Όλγα Γεροβασίλη: "Δεν τέθηκε ζήτημα εξόδου από τη συνθήκη Σένγκεν"
Σε διάψευση των πληροφοριών που διοχετεύουν από το πρωί ξένα ΜΜΕ περί απειλής της Ελλάδας με έξοδο από τη συνθήκη Σένγκεν, προχώρησε η κυβέρνηση μετά τις αντιδράσεις που προκλήθηκαν στο εσωτερικό.
Ενδεικτικό της σοβαρότητας του κινδύνου είναι πως ακόμα και σε τοποθετήσεις τους στη βουλή στο πλαίσιο της συζήτησης για τον προϋπολογισμό, βουλευτές μνημονεύουν και τον κίνδυνο εξόδου από τη συνθήκη αφήνοντας αιχμές στην κυβέρνηση.
Η κυβερνητική εκπρόσωπος Όλγα Γεροβασίλη διέψευσε κατηγορηματικά πως τέθηκε τέτοιο ζήτημα από τους Ευρωπαίους ετέρους, επισημαίνοντας αντιθέτως πως η Ελλάδα υλοποιεί τις δεσμεύσεις της για το πρσφυγικό, ενώ εκείνοι όχι.
"Δυστυχώς υπάρχουν ευρωπαϊκοί κύκλοι που επιμένουν να διαστρεβλώνουν την πραγματικότητα και να πιστεύουν ότι το μέλλον της Ευρώπης μπορεί να χτιστεί με φοβικά αντανακλαστικά, φράχτες και αποκλεισμούς. Οι ίδιοι κύκλοι αναπαράγουν τις τελευταίες μέρες το εχθρικό κλίμα προς την Ελλάδα με την απαράδεκτη απειλή περί εξόδου από τη Συνθήκη Σένγκεν. Και δυστυχώς, κάποιοι στην Ελλάδα υιοθετούν άκριτα αυτές τις προσεγγίσεις", καταλήγει η δήλωση της κυβερνητικής εκπροσώπου.
Αναλυτικά, όπως δήλωσε:
1) Στο πλαίσιο της Ε.Ε ουδέποτε έχει τεθεί ζήτημα εξόδου της Ελλάδος από τη Συνθήκη Σένγκεν. Ωστόσο αναπαράγονται αναληθή δημοσιεύματα τα οποία αναφέρονται σε αυτό, προσπαθώντας να επιρρίψουν ευθύνες στην Ελλάδα για τη διαχείριση των προσφυγικών και μεταναστευτικών ροών.
2) Η χώρα υλοποιεί, παρά τις μεγάλες δυσκολίες, τις ευρωπαϊκές της υποχρεώσεις. Δηλαδή, μεταξύ άλλων, τη δημιουργία κέντρων ταυτοποίησης – των λεγόμενων hot spots- την κατασκευή κέντρων φιλοξενίας, καθώς και την αποτελεσματική διαχείριση των συνόρων. Το γεγονός αυτό αναγνωρίσθηκε σαφώς και κατά την πρόσφατη συνάντηση 8 κρατών-μελών ΕΕ, στο περιθώριο της Συνόδου ΕΕ-Τουρκίας. Παράλληλα, η Ελλάδα αναμένει την από πλευράς των Ευρωπαίων εταίρων εκπλήρωση και των δικών τους δεσμεύσεων.
3) Δυστυχώς υπάρχουν ευρωπαϊκοί κύκλοι που επιμένουν να διαστρεβλώνουν την πραγματικότητα και να πιστεύουν ότι το μέλλον της Ευρώπης μπορεί να χτιστεί με φοβικά αντανακλαστικά, φράχτες και αποκλεισμούς. Οι ίδιοι κύκλοι αναπαράγουν τις τελευταίες μέρες το εχθρικό κλίμα προς την Ελλάδα με την απαράδεκτη απειλή περί εξόδου από τη Συνθήκη Σένγκεν. Και δυστυχώς, κάποιοι στην Ελλάδα υιοθετούν άκριτα αυτές τις προσεγγίσεις.
Διάψευση και από τον Υπουργό Μετανατευτικής Πολιτικής
Πριν τοποθετηθεί η Όγλα Γεροβασίλη δήωλση για το θέμα έκανε ο αρμόδιος Υπουργός Μεταναστευτικής Πολιτικής, Γιάννης Μουζάλας, τονίζοντας και αυτός πως ουδέποτε τέθηκε ζήτημα περί εξόδου από τη Σένγκεν, αναγνωρίζοντας παρ' όλα αυτά πως η Αθήνα "δέχεται πίεση" γεγονός που χαρακτηρισε άδικο.
"Είναι αλήθεια ότι η χώρα μας βρίσκεται υπό έντονη πίεση από κάποιες χώρες της ΕΕ, που λανθασμένα πιστεύουν ότι οι προσφυγικές ροές μπορούν να ελεγχθούν από την Ελλάδα. Οπως έχουμε δηλώσει επανειλημμένα και η Ευρώπη έχει κατανοήσει με καθυστέρηση, η Ελλάδα είναι η αρχή του ''διαδρόμου''. Η πόρτα είναι στην Τουρκία. Για αυτό, αν οι ροές δεν ελεγχθούν στην Τουρκία, είναι αδύνατο να γίνει αυτό από την Ελλάδα ή όποιο άλλο μέλος της ΕΕ", δήλωσε ο Υπουργός στους New York Times.
Τι προβλέπει η συνθήκη Σένγκεν
Η Συνθήκη του Σένγκεν πήρε το όνομά της από την ομώνυμη πόλη του Λουξεμβούργου, όπου υπεγράφη στις 14 Ιουνίου 1985 συμφωνία ανάμεσα σε πέντε κράτη μέλη των τότε Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων (ΕΚ) (Βέλγιο, Γερμανία, Γαλλία, Λουξεμβούργο και Ολλανδία).
Στόχος αυτής της συμφωνίας ήταν η προοδευτική κατάργηση των ελέγχων στα κοινά σύνορα, η καθιέρωση της ελεύθερης κυκλοφορίας για όλα τα πρόσωπα, υπηκόους των 5 κρατών που την υπέγραψαν, καθώς και η αστυνομική και δικαστική συνεργασία τους.
Με τη Συνθήκη του Άμστερνταμ (1997) προβλέφθηκε η ενσωμάτωση της Συμφωνίας Σένγκεν στους θεσμούς της ΕΕ. Από την αρχή έως σήμερα, 26 από τα σημερινά 28 κράτη μέλη της ΕΕ (αυτοεξαιρέθηκαν η Βρετανία και η Ιρλανδία) έχουν υπογράψει πράξεις προσχώρησης στη Συμφωνία. Ωστόσο, για η εφαρμογή της Συμφωνίας, δηλαδή η ένταξη στο Χώρο Σένγκεν, βρίσκεται ακόμη σε αναστολή για την Κύπρο, τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία και την Κροατία.
Το λεγόμενο «κεκτημένο του Σένγκεν» περιλαμβάνει μέτρα με τα οποία καταργείται ο έλεγχος στα εσωτερικά σύνορα των χωρών και ενισχύεται η ασφάλεια των εξωτερικών συνόρων της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το σημαντικότερο από τα μέτρα αυτά είναι η απαίτηση τα κράτη μέλη που έχουν εξωτερικά σύνορα της ΕΕ να είναι υπεύθυνα για να εξασφαλίζουν την πραγματοποίηση αποτελεσματικών ελέγχων και την επαρκή επιτήρηση των εξωτερικών συνόρων της ΕΕ. Κατά συνέπεια οι επιθεωρήσεις και οι έλεγχοι στα εξωτερικά σύνορα της ΕΕ πρέπει είναι αυστηροί για την παρεμπόδιση της λαθρομετανάστευσης, της διακίνησης ναρκωτικών, λαθρεμπορίου όπλων και άλλων παράνομων δραστηριοτήτων.
Η λειτουργία του Χώρου Σένγκεν συνεπάγεται κοινούς κανόνες περί ασύλου (τους οποίους ορίζει το Δουβλίνο Ι, ΙΙ και ΙΙΙ, το δικαίωμα των εθνικών αστυνομιών να καταδιώκουν άτομα και έξω από τα σύνορα της χώρας τους, τον διαχωρισμό στα αεροδρόμια σε πτήσεις «εντός Σένγκεν» και πτήσεις «εκτός Σένγκεν», τη διαμόρφωση κοινής λίστας χωρών των οποίων οι πολίτες χρειάζονται βίζα, τη δημιουργία του συστήματος πληροφοριών Σένγκεν (SIS), που επιτρέπει σε όλες τις αστυνομικές υπηρεσίες των χωρών μελών να μοιράζονται κοινά αρχεία καταζητούμενων και ανεπιθύμητων ατόμων, καθώς και κλεμμένων αντικειμένων, και τέλος, τη δημιουργία κοινών προσπαθειών για την καταπολέμηση της διακίνησης ναρκωτικών.
Με την εφαρμογή όλων αυτών, οι πολίτες των χωρών της Ζώνης Σένγκεν έχουν το δικαίωμα να ταξιδεύουν σε οποιαδήποτε κράτος μέλος χωρίς την επίδειξη ταυτότητας ή διαβατηρίου. Το δικαίωμα αυτό έχει καταστεί ένα από τα κυριότερα σύμβολα της μέχρι τώρα ευρωπαϊκής ενοποίησης.
Ένας πολίτης μιας χώρας εκτός Ζώνης Σένγκεν μπορεί να ταξιδέψει σε ένα κράτος μέλος για μια διάρκεια τριών μηνών (90 ημερών), με την προϋπόθεση ότι πληροί τους όρους Σένγκεν, δηλαδή να έχει στην κατοχή του έγκυρο διαβατήριο, θεώρηση εισόδου σύντομης διαμονής, να μπορεί να αποδείξει το σκοπό του ταξιδιού του, να έχει επαρκείς πόρους συντήρησης για την περίοδο παραμονής και για την επιστροφή και να μην είναι καταχωρημένος στο σύστημα πληροφοριών Σένγκεν για την άρνηση εισόδου (δεν πρέπει να θεωρείται επικίνδυνος για τη δημόσια τάξη ή εθνική ασφάλεια όλων των κρατών Σένγκεν).
Πηγή: parapolitika.gr