Σούπερ μάρκετ: Έρχεται «τσιμπίδα» για τις παραπλανητικές εκπτώσεις
Παρεμβάσεις για τις παραπλανητικές εκπτώσεις στα σούπερ μάρκετ εξετάζει το υπ.Ανάπτυξης. Ανεπαρκή τα μέτρα για την ακρίβεια τονίζει η Ένωση Εργαζόμενων Καταναλωτών Ελλάδας
Σχεδόν οχτώ μήνες μετά τα μέτρα του υπουργείου Ανάπτυξης για τον εξορθολογισμό των προσφορών στα σούπερ μάρκετ, το πρόβλημα με τις παραπλανητικές εκπτώσεις δεν έχει εκλείψει. Αντιθέτως, συνεχίζονται ακάθεκτες οι καταγγελίες ενώσεων καταναλωτών για πλασματικές προσφορές, με τη χρήση διαφόρων τρικ.
Για τον λόγο αυτό ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος σε δηλώσεις του προανήγγειλε νέες παρεμβάσεις για την καταπολέμηση των παραπλανητικών προσφορών. Συγκεκριμένα είπε ότι το θέμα βρίσκεται στόχαστρο των ελέγχων των αρμοδίων υπηρεσιών και ότι γίνονται διαβουλεύσεις με τους εκπροσώπους της αγοράς ώστε να υπάρξουν λύσεις εντός του επόμενου διμήνου.
«Καραμπόλες» στα ράφια των σούπερ μάρκετ
Από τις μέχρι τώρα πληροφορίες προκύπτει ότι οι νέες παρεμβάσεις στοχεύουν στο να υπάρχει μεγαλύτερη διαφάνεια στη διαμόρφωση των προσφορών, ώστε να αποφεύγονται στρεβλώσεις.
Ένα σενάριο που εξετάζεται είναι ο περιορισμός των συνδυαστικών προσφορών που δημιουργούν σύγχυση στους καταναλωτές. Για παράδειγμα όταν ένα προϊόν πωλείται σε πακέτο 1+1 δώρο, στα 2 αντί για 4 ευρώ, και παράλληλα «τρέχει» έκπτωση στη μονή συσκευασία της τάξης του 50%, που πωλείται 1 ευρώ. Στην πράξη η δεύτερη προσφορά ακυρώνει την πρώτη, αφού για να μιλάμε για «δώρο» θα η διπλή συσκευασία να πωλείται 2 ευρώ.
Για να εκλείψουν αυτές οι εσκεμμένες ή μη «καραμπόλες», θα πρέπει να υπάρχει σωστός συντονισμός όλων των εμπλεκόμενων μερών – προμηθευτών και λιανεμπόρων και σωστό timing στη διάθεση των αποθεμάτων.
Τα ίδια και πέρυσι
Παρόμοιας φιλοσοφίας μέτρα είχαν ανακοινωθεί και πέρυσι, επί υπουργίας Κωνσταντίνου Σκρέκα. Τελικά το Μάρτιο ξεκίνησε να εφαρμόζεται το μέτρο μείωσης της έκπτωσης του προμηθευτή κατά 30%, με αντίστοιχη μεταφορά της στην τιμή του τιμοκαταλόγου. Το μέτρο φαίνεται ότι απέδωσε ως ένα βαθμό καρπούς στα προϊόντα που εφαρμόστηκε (καθαριστικά, είδη προσωπικής φροντίδας), αφού υπήρξαν μειώσεις τιμών σε σύγκριση με πέρυσι.
Στα τρόφιμα πάντως δεν έχει εφαρμοστεί κάτι αντίστοιχο, εκτός από την εξάμηνη απαγόρευση εκπτώσεων σε είδη που έχουν υποστεί ανατιμήσεις.
Πυρ κατά ριπάς από ενώσεις καταναλωτών
Απολύτως ανεπαρκή χαρακτηρίζει τα μέτρα του υπουργείου Ανάπτυξης για την καταπολέμηση της ακρίβειας ο πρόεδρος της Ένωσης Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας Απόστολος Ραυτόπουλος. Πρόσφατα η ΕΕΚΕ έδωσε στη δημοσιότητα στοιχεία για τις αθροιστικές ανατιμήσεις της περιόδου 2021-2024, που αγγίζουν το 63% για ένα καλάθι με έξι βασικά τρόφιμα.
«Τον Οκτώβριο του 2021 ανακοίνωσαν το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους. Τον Οκτώβριο του 2022 το καλάθι του νοικοκυριού. Τον Οκτώβριο 2023 το ταμπελάκι μείωσης τιμής -5% ως τις 31 Μαίου του 2024. Τώρα ανακοινώνουν την ιδιωτική πρωτοβουλία εθελοντικής μείωσης τιμής σε 123 κωδικούς. Πρόκειται για κοροϊδία. Τρία χρόνια μέτρων, τρία χρόνια ανατιμήσεων», δηλώνει στο in ο πρόεδρος της ΕΕΚΕ.
Ο ίδιος καταγγέλλει ότι με βάση επιτόπιους ελέγχους σε σουπερμάρκετ, σε πολλούς κωδικούς οι εκπτώσεις που ανακοινώθηκαν τη Δευτέρα δεν είχαν περάσει στα ράφια (πάντως υπάρχει ένα χρονικό περιθώριο ως τα τέλη Οκτωβρίου για να εφαρμοστεί το μέτρο). Επιπλέον διαπίστωσε ότι σε κάποια προϊόντα δόθηκαν λανθασμένα στοιχεία ως προς τον πραγματικό αριθμό των κωδικών.
«Σε επώνυμο μαλακτικό που ανακοινώθηκε ότι συμμετέχουν 25 κωδικοί, εμείς βρήκαμε μόνο 12. Πού βρήκαν τους υπόλοιπους να μας το πουν κι εμάς. Σε άλλο προϊόν–καθαριστικό δαπέδου, που ανακοινώθηκαν μειώσεις τιμών σε 7 κωδικούς, δεν βρήκα ούτε σε έναν.
Αντίθετα, από τους πωλητές και τους διευθυντές σε υποκαταστήματα σούπερ μάρκετ, μάθαμε ότι οι τιμές στο συγκεκριμένο προϊόν, και όχι μόνο, τσιμπάνε κάθε μέρα από λίγα λεπτά. Σήμερα είδα στο ένα ράφι το ίδιο προϊόν 3,26 ευρώ και στο άλλο 3,28. Είναι τόσοι πολλοί οι κωδικοί που δεν προλαβαίνουν να περνάνε τις ανατιμήσεις».
Η ΕΕΚΕ κάνει λόγο για «λίστα της ντροπής», καθώς οι 123 κωδικοί, που αφορούν μόλις 32 προϊοντα, κυρίως δευτερεύουσας ανάγκης, «δεν είναι ούτε σταγόνα στον ωκεανό μπροστά στο σύνολο των 70.000 ως και 100.000 κωδικών που έχει ένα σούπερ μάρκετ».
Προσφορές ακρίβειας
Οι παραπλανητικές εκπτώσεις συνεχίζονται με ένταση προσθέτει ο κ. Ραυτόπουλος, και δίνει δύο χαρακτηριστικά παραδείγματα: «Κριθαράκι επώνυμης μάρκας, η διπλή συσκευασία του 1+1 δώρο πωλείται στα 2,23 λεπτά. Η μεμονωμένη συσκευασία πωλείται στα 73 λεπτά. Αν ήταν πραγματικά δώρο θα έπρεπε η διπλή συσκευασία να κοστίζει 1,46 λεπτά. Καθαριστικό σπιτιού, πωλείται σε οικογενειακή συσκευασία οι δύο φιάλες 3,73 ευρώ, ενώ η μεμονωμένη είναι πολύ πιο φθηνή, στα 1,53 ευρώ (3,06 οι δύο)»
Ο πρόεδρος της ΕΕΚΕ κρατάει «μικρό καλάθι» για τα μέτρα κατάργησης των παραπλανητικών εκπτώσεων. Υποστηρίζει ότι παρόμοιες εξαγγελίες είχαν γίνει και από την προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης, αλλά δεν είχαν εφαρμοστεί στην πράξη.
«Αν θέλουν να κρατήσουν το 1+1 δώρο, να εξασφαλίζουν ότι είναι πράγματι δώρο, και όχι απλώς μια μείωση 20 λεπτών. Εμείς προτείνουμε να καταργήσουν τις προσφορές στο ράφι, και να γίνονται απευθείας στο ταμείο, π.χ. να αγοράζω δύο προϊόντα και να πληρώνω το ένα. Αλλιώς να μην κάνουν καθόλου προσφορές γιατί πρόκειται για παραπλάνηση του καταναλωτή».