Καθημερινή Αδέσμευτη Εφημερίδα

  Αριθμός Πιστοποίησης: Μ.Η.Τ. 242014

Η ΚΕΔΕ ολοκλήρωσε το ετήσιο τακτικό της συνέδριο με συμμετοχή άνω των 1500 αιρετών και στελεχών της Αυτοδιοίκησης - ΤΙ ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΝ ΟΙ ΔΗΜΑΡΧΟΙ

Με προτάσεις και διεκδικήσεις σε κάθε ζήτημα που αφορά το δημόσιο βίο, η ΚΕΔΕ ολοκλήρωσε το ετήσιο τακτικό της συνέδριο με τη συμμετοχή 1500 αιρετών και στελεχών της αυτοδιοίκησης. 

Η ΚΕΔΕ δεσμεύεται με την απόφαση - ψήφισμα του Συνεδρίου της ότι θα συμμετάσχει εξαρχής και δημιουργικά στον εθνικό διάλογο για το νέο κώδικα της αυτοδιοίκησης, καταθέτοντας τεκμηριωμένες κι επαρκώς μελετημένες προτάσεις, με όρους υπευθυνότητας, ειλικρίνειας και ισοτιμίας.

Ο διάλογος «θεωρούμε ότι πρέπει να διεξαχθεί μέσα σε συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα και να οδηγήσει σύντομα, σε συγκεκριμένα νομοθετικά αποτελέσματα. Δεν υπάρχει πλέον περιθώριο για καθυστερήσεις, αντίθετα πρέπει να κερδίσουμε το χαμένο χρόνο του παρελθόντος». Ιδιαίτερα σε ότι αφορά τα οικονομικά, τα οποία περιλαμβάνονται στο ψήφισμα, η ΚΕΔΕ δηλώνει ότι θα αξιολογήσει την κατάσταση όπως αυτή θα αποτυπωθεί στον προϋπολογισμό του 2025 και θα καθορίσει τη στάση της, χωρίς να αποκλείει ακόμη και αγωνιστικές κινητοποιήσεις, με σκοπό τη διεκδίκηση για την υλοποίηση των θέσεων της.

Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εσωτερικών παρουσίασε στο Συνέδριο της ΚΕΔΕ ένα κείμενο θέσεων με 10 άξονες, πάνω στο περιεχόμενο της Μεταρρύθμισης.

Οι προτάσεις αυτές αποτελούν ένα πλαίσιο συζήτησης για διαβούλευση κι όχι οριστικές αποφάσεις. Ο διάλογος έχει τελική ημερομηνία λήξης τις 31-3-2025.
Απο την πλευρά τους οι Δήμαρχοι ζητούν από την κυβέρνηση μια πραγματική μεταρρύθμιση, που θα λειτουργήσει ως “ένα νέο συμβόλαιο εμπιστοσύνης, μεταξύ Κράτους, Αυτοδιοίκησης Α’ και Β’ Βαθμού και κοινωνίας των πολιτών”, όπως αναφέρεται μεταξύ άλλων στο ψήφισμα του συνεδρίου της ΚΕΔΕ.

“Διεκδικούμε να έχουμε τον πρώτο λόγο και ρόλο στις υποθέσεις που αφορούν τις πόλεις και τις τοπικές μας κοινωνίες, με βάση την αρχή της εγγύτητας” αναφέρεται στο τελικό κείμενο θέσεων του συνεδρίου. 





Οι Δήμαρχοι διεκδικούν:


• Την γενναία αύξηση των πόρων που θα αποδοθούν στους Δήμους μέσω των ΚΑΠ, το 2025, τουλάχιστον κατά 1 δις ευρώ σε σχέση με το 2024

• Τη σταδιακή αποπληρωμή των παρακρατηθέντων και μη αποδοθέντων πόρων.

• Την επαναφορά τελών που αφαιρέθηκαν από τους Δήμους

• Την απόδοση επιπλέον έκτακτων δόσεων στους ΚΑΠ του 2024, πέραν των 348 εκ. Ευρώ που θα μας καταβληθούν, μέχρι τη συμπλήρωση του ποσού των 450 εκ. που απαιτούνται για να κλείσουν οι προυπολογισμοί του 2024.

• Την αποτύπωση στον Κρατικό Προϋπολογισμό του 2025 των οικονομικών απαιτήσεων της ΚΕΔΕ για να μπορούν οι Προϋπολογισμοί των δήμων της επόμενης χρονιάς να εκτελεστούν χωρίς προβλήματα.

• Τη δημιουργία Ειδικού Αναπτυξιακού Προγράμματος Δήμων με συγχρηματοδότηση από εθνικούς πόρους και τον τραπεζικό τομέα (πχ. την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων), το οποίο θα καλύπτει τις ανάγκες των δήμων, σε υποδομές που υπάρχει μεγάλη ανάγκη σήμερα, αλλά και σε τομείς που υπάρχει υποχρηματοδότηση από το κεντρικό κράτος.

• Την ανάγκη ενεργοποίησης του προγράμματος Τεχνικής Βοήθειας Υποστήριξης Δικαιούχων, στους τομείς διαχείρισης των Στερεών Αποβλήτων (ΦοΔΣΑ & Δήμοι), τη διαχείριση των αστικών λυμάτων και του πόσιμου Νερού (ΔΕΥΑ & Δήμοι) και την υλοποίηση των Ολοκληρωμένων Χωρικών Στρατηγικών (Χωρικές Αρχές – Δήμοι).

• Την άμεση ενεργοποίηση των δράσεων για τη διαχείριση των Στερεών Αποβλήτων από το Πρόγραμμα Περιβάλλον και Κλιματική Αλλαγή (ΠΕΚΑ) και τη διαχείριση των ποσίμου νερού και των λυμάτων από τα Περιφερειακά Προγράμματα.

Στα βασικά αιτήματα της αυτοδιοίκησης είναι επίσης η απλούστευση και επιτάχυνση των διαδικασιών πρόσληψης του προσωπικού μέσω του ΑΣΕΠ.




Η υλοποίηση ενός 4ετους προγράμματος για την κάλυψη των κενών θέσεων σε προσωπικό των Δήμων, τη στελέχωση των νέων υπηρεσιών και την αντικατάσταση των αποχωρούντων υπαλλήλων (με την κινητικότητα και τη συνταξιοδότηση), η ολοκλήρωση του Προγράμματος στελέχωσης της Δημοτικής Αστυνομίας, η άμεση συνέχιση εφαρμογής και λειτουργίας του προγράμματος απασχόλησης ανέργων 55-74, για αυτονόητους λόγους των πολύ πιεστικών αναγκών (καθαριότητα, πράσινο, σχολικοί φύλακες κ.λ.π.) αλλά και για λόγους κοινωνικούς.

Επίσης οι Δήμαρχοι διεκδικούν την αύξηση των αποδοχών των αιρετών, ώστε να ακολουθούν ποσοστιαία αυτές των Γ. Γραμματέων των Υπουργείων, ένα αίτημα που εκκρεμούσε από το 2018, ήδη ικανοποιήθηκε με ΚΥΑ, κι αυτό αποτελεί θετική εξέλιξη.

Να μην τίθενται σε αργία αιρετοί, χωρίς την ύπαρξη μιας τουλάχιστον πρωτόδικης καταδικαστικής απόφασης. “Είναι αδιανόητο στην εποχή μας”, υποστηρίζουν, “να μην ισχύει το τεκμήριο της αθωότητας μόνο για τους αιρετούς στην Αυτοδιοίκηση”.

Αξίζει να σημειωθεί ότι στο Προσχέδιο του Κρατικού Προϋπολογισμού, έχουν προβλεφθεί επιπλέον 53 εκατ. ευρώ, τα οποία θα συμπληρώσουν τους ΚΑΠ, ποσό που οι Δήμαρχοι θεωρούν ότι δεν καλύπτει τις αυξημένες τους ανάγκες.

Ωστόσο, με βάση την προβλεπόμενη αύξηση των φορολογικών εσόδων, θα πρέπει να αποδοθούν το 2025 στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, σύμφωνα με το νόμο 3852/2010, πάνω από 8,3 δισεκατομμύρια ευρώ!





Για το ενεργειακό κόστος:


Τα ζητήματα της ενέργειας τα τελευταία χρόνια απέκτησαν για την Τοπική Αυτοδιοίκηση μεγάλο συντελεστή βαρύτητας καθώς οι δήμοι καλούνται καθημερινά να διαχειριστούν μια μεγάλη και ιδιαίτερα σύνθετη ενεργειακή ατζέντα, που περιλαμβάνει ζητήματα, όπως το αυξημένο ενεργειακό κόστος, η παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ, η ανάγκη προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή, η ενεργειακή απόδοση, η ηλεκτροκίνηση.

• Να αποδοθεί με πρόσθετη χρηματοδότηση στους Δήμους το επιπλέον ενεργειακό κόστος που κατέβαλαν το προηγούμενο διάστημα για τη λειτουργία των δημοτικών τους υπηρεσιών, των σχολείων, των ΔΕΥΑ

• Να δοθεί κατά προτεραιότητα στους Δήμους ο απαραίτητος χώρος στο δίκτυο του ΔΕΔΔΗΕ ώστε να μπορούν να αξιοποιούν το ρεύμα που θα παράγεται από τις ενεργειακές κοινότητες που συμμετέχουν.

• Να δευκολυνθούν οι Δήμοι να γίνουν ενεργειακά «πράσινοι» και να καταστούν ενεργειακά αυτόνομοι, αξιοποιώντας κάθε σύγχρονη τεχνολογία για να εξοικονομήσουν κάθε kWh ηλεκτρικής ενέργειας, βελτιώνοντας την ενεργειακή τους αποδοτικότητα.

• Να γίνουν οι Δήμοι συνδιαμορφωτές της περιοχής τους και να έχουν ουσιαστικό ρυθμιστικό λόγο γύρω από τα έργα Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας που χωροθετούνται ή πρόκειται να χωροθετηθούν στα διοικητικά τους όρια.

• Να εφαρμόσουν μια νέα αναθεωρημένη ενεργειακή πολιτική για το δημοτικό στόλο οχημάτων, τα δημοτικά κτίρια, τις δημοτικές εγκαταστάσεις τους.



Για τη διαχείριση των αποβλήτων:


Πάγια και αδιαπραγμάτευτη θέση της ΚΕΔΕ είναι πως η διαχείριση των Αστικών Στερεών Αποβλήτων αποτελεί ίσως την μεγαλύτερη ευθύνη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α’ Βαθμού.

Ο δημόσιος χαρακτήρας της διαχείρισης των αστικών αποβλήτων είναι συνταγματικά κατοχυρωμένος.

• Ζητάμε την κατάργηση του Τέλους Ταφής, για την οποία ΚΕΔΕ και 164 Δήμοι έχουμε προσφύγει στο ΣτΕ

• Το τέλος ταφής είναι οικονομικοί πόροι των Δήμων και θα πρέπει να τους επιστραφούν για την προμήθεια σχετικού εξοπλισμού, την προαγωγή, την ενεργοποίηση του «Πληρώνω όσο Πετάω» (Pay As you Throw), την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των τοπικών κοινωνιών.

• Διαφωνούμε με κάθε απόπειρα αφαίρεσης αρμοδιοτήτων απο την Τοπική Αυτοδιοίκηση Α’ Βαθμού και την εκχώρησή τους στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

• Διαφωνούμε με το νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ που αφορά τους Φορείς Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων(ΦοΔΣΑ), το οποίο προωθήθηκε χωρίς την απαιτούμενη κι επαρκή διαβούλευση. Δεν υφίστανται μελέτες και επιχειρησιακά σχέδια που να τεκμηριώνουν επαρκώς την αναγκαιότητα των συνενώσεων, δεν επιλύουν χρόνια προβλήματα των ΦοΔΣΑ και δεν διευκρινίζονται με εμπεριστατωμένο τρόπο τα ζητήματα ενημέρωσης και λειτουργίας των νέων Φορέων.

• Εξαίρεση των ΦΟΔΣΑ από τους περιορισμούς προσλήψεων λόγω ανταποδοτικότητας.


Για τη διαχείριση των υδάτων:


Το ΥΠΕΝ προβαίνει σε αποσπασματικές και μη συνεκτικές μεταξύ τους δηλώσεις για αναγκαστικές συνενώσεις των ΔΕΥΑ, που προφανώς αντίκεινται στο Σύνταγμα και στους Νόμους που διέπουν την λειτουργία τους, καθώς και την προστασία των λειτουργικών και περιουσιακών δικαιωμάτων τους.

Η ΚΕΔΕ έχει καταθέσει σε συνεργασία με την ΕΔΕΥΑ και την ΕΕΤΑΑ συγκεκριμένη και επιχειρησιακά τεκμηριωμένη λύση για τις ΔΕΥΑ, η οποία, σε αντίθεση με την πρόταση του ΥΠΕΝ για τη δημιουργία φαραωνικών ΔΕΥΑ ανά περιφέρεια, προβλέπει τη λειτουργία μίας ΔΕΥΑ σε κάθε νομό (ή και δύο όπου κριθεί απαραίτητο, μόνο σε εθελούσια βάση) και το Δ.Σ. του νέου σχήματος να ανήκει 100% στην Αυτοδιοίκηση.

Σε ότι αφορά στα νησιά, η θέση της ΚΕΔΕ είναι να παραμείνει το υπάρχον σύστημα και εκφράζουμε την αντίθεσή μας για το σχέδιο που διαρρέεται ότι εξυφαίνεται για τις Κυκλάδες, σύμφωνα με το οποίο θα εφαρμοστεί ένα 11μελές σύστημα διοίκησης, στο οποίο την πλειοψηφία θα έχει η ΕΥΔΑΠ Νήσων ή η ΕΥΔΑΠ.

Ο τομέας των υποδομών και μεταφορών διαδραματίζει κομβικό ρόλο στην οικονομική μεγέθυνση και τη βιώσιμη ανάπτυξη των πόλεων μας. Δημιουργούν εισοδήματα και θέσεις απασχόλησης, συμβάλλει στη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών και ενισχύει την κοινωνική συνοχή. Η ΚΕΔΕ διεκδικεί:

• Τη δημιουργία ενός νέου αναπτυξιακού προγράμματος που θα διαδεχθεί το πρόγραμμα Αντώνης Τρίτσης, με το οποίο θα χρηματοδοτηθούν έργα στους Δήμους.





Για την Πολιτική Προστασία:


Ως Αυτοδιοίκηση είμαστε έτοιμοι να αναλάβουμε ευθύνες στον τομέα της Πολιτικής Προστασίας, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις. Να ξέρουμε τι υποχρεούμαστε να κάνουμε, με ποιο προσωπικό και μέσα, με ποιους πόρους και με την υποχρέωσή ν’ αξιολογούμαστε όλοι για την ικανότητα και τις αδυναμίες μας, και η Αυτοδιοίκηση αλλά και οι κρατικοί φορείς.

Στο πλαίσιο αυτό ζητάμε:

• Εκπόνηση ενός Εθνικού Σχεδίου Πολιτικής Προστασίας στην οποία να εντάσσονται όλα τα προγράμματα, σχέδια, μέτρα και δράσεις σε επίπεδο πρόληψης, ετοιμότητας, αντιμετώπισης και αποκατάστασης σύμφωνα με τις προβλέψεις των «Περιφερειακών Σχεδίων Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών και Διαχείρισης Συνεπειών» των Περιφερειών και των «Τοπικών Σχεδίων Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών και Διαχείρισης Συνεπειών» των Δήμων.

• Θεσμική αποσαφήνιση αρμοδιοτήτων και διαμόρφωση ενός σταθερού στο χρόνο θεσμικού πλαισίου

• Διοικητική προσαρμογή στα πλαίσια της πολυεπίπεδης διακυβέρνησης με κωδικοποίηση των αρμοδιοτήτων σε κάθε επίπεδο της διοίκηση

• Σταθερή οργανωτική δομή της πολιτικής προστασίας σε επίπεδο Δήμου και σε διαδημοτικό επίπεδο

• Στελέχωση τοπικών δομών με μόνιμο προσωπικό και επικουρική ενίσχυση με έκτακτο προσωπικό και εθελοντικές ομάδες

• Εξειδίκευση του επιχειρησιακού σχεδιασμού σε τοπικό επίπεδο για κάθε κατηγορία κινδύνου και δημιουργία εργαλείων παραμετροποίησης και εφαρμογής του σχεδιασμού αυτού

• Διασφάλιση του απαιτούμενου βάσει του σχεδιασμού μηχανολογικού και τεχνολογικού εξοπλισμού

• Σταθερή και επαρκή ετήσια χρηματοδότηση και διασφάλιση στοχευμένων χρηματοδοτικών λύσεων μέσα από ανταγωνιστικά και άλλα προγράμματα

• Αξιοποίηση ειδικών εφαρμογών ΤΠΕ και προϊόντων της επιστημονικής έρευνας για τη πρόληψη και τη θωράκιση ευάλωτων περιοχών από κινδύνους φυσικών καταστροφών

• Εκπόνηση πολυετούς ειδικού προγράμματος για την ενίσχυση της ανθεκτικότητας των δημοτικών υποδομών. Χρηματοδότησή του μέσω του τέλους ανθεκτικότητας

• Διαβαθμισμένη εκπαίδευση στελεχών ΟΤΑ, εθελοντικών ομάδων και του τοπικού πληθυσμού σε θέματα πρόληψης και διαχείρισης κινδύνων

• Επιτάχυνση εφαρμογής συναφών δημόσιων πολιτικών και Κωδικοποίηση των ισχυουσών διατάξεων


Για τον τομέα της αγροτικής ανάπτυξης:


Δεν μπορεί να υπάρξει αγροτική ανάπτυξη, χωρίς να υπάρχει τοπική ανάπτυξη.

Στο πλαίσιο αυτό οι Δήμοι είναι αυτοί που θα πρέπει να διαχειρίζονται κρίσιμα αγροτικά ζητήματα που αφορούν στην καθημερινότητα των γεωργών και κτηνοτρόφων, με την προϋπόθεση όμως να έχουν ουσιαστικό ρόλο και αρμοδιότητες που θα συνοδεύονται και από τους αντίστοιχους οικονομικούς πόρους, υποστηρίζουν οι Δήμαρχοι.

Οι προσπάθειες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, λένε, πρέπει να τείνουν προς την διατήρηση του αγροτικού πληθυσμού στην ύπαιθρο, την άρση των χρόνιων παθογενειών της πρωτογενούς παραγωγής, την ενίσχυση της ποιοτικής φυτικής και ζωικής παραγωγής και την εξωστρέφεια των αγροτικών μας προϊόντων.

Το διεκδικητικό πλαίσιο της ΚΕΔΕ αφορά:

• τις αποζημιώσεις για τα αγροτεμάχια που παραμένουν «μπαζωμένα» σε όλες τις πληγείσες περιοχές από τα καιρικά φαινόμενα Ντάνιελ και Ελίας

• την απλοποίηση των διαδικασιών για τις αποζημιώσεις των κτηνοτρόφων, το ζωικό κεφάλαιο των οποίων επλήγη λόγω πανώλης, και την άμεση βοήθεια για τις ανάγκες απολύμανσης και αντικατάστασης των κοπαδιών, ενίοτε και των σταβλικών εγκαταστάσεων.

• την επιστροφή του ΕΦΚ πετρελαίου η οποία σταμάτησε να παρέχεται στους δικαιούχους αγρότες από το 2016 (προϋπολογισμού περίπου 180 εκατ. ευρώ).

• την άμεση έκδοση των προσωρινών διαχειριστικών σχεδίων βόσκησης, τα οποία μέχρι σήμερα δεν είναι έτοιμα.

• την άμεση και χωρίς καθυστερήσεις επιστροφή του μισθώματος των επιλέξιμων βοσκοτόπων στους Δήμους (τέλος βοσκής ), όπως ίσχυε μέχρι την ψήφιση του Νόμου 4351/2015, τροποποιώντας ανάλογα το άρθρο 7 παρ. 2 του εν λόγω Νόμου.

• Τη διασφάλιση σταθερότητας στο γεωργικό εισόδημα μέσα από την επαρκή χρηματοδότηση των άμεσων ενισχύσεων του πρώτου Πυλώνα της ΚΑΠ και όχι τη μείωση αυτού.

• Την προστασία των μικρομεσαίων γεωργοκτηνοτροφικών εκμεταλλεύσεων, οι οποίες είναι και περισσότερο ευάλωτες στις μεταβολές του εισοδήματος από την κλιματική αλλαγή.

• Την επανεξέταση και αναθεώρηση των εργαλείων της Ε.Ε. για την αντιμετώπιση κρίσεων.

• Την επικαιροποίηση -τροποποίηση του κανονισμού του ΕΛΓΑ ( ώστε να περιλαμβάνονται στις κατηγορίες αποζημιώσεων οι ζημιές που είναι αποτέλεσμα της κλιματικής κρίσης, όπως χαλαζοπτώσεις, ξηρασίες κι ασθένειες που προκαλούνται από διάφορα παθογόνα).

• Συμβουλευτικές υπηρεσίες με τη συμμετοχή των γεωτεχνικών των Δήμων που θα καθοδηγούν τους γεωργούς, τους αλιείς και τους ώστε να βελτιώσουν την λειτουργικότητα των εκμεταλλεύσεών τους.

Οι προτάσεις για τη διαχείριση του μεταναστευτικού, προσφυγικού περιλαμβάνουν:

• Μεγαλύτερη εκχώρηση αρμοδιοτήτων και οικονομική υποστήριξη των Δήμων για κοινωνική ένταξη προσφύγων και μεταναστών.

• Εκπόνηση διακριτών σχεδίων δράσης για τη διαχείριση των προσφυγικών- μεταναστευτικών ροών με την ενεργό συμμετοχή των συναρμόδιων Υπουργείων και της Τ.Α. μετά από διαβούλευση με τους ενδιαφερόμενους.

• Αξιοποίηση των παραβόλων των μεταναστών για δράσεις ένταξης

• Αναβάθμιση του ρόλου των Συμβουλίων ένταξης Μεταναστών

• Οικονομική και στελεχιακή ενίσχυση Δήμων που φιλοξενούν δομές υποδοχής και φιλοξενίας αιτούντων άσυλο

• Εκπαίδευση Δημοτικών υπαλλήλων των τμημάτων κοινωνικών υπηρεσιών, ώστε να εξοικειωθούν σε θέματα σχετικά με τους μετανάστες και στελέχωση δομών εκτός ΑΣΕΠ.

• Θέσπιση κριτηρίων για την ένταξη των μεταναστών – προσφύγων όπως ποσοστά ανεργίας και πληθυσμός και όχι να χρησιμοποιούμε προσωπικό μέσω των διμερών εποχικών συμβάσεων.

• Σχέδιο εργασιακής ένταξης με την παροχή κινήτρων και χρηματοδοτήσεις σε επιχειρήσεις όπως και στον πρωτογενή τομέα που χρειάζονται εργατικά χέρια για την απορρόφησή τους.

 

    

 

Ενημερωτικά δελτία

Ενημερωθείτε άμεσα από την εφημερίδα μας για τις τελευταίες ειδήσεις μέσα από την ηλεκτρονική σας διεύθυνση.
randomness