Καθημερινή Αδέσμευτη Εφημερίδα

Ανεκμετάλλευτα σε μεγάλο βαθμό τα ερευνητικά αποτελέσματα που παράγουν τα πανεπιστήμια

Τα ελληνικά πανεπιστήμια παράγουν γνώση και ερευνητικά αποτελέσματα που μπορούν να πυροδοτήσουν την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας αλλά και να δώσουν κίνητρο για την επιστροφή Ελλήνων επιστημόνων που έφυγαν στο εξωτερικό, όμως αυτό που λείπει είναι η διάχυση των ερευνητικών αποτελεσμάτων στην κοινωνία μέσω της σύνδεσής τους με την επιχειρηματικότητα, ενώ παράλληλα ζητούμενο είναι η καλλιέργεια μέσα από τις σπουδές νέων δεξιοτήτων προσαρμοσμένων στις ανάγκες των τεχνολογικών εξελίξεων και της αγοράς εργασίας.

Γύρω από τις διαπιστώσεις αυτές κινήθηκε η συζήτηση για την εκπαίδευση και την ανάπτυξη των ταλέντων, που συντόνισε ο διευθυντής πληροφορικής στο MIT Media Lab Μιχάλης Μπλέτσας, στο υβριδικό συνέδριο «Thessaloniki Future Thinking Dialogues» του Ελληνοαμερικανικού Επιμελητηρίου.

«Παρά το γεγονός ότι τα ελληνικά πανεπιστήμια καταλαμβάνουν υψηλές θέσεις στις ευρωπαϊκές και παγκόσμιες κατατάξεις σε ό,τι αφορά την ποιότητα της έρευνας που παράγουν, δυστυχώς φαίνεται πως αυτό τα ερευνητικά αποτελέσματα παραμένουν σε μεγάλο βαθμό ανεκμετάλλευτα», παρατήρησε στην παρέμβασή του ο πρύτανης του ΑΠΘ καθηγητής Νίκος Παπαϊωάννου, εξηγώντας πως «αυτό προκύπτει και από τη μέτρια απόδοση της χώρας σε πολύ σημαντικούς δείκτες καινοτομίες, όπως οι εξαγωγές προϊόντων μέσης και υψηλής τεχνολογίας, οι εφαρμογές βιομηχανικών σχεδίων, η απασχόληση σε εταιρείες με υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης, οι δαπάνες έρευνας στον ιδιωτικό τομέα».

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο κ. Παπαϊωάννου στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο κάθε χρόνο εισρέουν από ερευνητικά προγράμματα περί τα 50-65 εκατομμύρια ευρώ, ενώ σύμφωνα με στοιχεία του ΕΛΚΕ τα τελευταία πέντε χρόνια (2016-2020) το ΑΠΘ έχει υλοποιήσει και διαχειρίζεται περίπου 5.989 ενεργά ερευνητικά έργα, στο πλαίσιο των οποίων συνεργάζεται με 1000 διεθνείς εταίρους. «Μέσω όλης αυτής της ερευνητικής διαδικασίας γίνεται πράξη το brain gain», είπε ο πρύτανης του ΑΠΘ και υπογράμμισε πως «βασική μας αρχή είναι η εξωστρέφεια των πανεπιστημίων, ότι θα πρέπει η παρεχόμενη γνώση να μην κρατιέται μέσα στους τοίχους των ερευνητικών εργαστηρίων, αλλά να διαχέεται στην κοινωνία και στην οικονομία».

Στο πλαίσιο αυτό εξέφρασε την άποψη πως «πολύ ορθώς η ελληνική πολιτεία σήμερα στηρίζει αυτή τη δραστηριότητα, στηρίζει την ανάπτυξη των γραφείων μεταφοράς τεχνολογίας, διότι μέσω αυτών μπορεί να υπάρξει μια πραγματικά υπεύθυνη και σωστή διασύνδεση της έρευνας με τη βιομηχανία».

Στις προϋποθέσεις της ανταγωνιστικότητας αναφέρθηκε ο πρόεδρος του ΕΚΕΤΑ Δρ. Δημήτρης Τζοβάρας. «Το ΕΚΕΤΑ κατάφερε τα τελευταία 7 χρόνια του Horizon 2020 να πρώτο στην Ελλάδα και μέσα στους 15 πιο ανταγωνιστικούς φορείς στην Ευρώπη, στην προσέλκυση ανταγωνιστικών πόρων από ερευνητικά προγράμματα, έχει καταφέρει να είναι ένας πολλαπλασιαστής, δηλαδή να φέρνει δέκα φορές τα χρήματα τα οποία παίρνει από το υπουργείο Ανάπτυξης και ένα από τα μεγαλύτερα επιτεύγματα του ερευνητικού μας κέντρου είναι ότι αποτέλεσε ένα πολύ μεγάλο ανάχωμα στο brain drain , καθώς ξεκινήσαμε από 400 άτομα το 2015 και τώρα είναι πάνω από 1100 άτομα, κάτι που δείχνει τη δυναμική και ότι κατάφερε να δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας στη Θεσσαλονίκη, κυρίως για μηχανικούς, αλλά και από τον χώρο της ιατρικής, της βιολογίας και θετικές επιστήμες, όπου καταφέραμε να εφαρμόσουμε τεχνικές reskilling, για να μπορέσουμε να δώσουμε θέσεις εργασίας σε πολλούς αποφοίτους όλων των πανεπιστημίων της περιοχής».

Στην εκπόνηση από τα ΑΕΙ προγραμμάτων κατάρτισης στο πλαίσιο δράσης του υπουργείου Εργασίας αναφέρθηκε η αντιπρύτανης Έρευνας και Δια βίου εκπαίδευση του ΔΠΘ, Μαρία Μιχαλοπούλου. «Η ευκαιρία που έχει δημιουργηθεί είναι μία αρχή με την οποία καλούμαστε να παίξουμε δεύτερο ρόλο ως πανεπιστήμια για να γεφυρώσουμε την απόσταση που αποδεδειγμένα υπάρχει με την αγορά εργασίας», εξήγησε προσθέτοντας ότι «παρέχοντας αυτά τα προγράμματα καλούμαστε να διαχειριστούμε κι εμείς το ανθρώπινο ταλέντο», καθώς, «υπάρχει η ανάγκη οι μελλοντικοί εργαζόμενοι να μπουν στη λογική να αποκτούν συνέχεια δεξιότητες που θα επιτρέψουν να βρουν θέση στην αγορά εργασίας».

«Θα δώσουμε την ευκαιρία με αξιοκρατία να συνδεθούν με τους άλλους φορείς και να αποκτήσουν τα στοιχεία που θα τους κάνουν να βρουν εργασία, η οποία θα τους στηρίξει και θα επιτρέψει να συνεχίσουν στη ζωή τους. Είναι ένα καινούριο άνοιγμα για τα πανεπιστήμια, συμπλήρωμα σε όσα μέχρι τώρα κάνουν», είπε η κ.Μιχαλοπούλου.

Στις αλλαγές που επιβάλλουν σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης οι σύγχρονες εξελίξεις αναφέρθηκε ο πρόεδρος του Κολλεγίου Ανατόλια, Πάνος Βλάχος.

«Η αλλαγή που συμβαίνει είναι κοσμογονική και η εκπαίδευση είναι ένας τομέας που δεν είναι γρήγορος σε αλλαγές», παρατήρησε, εξηγώντας ότι «παρά το ότι έχουμε πολλά που πρέπει να είμαστε υπερήφανοι στην πόλη και τη χώρα μας, έχουμε πάρα πολλές επιτυχίες, εξαιρετικά πανεπιστήμια, υπέροχο ανθρώπινο κεφάλαιο, πρέπει να δούμε δομικές αλλαγές και στις βαθμίδες της εκπαίδευσης, που θα μπορέσουν να κάνουν τη διαφορά στην ανάπτυξη των ταλέντων».

«Αν δει κανείς τα προγράμματα σπουδών της βασικής εκπαίδευσης , τις μαθησιακές προσεγγίσεις και τον τρόπο που γίνεται η αποτίμηση και αξιολόγηση της επίδοσης των μαθητών, έχουμε πάρα πολύ δρόμο να διανύσουμε. Ευτυχώς η Πολιτεία κάνει τα πρώτα βήματα αλλά έχουμε δρόμο να μπούμε σε μια άλλη λογική στην εκπαίδευση που δε δίνει τόση μεγάλη βαρύτητα στην απομνημόνευση, στη συμμόρφωση αλλά στη δημιουργικότητα, στην ανεξάρτητη μάθηση», επισήμανε.

 

ΠΗΓΗ : ΑΠΕ

 

 

    

 

Απόψεις

Το ταξίδι στον  Νομό Έβρου είχε και δυσάρεστα απρόοπτα. Συνάντησα στην Ορεστιάδα τον ιντερνετικό μου φίλο Χρήστο. Η χαρά μεγάλη και από τις δύο πλευρές, μέχρι την...