Δημοτικά πάρκινγκ η μόνη λύση
Οι πολίτες δικαιούνται ελεύθερα πεζοδρόμια και οι πόλεις χώρους στάθμευσης. Με ευχολόγια όμως λύσεις δεν προκύπτουν. Η δημιουργία δημοτικών πάρκινγκ φαίνεται η μόνη ρεαλιστική λύση.
Η κατάσταση στους ελληνικούς αστικούς δήμους έχει φτάσει σε αδιέξοδο. Οι δρόμοι είναι ασφυκτικά γεμάτοι από αυτοκίνητα και μοτοσυκλέτες που σταθμεύουν ανεξέλεγκτα, ακόμη και πάνω στα πεζοδρόμια, λόγω έλλειψης χώρων στάθμευσης.
Το αποτέλεσμα είναι τραγικό: οι πεζοί, από ηλικιωμένους και γονείς με καροτσάκια, μέχρι ανθρώπους με αναπηρία, αντιμετωπίζουν καθημερινά τον αποκλεισμό από τους δημόσιους χώρους. Σε πολλές περιπτώσεις, αναγκάζονται να κατεβαίνουν στον δρόμο, εκτιθέμενοι σε κίνδυνο, επειδή τα πεζοδρόμια είναι «κατειλημμένα» από οχήματα που κάποιοι οδηγοί επέλεξαν να τα παρκάρουν εκεί.
Η λύση σε αυτή τη χαοτική κατάσταση είναι μία και απαιτεί άμεση υλοποίηση: χρηματοδότηση των αστικών δήμων από τα αρμόδια υπουργεία για την αγορά οικοπέδων, τα οποία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δημιουργία δημοτικών πάρκινγκ. Αυτά τα πάρκινγκ πρέπει να είναι οικονομικά προσιτά, ώστε να εξυπηρετούν όλους τους πολίτες. Το αντίτιμο τους να είναι όσο χρειάζεται για την κάλυψη των λειτουργικών εξόδων τους και μόνο.
Αυτή η στρατηγική δεν είναι πολυτέλεια, αλλά αναγκαιότητα:
- Αποσυμφόρηση των πόλεων: Τα δημοτικά πάρκινγκ θα μειώσουν δραστικά τον αριθμό των οχημάτων που παρκάρουν ανεξέλεγκτα, δίνοντας ανάσα στα πεζοδρόμια και στους δρόμους.
- Προστασία του περιβάλλοντος: Όσο λιγότεροι οδηγοί αναζητούν θέση στάθμευσης επί ώρες, τόσο μικρότερη η εκπομπή ρύπων.
- Βελτίωση της κυκλοφορίας: Η απομάκρυνση παράνομα σταθμευμένων οχημάτων-δεν θα υπάρχει πλέον δικαιολογία για κανέναν αν υπάρχουν δημοτικά πάρκινγκ- θα συμβάλει στην ομαλή ροή της κυκλοφορίας.
- Ενίσχυση της προσβασιμότητας: Δημιουργώντας χώρους στάθμευσης, επαναφέρουμε τα πεζοδρόμια στον σκοπό τους: την απρόσκοπτη μετακίνηση πεζών, συμπεριλαμβανομένων των ατόμων με μειωμένη κινητικότητα.
Η τρέχουσα απραξία δεν δικαιολογείται. Οι δήμοι δεν διαθέτουν τους απαιτούμενους πόρους για την απόκτηση οικοπέδων και την κατασκευή πάρκινγκ και ζητούνται ουσιαστικές ενέργειες από την κεντρική ηγεσία με τα αρμόδια υπουργεία. Καλές οι στρατηγικές ανάπτυξης, αλλά ας επικεντρωθούμε και στην καθημερινότητα.
Το κυκλοφοριακό δεν θα λυθεί χωρίς καινοτόμες λύσεις και προπάντων διάθεση και γνώση, όπως άλλωστε έχει δείξει η ιστορία. Ούτε καν προέκταση των νησίδων δεν έχει γίνει στα αριστερόστροφα και δεξιόστροφα φανάρια σε κεντρικούς δρόμους, ώστε να αποφεύγεται η προεξοχή των αυτοκινήτων στις κύριες οδούς, που μειώνει τις λωρίδες κυκλοφορίας και δημιουργεί επιπλέον κομφούζιο στους δρόμους.
Αντί λοιπόν να περιμένουμε μακροχρόνιες αλλαγές στη νοοτροπία ή φανταστικές λύσεις που ποτέ δεν υλοποιούνται, ας ξεκινήσουμε με το προφανές: να δημιουργήσουμε τις υποδομές που τόσο απελπισμένα χρειαζόμαστε.
Η απουσία δράσης θα οδηγήσει στην πλήρη υποβάθμιση της ποιότητας ζωής στις πόλεις. Είναι ευθύνη όλων μας να διεκδικήσουμε μια βιώσιμη και προσβάσιμη καθημερινότητα.
*φωτογραφία αρχείου
ΠΗΓΗ ΙΝ.GR