόμοια διαδικτυακή πλατφόρμα στη Γερμανία παραμένει ανώνυμη και μέλλει να λανσαριστεί στις αρχές του 2019. Και στη Μεγάλη Βρετανία οι τηλεοπτικοί κολοσσοί BBC, ITV και Channel 4 υπέγραψαν μία πενταετή συμφωνία. Σκοπός η επένδυση 165 εκατομμυρίων λιρών, προκειμένου να μετατραπεί η βρετανική ψηφιακή επίγεια πλατφόρμα Freeview σε μία “πλήρως υβριδική πλατφόρμα”, που θα παρέχει “την καλύτερη δωρεάν ζωντανή και κατά παραγγελία τηλεόραση”.

Τα παραδοσιακά ευρωπαϊκά δίκτυα προσπαθούν εδώ και χρόνια να ενώσουν τις δυνάμεις τους για μία νέα διαδικτυακή τηλεόραση. Βέβαια παλαιότερα εγχειρήματα παρεμποδίστηκαν από την κρατική νομοθεσία, λόγω του πλαισίου περί μονοπωλίου και αθέμιτου ανταγωνισμού. Στη Μεγάλη Βρετανία και τη Γερμανία μάλιστα υπήρξαν τα σχέδια “Kangaroo” και “Gold” αντιστοίχως. Το τελευταίο αντλούσε υλικό από τα δημόσια κανάλια της χώρας (ARD και ZDF).

Πλέον με τους διεθνείς διαδικτυακούς κολοσσούς Netflix και Amazon Prime να μοιάζουν όλο και πιο κυρίαρχοι, οι Ευρωπαίοι ραδιοτηλεοπτικοί φορείς υποστηρίζουν πως η διαδικτυακή συνένωση είναι η ο μόνος τρόπος επιβίωσης. Οι νέες πλατφόρμες σύμπραξης σχεδιάζουν την αναμετάδοση του υπάρχοντος υλικού από τα κανάλια που συμμετέχουν σε αυτές.

Έτσι, για παράδειγμα, το νέο γερμανικό δίκτυο θα έχει θεωρητικά τη δυνατότητα να προσφέρει τα πάντα! Από δραματικές και κωμικές σειρές (NCIS, Criminal Minds, Big Bang Theory) και τα πιο επιτυχημένα reality (Next Top Model, The Voice) έως ταινίες μεγάλου μήκους μέσω των συμβολαίων με τα μεγάλα στούντιο των Disney, Paramount, Fox και Warner. Επίσης η πλατφόρμα θα παρέχει πρόσβαση σε υλικό του Eurosport, όπως στον ποδηλατικό Γύρο της Γαλλίας, παιχνίδια της Bundesliga και μέχρι το 2022 τους θερινούς και χειμερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες. Το φιλόδοξο σχέδιο διαχειρίζεται ο Alexander Vassilev, πρώην υπεύθυνος σε Google και Youtube και νυν επικεφαλής του γερμανικού 7TV. Ο ίδιος και η ομάδα του υπολογίζουν ότι το νέο δίκτυο θα αποκτήσει 10 εκατομμύρια χρήστες σε δύο χρόνια λειτουργίας.

Όπως δηλώνει ο David Sidebottom, αναλυτής των διαδικτυακών μέσων και ψυχαγωγίας, “όλες αυτές οι συνεργασίες έχουν να κάνουν με το μέγεθος. Ως τοπικός μπορείς να ανταγωνιστείς το Netflix όσον αφορά στα έξοδα σε νέο περιεχόμενο. Έτσι το να προσελκύσεις διαφορετικές πηγές με διαφορετικό περιεχόμενο από άλλα δίκτυα, βγάζει νόημα”.

Αλλ’ όμως αρκετοί είναι σκεπτικοί με το ευρωπαϊκό εγχείρημα. Αμφιβάλλουν για την ικανότητα αυτών των νέων διαβευμάτων να ανταγωνιστούν το Netflix και τους ομοίους του, ειδικά τώρα που οι γίγαντες από τις H.Π.Α. κυριαρχούν και στην ευρωπαϊκή αγορά. Μήπως τελικά είναι πολύ αργά για την Ευρώπη; Χωρίς να θέλουμε να εμπλακούμε πολύ βαθιά σε στατιστικές μετρήσεις, θα αναφέρουμε μόνο τα πιο χαρακτηριστικά  παραδείγματα.

Σε παρουσίαση που έγινε στο Φεστιβάλ των Καννών τον περασμένο Μάιο, το Κέντρο Εθνικού Κινηματογράφου της Γαλλίας (CNC) υπολόγισε ότι το Netflix ελέγχει το 70% της αγοράς δορυφορικής τηλεόρασης κατά παραγγελία, έχοντας περίπου 3,5 εκατομμύρια συνδρομητές. Η εν λόγω πλατφόρμα όχι μόνο κατέκτησε το ευρωπαϊκό κοινό, αλλά ταυτόχρονα εκτόπισε τους ευρωπαίους ανταγωνιστές της που εξέπεμπαν σε τοπικό-εθνικό επίπεδο. Για του λόγου το αληθές, σε πρόσφατη ακρόαση της Επιτροπής Πολιτισμού στο γαλλικό κοινοβούλιο, ο γενικός διευθυντής του Canal Plus κατέθεσε ότι η έλευση του Νetflix στη Γαλλία το 2014 κατέσφαξε τη συνδρομητική βάση του Canal Play, η οποία από τους 800.000 συνδρομητές βρίσκεται σήμερα με μόλις 200.000.

Επιπλέον πρόβλημα συνιστά και το ίδιο το προσφερόμενο υλικό. Οι νέες ευρωπαϊκές πλατφόρμες θα αναμεταδίδουν περιεχόμενο, το οποίο διατίθεται ταυτόχρονα και δωρεάν από τα κανάλια που συμμετέχουν στην κοινοπραξία. Κατ’ αυτόν τον τρόπο δημιουργείται στην αγορά ένα πλεόνασμα, το οποίο θα απορριφθεί, εάν δεν υπάρξει πραγματική ζήτηση. Και ας μην ξεχνάμε ότι το υπάρχον υλικό των καναλιών έλκει ένα μεγαλύτερης ηλικίας κοινό, ελάχιστα εξοικειωμένο με τις δορυφορικές υπηρεσίες κατά παραγγελία. Αντίθετα δίκτυα όπως το Netflix απευθύνονται σε νεαρά κοινά όχι μόνο όσον αφορά στη χρήση της πλατφόρμας αλλά και στο προσφερόμενο πρόγραμμα.

Συνεπώς η μόνη λύση είναι η παροχή πρωτότυπου και ποιοτικού ευρωπαϊκού υλικού που θα παρέχεται αποκλειστικά στους συνδρομητές αυτών των νέων δικτύων. Σίγουρα οι μεγάλες αμερικανικές πλατφόρμες έχουν ήδη βάλει χέρι σε ευρωπαϊκές παραγωγές, όπως η σειρά The Crown στο Netflix και το γερμανόφωνο θρίλερ You are Wanted στο Amazon. Εντούτοις ένα αρκετά βάσιμο αντεπεχείρημα είναι πως οι Ευρωπαίοι καταφεύγουν στις αμερικανικές πλατφόρμες ελλείψει επιλογών στην τοπική αγορά. Η εγχώρια παραγωγή είναι πιο εύκολα διαχειρίσιμη στον προγραμματισμό και φτηνότερη, ενώ μπορεί να έχει ποικίλλα προτερήματα μακροπρόθεσμα. Νέες θέσεις εργασίας, περισσότερα κέρδη για τα ευρωπαϊκά κανάλια και μία αξιοπρεπή και ανταγωνιστική αγορά.

Καθώς η δορυφορική τηλεόραση αποκτά ευρύτερα δημογραφικά, διευρύνονται ταυτόχρονα και οι επιλογές προγράμματος. Αντί, λοιπόν, να προσπαθούν να φανούν πιο… μάγκες από το Netflix, οι ευρωπαϊκές πλατφόρμες μπορούν να ακολουθήσουν μία εντελώς διαφορετική οδό. Δηλαδή να απευθυνθούν σε θεατές που προτιμούν μία ευρωπαϊκή αστυνομική σειρά ή τη ζωντανή αναμετάδοση σημαντικών αθλητικών διοργανώσεων από τα τελευταία επεισόδια του Game of Thrones.

Πρός το παρόν το γαλλικό Salto και η αντίστοιχη γερμανική πλατφόρμα δεν έχουν ανακοινώσει πολλές λεπτομέρειες για το επικείμενο πόνημά τους. Γνωρίζουμε ότι και οι δύο θα προσφέρουν δύο εκδοχές, μία πιο οικονομική με περιορισμένο υλικό και διαφημίσεις και μία premium χωρίς διαφημίσεις και με περισσότερες επιλογές. Η επιτυχία θα εξαρτηθεί σαφώς από το χειρισμό των επενδύσεων και του προγράμματος. Περιμένουμε, λοιπόν…

Έλενα Αγαπητού

 (Πηγή: The Hollywood Reporter) 

 

    

 

randomness