Βιβλιοπαρουσίαση : «Αριθμητικήν τε και Γεωμετρίαν Εργάσθαι» Στεργίου Ν. Στεργίου
Γράφεο ο Αθ. Δ. Γκίκας, Μαθηματικός
Αφορμή για το παρόν κείμενο ήταν η αποστολή στην ταπεινότητά μου, του βιβλίου του Μαθηματικού Στ. Στεργίου με φέροντα τίτλο την επικεφαλίδα του παρόντος κειμένου.
Οι υπότιτλοι του εξωφύλλου είναι δηλωτικοί του περιεχομένου των 500 σελίδων:
• Τελοφάνεια Φυσικών Αριθμών
• Ένα Ισόπλευρο Τρίγωνο
Για τα Μαθηματικά είχα πάντα την άποψη ότι είναι ένα ωραίο δημιούργημα του νου, που υμνεί την αιώνια Λογική, υπηρετούν τον άνθρωπο με τις σπουδαίες εφαρμογές τους, πλάθουν δομές αιθερικής ομορφιάς, διδάσκουν τις αρχές της προοπτικής και του κυβισμού …
Πάνω απ’ όλα μπορώ να βεβαιώσω ότι τα Μαθηματικά είναι ευχαρίστηση.
Αυτή η ευχαρίστηση φαντάζομαι, ώθησε τον Στ. Στεργίου να καταπιαστεί με προβλήματα, προβάλλοντας ένα σύνολο αληθειών, που με έκαναν να το ανοίξω με περιέργεια και στο τέλος να το κλείσω με κέρδος γνώσης.
Δεν θα το συστήσω σ’ εκείνους που βλέπουν τα Μαθηματικά ως σύνολο αληθειών, που προκαλεί βαρεμάρα. Ασφαλώς αναγνώστη θα έχεις συναντήσει και συ τέτοιους ανθρώπους.
Εγώ πάντως παρηγορούμαι, όταν αναλογίζομαι, ότι μέσα στη θλίψη της απέραντης μετριότητας, που μας πνίγει, υπάρχουν κάποιοι που κλεισμένοι στο καμαράκι τους, αγωνίζονται να εξουδετερώσουν τη φθορά μελετώντας, ερευνώντας, γράφοντας, με πλήρη επίγνωση ότι μια μέρα ο πλανήτης μας, αφού κατακαεί, θα καταψυχθεί και θα χαθούν τα επιτεύγματά τους.
Βλέπεις αγαπητέ κ. Στεργίου, το δαιμόνιο της Αστρονομίας και το πέρασμά μου από το Πλανητάριο Αθηνών, με κεντρίζει να πω λόγο και εκεί που ίσως δε χωράει!!!
Βήμα-βήμα ο κ. Στεργίου οικοδομεί εκείνο που ήθελε να γράψει:
• Αναλύει τους συμβολισμούς που χρησιμοποιεί.
• Ως άλλος Διόφαντος ασχολείται με αριθμούς και τις ιδιότητές τους.
Ο Διόφαντος, όπως μας πληροφορεί το επίγραμμα του τάφου του, το έκανε για να βρίσκει παρηγοριά ένεκα της απώλειας του μονάκριβου παιδιού του. Ο κ. Στεργίου το πράττει γιατί, ως φαίνεται μετά τη συνταξιοδότησή του, του έλειψαν οι μαθητές, τους οποίους δίδαξε για 35 χρόνια.
Παραθέτει γεωμετρικά σχήματα όπου του είναι απαραίτητα. Θυμίζει τους ξεχασμένους γεωμετρικούς τόπους, που στην εποχή μου συνέβαλαν στην εξύψωση της Λογικής. Δυστυχώς σήμερα απουσιάζουν από το σχολικά βιβλία, όπως απουσιάζει και η διδασκαλία της Ευκλείδειας Γεωμετρίας.
Διδάσκεται και εξετάζεται στην Α΄Λυκείου, ενώ στη Β΄ μόνο διδάσκεται χωρίς να εξετάζεται! Αυτόματα στο μυαλό των μαθητών δημιουργείται ένας απορριπτικός μηχανισμός, της μη εξεταζόμενης γνώσης, ως άχρηστης !!
Οι εραστές των Μαθηματικών, όχι κατ’ ανάγκη μαθηματικοί, θα βρουν το βιβλίο σπουδαίο. Οι άλλοι ίσως δυσνόητο. Αυτό δε σημαίνει ότι ο κ. Στεργίου δεν έπρεπε να το γράψει. Όποιος γράφει έχει πρωταρχικό μέλημα την επικοινωνία κύρια με το εαυτό του και δευτερευόντως με τους πιθανούς αναγνώστες του βιβλίου. Εμένα μου κέντρισε το ενδιαφέρον από τις πρώτες σελίδες. Το περιεχόμενό του, το οριοθετώ ανάμεσα σε παιχνίδι αριθμών και μαθηματικής έρευνας. Με παρέσυρε η επιμονή ενός φανατισμένου μαθηματικού. Το αποτέλεσμα της συγγραφής του, ανεξάρτητα από το αν διασώζει τη μοναδικότητα ή την ομοιότητα με άλλες παραπλήσιες, παραπέμπει στο πρόσωπο του δημιουργού. Είναι σπουδαίος όποιος τα βρει όλα απ’ την αρχή μόνος του. Είναι άξιος όμως και εκείνος που δεν κρατά τη γνώση μόνο για τον εαυτό του, αλλά τη δημοσιοποιεί κάνοντάς τη βιβλίο.
Χαίρομαι γιατί με τον Στεργίου Ν. Στεργίου σύραμε το κάρο των κακοδαιμονιών της Ελληνικής Παιδείας στο 5ο Λύκειο. Εκείνος ως υποδιευθυντής και η ταπεινότητά μου Διευθυντής.
Στεργ. Στεργίου ΕΥΓΕ.
Y.Γ.: Την όλη έκδοση με τις δυσκολίες των μαθηματικών συμβόλων ανέλαβε ο ΛΑΜΙΑΚΟΣ ΤΥΠΟΣ επιτυχώς.