Καθημερινή Αδέσμευτη Εφημερίδα

  Αριθμός Πιστοποίησης: Μ.Η.Τ. 242014

Ανάπηροι “κόβουν” ακόμα και από φαγητό για να πληρώσουν για την υγεία τους

Το 78% των ατόμων με αναπηρία στην Ελλάδα αδυνατεί να καλύψει τις ανάγκες υγείας του, ενώ το 31% είχε δυσκολία στην πρόσβαση. Παράλληλα, στερούνται βασικές εξετάσεις, φάρμακα και οδοντιατρική περίθαλψη.

Θλίψη προκαλούν τα συμπεράσματα της πρώτης, μεγάλης πανελλήνιας έρευνας για την πρόσβαση των ατόμων με αναπηρία, χρόνιες και σπάνιες παθήσεις στην Υγεία τα τελευταία δύο χρόνια.

Η έρευνα φέρνει στο φως τα πολύ μεγάλα προβλήματα που έχουν τα άτομα αυτά και τα μέλη των οικογενειών τους, στην αντιμετώπιση των θεμάτων υγείας τους στην Ελλάδα και την πρόσβαση στις δημόσιες υπηρεσίες υγείας.

Ο πρόεδρος της ΕΣΑμεΑ Ιωάννης Βαρδακαστάνης, τόνισε τη μεγάλη σημασία που έχουν οι επιστημονικές μελέτες σχετικά με την αναπηρία και τη χρόνια και σπάνια πάθηση στη χώρα, καθώς παρουσιάζουν σημαντικά στοιχεία και φέρνουν την πολιτεία προ των ευθυνών της.

«Τα αναλυτικά αποτελέσματα και συμπεράσματα της έρευνας που προέκυψαν από και για καθεμία και κάθε έναν από εμάς θα αποτελέσουν το κύριο συλλογικό εργαλείο για τον σχεδιασμό πολιτικών και τη διεκδίκηση των δικαιωμάτων μας, πάντα με γνώμονα την κεφαλαιώδη αρχή “Τίποτα χωρίς εμάς”. Με αυτή την έρευνα θέλαμε να βοηθήσουμε να γίνουν πιο κατανοητές οι θέσεις του αναπηρικού κινήματος, να βοηθήσουμε να δοθούν λύσεις πιο φιλικές και πιο κοντά στις ανάγκες του κόσμου που εκπροσωπούμε», ανέφερε ο κ. Βαρδακαστάνης.

Βασικά συμπεράσματα της έρευνας για την πρόσβαση ατόμων με αναπηρία στις υπηρεσίες υγείας

Το 78% των ερωτηθέντων ατόμων με αναπηρία, χρόνια/ σπάνια πάθηση έχει μειώσει δαπάνες για την κάλυψη των βασικών αναγκών διαβίωσης, όπως τα τρόφιμα ή τα ρούχα, ώστε να καλύψει τις ανελαστικές ανάγκες υγείας του. Το ποσοστό ατόμων με σοβαρή οικονομική επιβάρυνση από το κόστος της υγείας σε βάρος βασικών αναγκών διαβίωσης σχετίζεται αντιστρόφως ανάλογα με το επίπεδο του εισοδήματος και είναι αυξημένο στις μεγαλύτερες ηλικιακές ομάδες.

Το 31% των ατόμων με αναπηρία/χρόνια/σπάνια πάθηση αντιμετώπισαν μεγάλη δυσκολία να λάβουν τις υπηρεσίες υγείας που χρειάστηκαν τα τελευταία δύο χρόνια.

Σημαντικό ποσοστό των ατόμων με αναπηρία/χρόνια/σπάνια πάθηση αναφέρουν ότι στερήθηκαν τουλάχιστον μία φορά φάρμακα ή άλλα φαρμακευτικά σκευάσματα (34%), υπηρεσίες αποκατάστασης (33%) και υπηρεσίες ψυχικής υγείας (30%).

Το 43% των ατόμων με αναπηρία/χρόνια/σπάνια πάθηση βρέθηκε να στερείται αναγκαίας οδοντιατρικής φροντίδας, το 40% χρειάστηκε διαγνωστικές εξετάσεις που δεν μπόρεσε να πραγματοποιήσει και το 39,5% δεν είχε πρόσβαση τουλάχιστον μία φορά σε αναγκαία ιατρική εξέταση ή θεραπεία κατά τα τελευταία δύο χρόνια.

Πώς βαθμολογούν τα άτομα με αναπηρία τις δημόσιες δομές υγείας

Μόλις 3 στους 10 ερωτηθέντες χαρακτηρίζουν ως καλό ή πολύ καλό το επίπεδο προσβασιμότητας, ενώ τα μεγαλύτερα ποσοστά αρνητικών κρίσεων για το επίπεδο προσβασιμότητας των δημόσιων νοσοκομείων καταγράφηκαν από τα άτομα με εγκεφαλική παράλυση, σπάνιες παθήσεις, νευρολογικά νοσήματα, ρευματικά νοσήματα, τύφλωση, νευρομυϊκές παθήσεις και κινητική αναπηρία.

Η γενική εικόνα που προκύπτει από τις αξιολογήσεις των διαφόρων κατηγοριών παροχών και υπηρεσιών του ΕΟΠΥΥ καταδεικνύει χαμηλά ποσοστά ικανοποίησης στην πλειονότητα των παραμέτρων που αξιολογήθηκαν. Ο γενικός μέσος όρος αξιολόγησης των παροχών και υπηρεσιών του ΕΟΠΥΥ βρίσκεται στο 5,2/10.

Όσον αφορά τη νοσοκομειακή περίθαλψη, η μέση βαθμολογία αξιολόγησης για το σύνολο των παραμέτρων που αξιολογήθηκαν που είναι το 4,7/10.

Ο θετικότερος βαθμός ικανοποίησης εκφράστηκε για την παράμετρο που αφορά την αντιμετώπιση από το προσωπικό, με τρόπο που να σέβεται την αξιοπρέπεια, την ατομικότητα και την ιδιωτικότητα των νοσηλευόμενων, με μέση βαθμολογία 6,34/10.

Καθόλου ή ελάχιστα ικανοποιημένοι βρέθηκαν να είναι οι συμμετέχοντες ιδιαίτερα από:

  • Τον χρόνο αναμονής στα Τμήματα Επειγόντων Περιστατικών (ΤΕΠ), με το 56,5% να εκφράζει ικανοποίηση από 1 έως 3.
  • Την επάρκεια ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού, με το 55% να εκφράζει ικανοποίηση από 1 έως 3.
  • Την επάρκεια υλικού φροντίδας νοσηλευομένων ασθενών (κλινοσκεπάσματα κ.λπ.) (48,4% βαθμός ικανοποίησης από 1 έως 3).

Αναφορικά με τη διαθεσιμότητα εξειδικευμένων και οργανωμένων κέντρων διάγνωσης, παρακολούθησης, διαχείρισης και θεραπείας, που να καλύπτουν τις εξειδικευμένες ανάγκες της πάθησης, το γενικό ποσοστό των αρκετά και πολύ ικανοποιημένων υπολογίστηκε σε μόλις 38%.

Προσωπικός Γιατρός: Σε περίπτωση που χρειάστηκαν να απευθυνθούν σε κάποιον πάροχο υπηρεσιών υγείας για να εξεταστούν ή/και να λάβουν ιατρική συμβουλή για κάποιο όχι οξύ ή επείγον πρόβλημα υγείας που αντιμετώπισαν, μόνο οι μισοί από τους υπαχθέντες στο θεσμό του προσωπικού γιατρού, απευθύνθηκαν σε αυτόν.

Την ερευνητική ομάδα αποτελούν: Νεκταρία Αποστολάκη Υπεύθυνη Έργου Παρατηρητήριο Θεμάτων Αναπηρίας της ΕΣΑμεΑ, επιστημονικό στέλεχος ΕΣΑμεΑ, Εβελίνα Καλλιμάνη, αναπληρώτρια διευθύντρια Ινστιτούτου ΕΣΑμεΑ, επιστημονικό στέλεχος ΕΣΑμεΑ, Φανή Προβή, Επιστημονική Υπεύθυνη Παρατηρητήριο Θεμάτων Αναπηρίας της ΕΣΑμεΑ, επιστημονικό στέλεχος ΕΣΑμεΑ, δρ. Αντωνία Παυλή, κύρια ερευνήτρια Παρατηρητήριο Θεμάτων Αναπηρίας της ΕΣΑμεΑ, επιστημονικό στέλεχος ΕΣΑμεΑ.

ΠΗΓΗ NEWS247.GR

    

 

randomness