Καθημερινή Αδέσμευτη Εφημερίδα

  Αριθμός Πιστοποίησης: Μ.Η.Τ. 242014

Έρχονται 23 βασικές αλλαγές σε Δήμους και Περιφέρειες

 
Στο Πρώτο Πολυθεματικό Συνέδριο Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης που πραγματοποιήθηκε στα Ιωάννινα, ο Υφυπουργός Εσωτερικών, Βασίλης Σπανάκης ανέλυσε τον νέο Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης και αναφέρθηκε επιγραμματικά στους 23 βασικότερους άξονες του νέου Κώδικα. Όπως ο ίδιος ανέφερε, με τον νέο Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης: 1. Εισάγεται η δυνατότητα ηλεκτρονικής ψηφοφορίας για τους εκλογείς που το επιθυμούν. Θα ισχύσει τόσο για τις δημοτικές όσο και για τις περιφερειακές εκλογές, καθώς είναι ένα σύστημα το οποίο ήδη έχει εφαρμοστεί σε άλλες κατηγορίας εκλογικών διαδικασιών σε όλη την Ελλάδα....

Ως ένα καινοτόμο πλέγμα διατάξεων το οποίο επικαιροποιεί, κωδικοποιεί, εκσυγχρονίζει και απλουστεύει μια δαιδαλώδη και - δύσκολη στην εφαρμογή - νομοθεσία δεκαετιών χαρακτήρισε τον νέο Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης ο υφυπουργός Εσωτερικών, Βασίλης Σπανάκης . 

Η κοινωνία μας χρειάζεται ασφάλεια δικαίου και ο κώδικας που διαμορφώνεται από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, υπηρετεί τον σκοπό αυτό τόνισε ο κ. Σπανάκης, υπογραμμίζοντας ότι οι αλλαγές που εισάγονται, είναι προσαρμοσμένες στις αρχές της Δημοκρατικής Συμμετοχής, της Οικονομικής Λογοδοσίας και της Κοινωνικής Συνοχής. Πρόσθεσε ότι δίνεται βάρος στην ενεργή συμμετοχή του πολίτη, στον τρόπο άσκησης της τοπικής εξουσίας καθώς οι δημότες πρέπει να διαθέτουν εργαλεία ελέγχου της εξουσίας και τη δυνατότητα να απευθύνονται στους εκλεγμένους τοπικούς άρχοντες για την καθημερινή πρόσβαση σε ένα συνεκτικό δίκτυο παροχής υπηρεσιών ανέφερε ο υφυπουργός Εσωτερικών, αναπτύσσοντας τις βασικές αρχές που διέπουν τον νέο κώδικα που πρόκειται να αναρτηθεί σε δημόσια διαβούλευση τις προσεχείς ημέρες.

Ο κ. Σπανάκης,  ανέπτυξε επιγραμματικά τους 23 βασικούς άξονες που διέπουν την νομοθετική μεταρρύθμιση του υπουργείου Εσωτερικών. Όπως είπε, με τον νέο Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης:

  1. Εισάγεται η δυνατότητα ηλεκτρονικής ψηφοφορίας για τους εκλογείς που το επιθυμούν.
  2. Κάθε δήμος της χώρας θα είναι ενιαία εκλογική περιφέρεια.
  3. Κωδικοποιούνται οι διατάξεις για την προσάρτηση και συνένωση δημοτικών κοινοτήτων, τη διαίρεση οικισμών σε δημοτικές κοινότητες και την αναγνώριση οικισμών σε δημοτικές κοινότητες. Το ίδιο συμβαίνει με τις διατάξεις για τη μετονομασία δήμων, δημοτικών κοινοτήτων, οικισμών, θέσεων, περιφερειών και περιφερειακών ενοτήτων.
  4. Η εκλογή διεξάγεται την τελευταία Κυριακή του μηνός Νοεμβρίου του 5ου έτους κάθε δημοτικής και περιφερειακής περιόδου. Επιτυχών θεωρείται ο συνδυασμός που πλειοψήφισε με ποσοστό μεγαλύτερο του 42% (42%+ 1 ψήφο) του συνόλου των εγκύρων. Προβλέπεται δεύτερο στάδιο προσμέτρησης.
  5. Γίνεται επαναπροσδιορισμός των αρμοδιοτήτων των αιρετών οργάνων διοίκησης και των συμβουλευτικών οργάνων δήμων και Περιφερειών.
  6. Κωδικοποιούνται οι διατάξεις για σύγκληση, οργάνωση και λειτουργία του δημοτικού και περιφερειακού συμβουλίου, καθώς και της δημοτικής και περιφερειακής επιτροπής.
  7. Γίνεται πρόβλεψη για ειδική συνεδρίαση λογοδοσίας του δημοτικού και περιφερειακού συμβουλίου, το αργότερο κάθε 4 μήνες.
  8. Δύναται να προβλέπεται η σύσταση γνωμοδοτικών επιτροπών για θέματα που μελετά το συμβούλιο.
  9. Δίνεται η δυνατότητα στο περιφερειακό συμβούλιο, να συστήνει επιστημονική επιτροπή Διαχείρισης και Αντιμετώπισης Κινδύνων και Κρίσεων.
  10. Σε κάθε δήμο, με πληθυσμό πάνω από 2.000 κατοίκους συγκροτείται συμβούλιο νέων (μέχρι 28 ετών).
  11. Ενισχύεται ο θεσμός της συνέλευσης των κατοίκων δημοτικής κοινότητας, ανάλογα με τον χαρακτήρα των αναγκών των κατοίκων και τις προτεραιότητες για την τοπική ανάπτυξη και τις δράσεις του δήμου.
  12. Προβλέπεται ειδική άδεια επικεφαλής παρατάξεων, αιρετών μελών συλλογικών οργάνων, δήμων, Περιφερειών και οργάνων διοίκησης των νομικών τους προσώπων, της ΚΕΔΕ, των Περιφερειακών Ενώσεων Δήμων και της ΕΝΠΕ.
  13. Εισάγονται θεσμικά εργαλεία στην ευχέρεια των δήμων και των Περιφερειών για την αποτελεσματική διοίκηση των τοπικών υποθέσεων και την άσκηση των αρμοδιοτήτων τους.
  14. Ενθαρρύνονται οι συμβάσεις διαδημοτικής ή διαβαθμιδικής συνεργασίας, καθώς και οι προγραμματικές συμβάσεις. Ενισχύεται η ευελιξία στο προσωπικό, για παράδειγμα μπορεί να συνάπτεται σύμβαση έργου με υπάλληλο άλλου δήμου ή Περιφέρειας.
  15. Προωθείται η συνεργασία κρατικών και αυτοδιοικητικών αρχών.
  16. Γίνονται ειδικές προβλέψεις για τις διεθνείς συνεργασίες δήμων και Περιφερειών, καθώς και για αδελφοποιήσεις πόλεων.
  17. Ξεκαθαρίζουν οι αρμοδιότητες της δημοτικής αστυνομίας.
  18. Προβλέπονται αναλυτικές διατάξεις για την κατάρτιση και ψήφιση του προϋπολογισμού δήμων και Περιφερειών.
  19. Η συλλογή, η επεξεργασία και η διάδοση των οικονομικών στοιχείων των δήμων και των Περιφερειών, πραγματοποιούνται μέσω του Κόμβου Διαλειτουργικότητας Οικονομικής Πληροφόρησης Τοπικής Αυτοδιοίκησης του υπουργείου Εσωτερικών.
  20. Συνιστάται στο υπουργείο Εσωτερικών, ένα Παρατηρητήριο Οικονομικής Αυτοτέλειας των Ο.Τ.Α., για την παρακολούθηση των προϋπολογισμών και της εν γένει οικονομικής κατάστασης των δήμων και των Περιφερειών.
  21. Οι δήμοι και οι Περιφέρειες οφείλουν να καταρτίζουν πρόγραμμα διαχείρισης και αξιοποίησης της περιουσίας τους.
  22. Διαμορφώνεται το θεσμικό πλαίσιο για την οργάνωση, τη στελέχωση και τη λειτουργία της υπηρεσίας Γενικής Εποπτείας Νομιμότητας των Ο.Τ.Α. (Επόπτης Ο.Τ.Α.).
  23. Εξορθολογισμός της τοπικής φορολογίας για εξάλειψη ανισοτήτων.

Επίσης, ο κ. Σπανάκης μίλησε για μια μεγάλη αλλαγή υπέρ της Τοπικής Αυτοδιοίκησης λέγοντας πως με τον νέο κώδικα εισήχθη το τεκμήριο της καθημερινότητας των κατοίκων των δήμων και των Περιφερειών. Το τεκμήριο της καθημερινότητας είπε ο υφυπουργός Εσωτερικών, αποτελεί μια εξειδίκευση της συνταγματικής πρόβλεψης για το τεκμήριο αρμοδιότητας υπέρ των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης, για τη διοίκηση των τοπικών υποθέσεων. Να μην ασκεί η αυτοδιοίκηση μια αρμοδιότητα, αλλά το σύνολό της, εφόσον της έχει αποδοθεί ρητά η κατηγορία αυτή των αρμοδιοτήτων. Το 'τεκμήριο της καθημερινότητας' παρέχει μια επιπλέον, συγκεκριμένη εξουσιοδότηση προς τα συμβούλια των δήμων και των Περιφερειών, να εξειδικεύσουν τις αρμοδιότητες που τους αποδίδονται με τις νομοθετικές διατάξεις, σύμφωνα με τις δικές τους ανάγκες και γεωμορφολογικές ιδιαιτερότητες.

Στα Ιωάννινα, στο 1ο Πολυθεματικό Επιστημονικό Συνέδριο ΟΤΑ, για το  Νέο Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησηςσυμμετείχε και ο Δήμαρχος Καμένων Βούρλων Ηλίας Κυρμανίδης . 
Ως Δήμαρχος Καμένων Βούρλων και Πρόεδρος της Επιτροπής Θεσμών & Διαφάνειας της ΚΕΔΕ ανέδειξε την ανάγκη ενός σύγχρονου, σταθερού και λειτουργικού πλαισίου για τους ΟΤΑ, τη σημασία της διαφάνειας και του δημοκρατικού ελέγχου, τον ρόλο των Δήμων στην οικονομική διαχείριση και τη λογοδοσία.
Αναφερόμενος στα συμπεράσματα του συνεδρίου είπε οτι εγινε ενας πολύ γόνιμος διάλογος με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εσωτερικών, την ΚΕΔΕ και όλους τους συναδέλφους της Αυτοδιοίκησης, καθώς και έγκριτους πανεπιστημιακούς και υψηλόβαθμα υπηρεσιακά στελέχη.
 
 
 

Tι παίρνουν οι Δήμοι, τι αφήνουν στις Περιφέρειες

Ο Κώδικας προβλέπει ενισχυμένες υποχρεώσεις διαφάνειας για τις Περιφέρειες, οι οποίες πλέον παρακολουθούν και επισημαίνουν ζητήματα που σχετίζονται με τη βελτίωση της ζωής των πολιτών.
Παράλληλα, οι Δήμοι συνεχίζουν να έχουν την πλήρη ευθύνη λειτουργίας των ΚΕΠ, τα οποία παραμένουν βασικός πυλώνας εξυπηρέτησης των πολιτών .
Στους Δήμους παραμένουν κρίσιμες αρμοδιότητες όπως η τήρηση του δημοτολογίου και των ληξιαρχικών βιβλίων, η έκδοση πιστοποιητικών, η τέλεση πολιτικών γάμων και η χορήγηση βεβαιώσεων μόνιμης κατοικίας.
Ο νέος Κώδικας επεκτείνει και εξειδικεύει το έργο της Δημοτικής Αστυνομίας:
Έλεγχος κυκλοφορίας, στάθμευσης και παραβάσεων του ΚΟΚ. Έλεγχος λειτουργίας καταστημάτων, ηχορύπανσης, υπαίθριου εμπορίου και λαϊκών αγορών.
Έλεγχος τήρησης των κανόνων για τα ζώα συντροφιάς σύμφωνα με τον ν. 4830/2021 .
Οι Δήμοι έχουν επίσης την ευθύνη για αυτοψίες, την προστασία δημοτικής περιουσίας και την εφαρμογή διοικητικών κυρώσεων σε καταστήματα και επιχειρήσεις της αρμοδιότητάς τους.
Ο νέος Κώδικας ενισχύει τον ρόλο της αυτοδιοίκησης στη διαχείριση κρίσεων:
Οι Δήμοι αναλαμβάνουν τον σχεδιασμό και τον συντονισμό δράσεων πολιτικής προστασίας και μπορούν να αποφασίζουν οργανωμένη απομάκρυνση πολιτών σε περιπτώσεις καταστροφών.
Οι Περιφέρειες έχουν αυξημένες αρμοδιότητες ως προς τον συντονισμό, την εφαρμογή του ετήσιου εθνικού σχεδιασμού και την έκδοση αποφάσεων κήρυξης κατάστασης έκτακτης ανάγκης μετά από εξουσιοδότηση.
Στους Δήμους παραμένει η πλήρης ευθύνη για: διαχείριση απορριμμάτων, καθαριότητα, ανακύκλωση και διαχείριση πρασίνου.
Οι Περιφέρειες ενισχύουν τον ρόλο τους στην προστασία του περιβάλλοντος, των δασών και των φυσικών πόρων.
Ο νέος Κώδικας τοποθετεί τους Δήμους στο επίκεντρο της κοινωνικής πολιτικής, με αρμοδιότητες όπως:υποστήριξη ευάλωτων ομάδων, λειτουργία προνοιακών μονάδων, δράσεις ισότητας των φύλων, παροχές σε χρήμα και είδος σε άτομα που αντιμετωπίζουν κοινωνικό αποκλεισμό.
Οι ΟΤΑ αναλαμβάνουν ενεργό ρόλο για  ενδυνάμωση εμπορίου και μεταποίησης, τουριστική ανάπτυξη, ολοκληρωμένη αγροτική ανάπτυξη, πολιτική γης και βιώσιμη διαχείριση γεωργίας, κτηνοτροφίας και αλιείας, Πολιτισμός, αθλητισμός και εκπαίδευση.
Οι Δήμοι αποκτούν ενισχυμένες αρμοδιότητες σε:λειτουργία δημοτικών βιβλιοθηκών, διοργάνωση πολιτιστικών εκδηλώσεων και φεστιβάλ, υποστήριξη αθλητικών σωματείων, λειτουργία σχολικών μονάδων και επιτροπών εκπαίδευσης .
Οι Δήμοι διατηρούν κρίσιμες αρμοδιότητες στη στέγαση, τη χωροταξία, την πολεοδομία και την υδροδότηση, εξασφαλίζοντας την κάλυψη βασικών αναγκών των κατοίκων και τη βιώσιμη ανάπτυξη των πόλεων.‌
 
 
 
 
Φωτογραφίες

 

Απόψεις

Ενημερωτικά δελτία

Ενημερωθείτε άμεσα από την εφημερίδα μας για τις τελευταίες ειδήσεις μέσα από την ηλεκτρονική σας διεύθυνση.