Ο Δάσκαλος ως Φύλακας του Φωτός
Δρ. Κωνσταντίνος Τσίπρας
Διδάσκων
στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Η εκπαίδευση δεν είναι επάγγελμα, αλλά λειτούργημα — μια πράξη πίστης στον άνθρωπο. Ο δάσκαλος, μέσα στη σιωπή της τάξης, σπέρνει σπόρους που ίσως να μη δει ποτέ να ανθίζουν· κι όμως, συνεχίζει. Κάθε λέξη, κάθε χειρονομία, κάθε βλέμμα κατανόησης μπορεί να γίνει σπίθα που θα φωτίσει μια ζωή ολόκληρη. Η διδασκαλία είναι η πιο αθόρυβη μορφή επανάστασης. Δεν κρατά πανό, δεν φωνάζει συνθήματα· αλλάζει τον κόσμο εκ των έσω, μεταμορφώνοντας το βλέμμα ενός παιδιού, καθιστώντας το ικανό να κοιτάξει τη ζωή με περιέργεια, κριτική σκέψη και θάρρος. Σε έναν κόσμο που μετρά την αξία σε αριθμούς και τίτλους, οι εκπαιδευτικοί θυμίζουν πως το αληθινό μέτρο είναι η ψυχή — η δύναμη της σκέψης, της κατανόησης και της ανθρωπιάς.
Ο Πλάτων, στην Αλληγορία του Σπηλαίου, μιλά για τον άνθρωπο που βγαίνει στο φως και επιστρέφει, όχι για να καυχηθεί, αλλά για να ελευθερώσει τους άλλους. Ο δάσκαλος είναι αυτός ο επιστρέφων· αυτός που γνώρισε τη δύναμη του φωτός και αισθάνεται το χρέος να το μοιραστεί. Δεν είναι ο κάτοχος της αλήθειας, αλλά ο συνοδοιπόρος της. Συνοδεύει τον μαθητή στην ανακάλυψη, δείχνοντάς του τα μονοπάτια της σκέψης, της φαντασίας και της δημιουργικότητας, χωρίς να επιβάλλει ή να περιορίζει τη δική του προσωπική ελευθερία, ενώ τον ενθαρρύνει να θέτει ερωτήματα και να ψάχνει τις δικές του απαντήσεις.
Ο Αριστοτέλης έλεγε πως «η αρχή της παιδείας είναι η αγάπη». Και πράγματι, χωρίς αγάπη, η διδασκαλία καταντά μηχανισμός, άψυχη τελετουργία. Ο αληθινός εκπαιδευτικός δεν μεταδίδει πληροφορίες, αλλά μορφοποιεί ψυχές· βοηθά τον νέο άνθρωπο να γίνει αυτό που μπορεί να είναι — «ἐντελέχεια» της ίδιας του της δυνατότητας. Μέσα από την αγάπη και την υπομονή, ο δάσκαλος καθιστά τη μάθηση βιωματική, δίνοντας στον μαθητή την ευκαιρία να ανακαλύψει όχι μόνο τη γνώση, αλλά και τον ίδιο του τον εαυτό, τα ταλέντα και τις κλίσεις του, ενώ του μαθαίνει να σέβεται και να κατανοεί τους γύρω του.
Η εκπαίδευση είναι πράξη ελευθερίας. Δεν είναι υπακοή στο υπάρχον, αλλά διάλογος με το μέλλον. Ο δάσκαλος δεν "γεμίζει" τον μαθητή, αλλά τον προκαλεί να σκεφτεί, να αμφισβητήσει, να δημιουργήσει. Είναι η σιωπηλή μορφή της αντίστασης απέναντι σε κάθε είδους πνευματική δουλεία. Μέσα από την παιδεία, ο μαθητής μαθαίνει να στέκεται κριτικά απέναντι στον κόσμο, να παίρνει αποφάσεις με συνείδηση και να κατανοεί τη σημασία των επιλογών του, ενώ ο δάσκαλος τον συνοδεύει σε αυτό το ταξίδι αυτογνωσίας και αυτονομίας.
Ο Νίτσε έγραψε πως «όποιος έχει ένα γιατί να ζει, αντέχει σχεδόν κάθε πώς». Το «γιατί» αυτό ο δάσκαλος το καλλιεργεί μέσα από το θαύμα της ερώτησης — γιατί υπάρχω, γιατί μαθαίνω, γιατί ο κόσμος είναι έτσι κι όχι αλλιώς. Δεν δίνει έτοιμες απαντήσεις· διδάσκει την τέχνη του να ρωτάς. Μαθαίνει τον μαθητή να αναζητά, να εξετάζει, να συγκρίνει, να αμφισβητεί και να δημιουργεί δικές του συνδέσεις και ιδέες, καλλιεργώντας έτσι μια αίσθηση προσωπικής ευθύνης και πνευματικής αυτονομίας.
Στον Χάιντεγκερ, η διδασκαλία δεν είναι επιβολή, αλλά «παράδοση του πράγματος στην αλήθεια του». Ο δάσκαλος δεν επιβάλλει, αποκαλύπτει. Οδηγεί τον μαθητή στο να σταθεί απέναντι στον κόσμο με δέος και ευθύνη, να αντιληφθεί τη σημασία του να ζει με επίγνωση και να συνειδητοποιεί τη θέση του μέσα στη ζωή, στη γνώση και στην κοινωνία, μετατρέποντας κάθε μάθημα σε εμπειρία ανακάλυψης και υπευθυνότητας.
Και ο Καζαντζάκης, με την ποιητική του καθαρότητα, συνοψίζει το νόημα της παιδείας:
«Δάσκαλε, όπου πατάς, αφήνεις ίχνος φωτός.»
Ο δάσκαλος, με κάθε του πράξη, κάθε λέξη και κάθε χειρονομία κατανόησης, αφήνει πίσω του ένα ίχνος που δεν εξαφανίζεται. Είναι το φως που θα συνεχίσει να φωτίζει τις επόμενες γενιές, όπως μια σιωπηλή υπόσχεση ότι η γνώση, η αλήθεια και η ανθρωπιά δεν χάνονται. Κάθε μαθητής που εμπνέεται, κάθε ψυχή που αφυπνίζεται, είναι η ζωντανή μαρτυρία της επίδρασης του δασκάλου.
Σε έναν κόσμο που αλλάζει με ρυθμό εκρηκτικό, όπου η γνώση μετατρέπεται σε δεδομένα και η πληροφορία σε εμπορεύσιμο είδος, ο δάσκαλος παραμένει η πιο σταθερή ηθική δύναμη.
Είναι ο φρουρός της νοηματοδότησης, ο τελευταίος ποιητής μέσα στις αίθουσες των αριθμών.
Είναι η υπενθύμιση ότι κάθε πολιτισμός θεμελιώνεται όχι πάνω στα μνημεία του, αλλά στις ψυχές εκείνων που δίδαξαν και εκείνων που μαθαίνουν.
Ο δάσκαλος είναι ο φύλακας του φωτός, που μέσα από την αφοσίωση, την αγάπη και την υπομονή του, καθοδηγεί τις επόμενες γενιές και αφήνει ανεξίτηλα ίχνη στο χρόνο, κάνοντας τη γνώση, τη σοφία και την ανθρωπιά κληρονομιά για όλους.