«ΠΑΙΔΕΙΑ ΤΩΝ ΕΝ ΗΜΙΝ ΜΟΝΟΝ ΕΣΤΙΝ ΑΘΑΝΑΤΟΝ ΚΑΙ ΘΕΙΟΝ !!!» ΜΕΝΑΝΔΡΟΣ !!!
Του Δημήτρη Γ. Μπράνη
Πολιτικός Επιστήμων
Δημοσιογράφος – Αρθρογράφος
Ι.
ΠΑΙΔΕΙΑ !!! ΑΘΑΝΑΤΟΝ ΚΑΙ ΘΕΙΟΝ !!!
Αγαθό ύψιστο. Μας δίνει τη γνώση και το ήθος !!! Γνώση, χωρίς ήθος, χωρίς αρετή «πανουργία και ου σοφία φαίνεται».
ΙΙ.
ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΤΟ ΕΡΓΟ !!!
Του Εκπαιδευτικού το έργο είναι διπλό !!! Να διδάσκει τη γνώση και να καλλιεργεί την αρετή, το ήθος !!!
Άλλως δεν διακονεί την Παιδεία. Δεν γίνεται μορφωτής του ατόμου. Ο όρος: «ΜΟΡΦΩΣΗ» είναι απολύτως ταυτόσημος με τον όρο: «ΠΑΙΔΕΙΑ».
Κι ο Λαός ο θυμόσοφος αυτό το λέει ολοκάθαρα και ολοξάστερα !!! Πώς το λέει ; Ιδού.
Το λέει για τον άνθρωπο εκείνον, που έχει μεν γνώσεις, ξέρει γράμματα, αλά ανθρωπιά δεν έχει.
ΙΔΟΥ. «Τί τα θέλει και σαν τα ξέρει τα γράμματα, αφού άνθρωπος δεν είναι;».
Τα γράμματα δεν τιμούν τον άνθρωπο. Ο άνθρωπος τιμά τα γράμματα !!!
Το ράσο δεν τιμά τον παπά, ο παπάς τιμά το ράσο !!!
Ο εκπαιδευτικός οφείλει να καλλιεργεί την ψυχή και να αναπτύσσει το πνεύμα !!!
Να διδάσκει τη γνώση και να καλλιεργεί το ήθος !!! Να τονίζει με έμφαση, ότι γνώση χωρίς ήθος, χωρίς ανθρωπιά, χωρίς αρετή δεν έχει αξία. Είναι μεν δύναμη η γνώση, αλλά είναι δύναμη, όταν συμβαδίζει με τη δικαιοσύνη και με κάθε αρετή.
Να τονίζει με έμφαση, ότι αυτή η αλήθεια έρχεται από την Ελληνική Αρχαιότητα !!!
Από τα βάθη των αιώνων !!! Και συγκεκριμένα από τον αρχαίο Έλληνα Φιλόσοφο Πλάτωνα !!!
Λέει: «Πάσα Επιστήμη - πάσα γνώσις - χωριζομένη δικαιοσύνης και άλλης αρετής πανουργία και ου σοφία φαίνεται».
Οφείλει να είναι και πρότυπο !!! Να κάνει το λόγο του έργο, πράξη !!! Άλλως χτίζει: «το Γεφύρι της Άρτας».
ΙΙΙ.
Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ - Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ !!!
Πρώτιστο καθήκον της Οικογένειας και της Εκκλησίας, αλλά και κάθε Κοινωνικού Φορέα είναι να καλλιεργούν την αρετή, το ήθος, την ανθρωπιά !!! Τις αρχές και τις αξίες της ζωής !!!
Τα δεινά της Κοινωνίας, τα πολυειδή και τα πολυπληθή, οφείλονται καθ’ ολοκληρίαν στην έλλειψη της αρετής, του ήθους, της ανθρωπιάς. Στην έλλειψη της παιδείας, της αγωγής, της μόρφωσης, της πίστεως, της αγάπης.
Ο άνθρωπος γεννήθηκε να αγαπάει και όχι να μισεί. Κι’ αυτό μας το τονίζει πάλι η Ελληνική Αρχαιότητα.
Ιδού. «ΟΥΤΟΙ ΣΥΝΕΧΘΕΙΝ, ΑΛΛΑ ΣΥΜΦΙΛΕΙΝ, ΕΦΥΝ !!!», που σημαίνει, ακριβώς, ότι «Δεν γεννήθηκα να μισώ, αλλά να αγαπώ !!!».
Σχόλιο. Η Ελληνική Αρχαιότητα έγινε «ο Πρόδρομος του Χριστιανισμού !!!».
IV.
Η ΑΞΙΑ ΚΑΙ Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ !!!
ΕΙΝΑΙ ΥΨΙΣΤΗ – ΜΕΓΙΣΤΗ !!! ΕΙΝΑΙ Η ΑΞΙΑ ΤΩΝ ΑΞΙΩΝ !!!
Όπως και προελέχθη, οι όροι: «Παιδεία και Μόρφωση» είναι όροι απολύτως ταυτόσημοι !!!
Το άτομο το «πεπαιδευμένο» το μορφωμένο είναι αυτοδύναμο !!! Είναι προσωπικότητα !!! Διακονεί το δίκαιο, το αληθές, το ωραίο !!!
Το διακατέχει το πνεύμα της Θεοφιλίας και της Φιλανθρωπίας !!! Της Αγάπης προς το Θεό και της Αγάπης προς τον πλησίον !!!
Το διακατέχει το πνεύμα του ανθρωπισμού και του αλτρουϊσμού. Το πνεύμα της αλληλεγγύης, της αυταπάρνησης, της αυτοθυσίας !!!
Γίνεται ειρηνοποιός, κοινωνικοποιός, πολιτισμοποιός !!! Γίνεται ευεργέτης του κοινωνικού συνόλου. Ευεργέτης του εαυτού του, της οικογενείας του, της κοινωνίας, του Έθνους, της Πατρίδας !!!
V.
ΙΔΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ ΤΙ ΛΕΝΕ ΟΙ ΦΙΛΟΣΟΦΟΙ !!!
«Η ζωή, χωρίς Παιδεία και Μουσική, είναι η βαρύτερη απ’ όλες τις κολάσεις». ΑΙΛΙΑΝΟΣ
«Είναι προτιμότερο να είναι κανείς ζητιάνος παρά να είναι απαίδευτος». ΔΙΟΓΕΝΗΣ
«Η Παιδεία δημιουργεί τον καλό άνθρωπο !!! Αυτή φτιάχνει και τον καλό Πολιτικό και τον καλό Βασιλιά». ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ
«Πηγή και ρίζα της καλοκαγαθίας είναι η Παιδεία !!!». ΠΛΟΥΤΑΡΧΟΣ
«Η Παιδεία, καθώς η πλούσια Χώρα, φέρνει όλα τα αγαθά !!!». ΣΩΚΡΑΤΗΣ
«Στους αγράμματους δεν πρέπει να ζητάμε την αρετή». ΣΩΚΡΑΤΗΣ
«Η Καλλιέργεια του μυαλού είναι τόσο αναγκαία, όσο η τροφή για το σώμα». ΚΙΚΕΡΩΝ
«Η Παιδεία μοιάζει με χρυσό στεφάνι, γιατί και αξία μεγάλη έχει και αποτελεσματική είναι». ΠΥΘΑΓΟΡΑΣ
«Οι μορφωμένοι άνθρωποι είναι οι αληθινοί απόστολοι της Ισότητας !!!». Μ. ΑΡΝΟΛΝΤ
«Ο σκοπός της Παιδείας είναι διπλός !!! Είναι να δώσει στον άνθρωπο γνώση και να τον εναρετοποιήσει !!!». ΝΟΒΑΛΙΣ
«Η Παιδεία φωτίζει !!! Εξασκεί το νου του ανθρώπου και καλλιεργεί την ψυχή του. Εξάσκηση του νου και καλλιέργεια της ψυχής είναι ο διπλός σκοπός της Παιδείας». ΑΔΑΜΑΝΤΙΟΣ ΚΟΡΑΗΣ
«Το Εθνικό οικοδόμημα, πρέπει να στηρίζεται στους εξής τρεις πυλώνες: α) Στη Θρησκεία, β) Στην Παιδεία, γ) Στη δικαιοσύνη». Θ. ΔΕΛΙΓΙΑΝΝΗΣ
«Καθώς η γη, όσο γόνιμη κι’ αν είναι, δεν μπορεί να παραγάγει τίποτε, χωρίς καλλιέργεια, έτσι και το μυαλό, χωρίς Παιδεία, δεν μπορεί να δώσει καλόν καρπό». ΣΕΝΕΚΑΣ
«Παιδεία των εν ημίν μόνον εστίν αθάνατον και θείον !!!». ΜΕΝΑΝΔΡΟΣ