Ελληνική οικονομία: Απαισιοδοξία στους καταναλωτές, ανησυχία στις επιχειρήσεις
Μηνύματα απαισιοδοξίας από κλάδους με καθοριστική συμβολή στην οικονομία και το ΑΕΠ – Η γεωπολιτική αστάθεια και το νέο κύμα ακρίβειας
Με τον δείκτη οικονομικού κλίματος στην Ελλάδα να πιάνει… πάτο τον Ιούλιο, πυκνώνουν τα μαύρα σύννεφα στην οικονομία εν μέσω γεωπολιτικής ανάφλεξης, με Ιράν και Ισραήλ μία ανάσα πριν από ευρεία πολεμική αναμέτρηση, γεγονός που δεν θα αφήσει ανεπηρέαστη την ελληνική οικονομία.
Ο δείκτης οικονομικού κλίματος στην Ελλάδα τον περασμένο μήνα διαμορφώθηκε σε 106,8 μονάδες από 110,5 μονάδες τον Ιούνιο, πιάνοντας χαμηλά πενταμήνου με βιομηχανία, κατασκευές και υπηρεσίες να εκπέμπουν αρνητικά σινιάλα, την καταναλωτική εμπιστοσύνη στα τάρταρα ενώ σε ελαφρώς πιο θετικό έδαφος κινείται το λιανικό εμπόριο.
Όπως αναφέρει στην έρευνά του το ΙΟΒΕ, αν και γενικά η θερινή περίοδος προκαλεί θετικό αντίκτυπο σε διάφορους κλάδους, οι επιχειρηματικές και καταναλωτικές προσδοκίες φρενάρουν την ανοδική πορεία των τελευταίων μηνών, καθώς είχαν προεξοφληθεί περισσότερο αισιόδοξες εξελίξεις.
Νέο κύμα ακρίβειας προ των πυλών;
Η συγκρατημένη απαισιοδοξία οφείλεται στο περιβάλλον αστάθειας διεθνώς καθώς οι αυξημένες αβεβαιότητες και οι εντεινόμενες γεωπολιτικές συγκρούσεις επιδρούν αρνητικά στις επιχειρήσεις, ειδικά στις πιο εξωστρεφείς.Ένα νέο πολεμικό μέτωπο θα πιέσει ασφυκτικά επιχειρήσεις, οικονομία και καταναλωτές θέτοντας εν αμφιβόλω τους στόχους για την αύξηση του ΑΕΠ το 2024, απειλώντας ευθέως και με ανάφλεξη της ακρίβειας.
«Η αστάθεια που επικρατεί παγκοσμίως σίγουρα δεν είναι καλό νέο, επί της ουσίας οι Έλληνες εξαγωγείς καλούνται να αναπτυχθούν σε νέες αγορές. Η κατάσταση που επικρατεί στην Μέση Ανατολή εφόσον διατηρηθεί επί μακρόν θα αυξήσει τα ήδη ανεβασμένα κόστη των επιχειρήσεων, λόγω της κατάστασης με τους Χούθι και εξαιτίας του προυπάρχοντος πολέμου Ισραήλ – Παλαιστινίων.
Ένα νέο πολεμικό μέτωπο θα πιέσει ασφυκτικά επιχειρήσεις, οικονομία και καταναλωτές θέτοντας εν αμφιβόλω τους στόχους για την αύξηση του ΑΕΠ το 2024
Αν δεν ηρεμήσει σύντομα η κατάσταση στο μέτωπο Ισράηλ – Ιράν, στα ήδη αυξημένα κόστη των επιχειρήσεων λόγω της παράκαμψης του Σουέζ θα προστεθούν και νέες αυξήσεις που θα περάσουν αναπόφευκτα στα προϊόντα που αγοράζουν οι καταναλωτές, τα πάντα όμως θα εξαρτηθούν από την διάρκεια της αβεβαιότητας. Σε κάθε περίπτωση η επέκταση σε νέες αγορές πρέπει να αποτελεί προτεραιότητά μας», ανέφερε πρόσφατα στον «Οικονομικό Ταχυδρόμο» ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων (ΠΣΕ), Αλκιβιάδης Καλαμπόκης.
Λιανικό εμπόριο και υπηρεσίες
Αν εστιάσουμε σε λιανικό εμπόριο και υπηρεσίες, διαπιστώνουμε πως στο λιανικό εμπόριο το κλίμα ελαφρώς βελτιώνεται με τις επιχειρήσεις να εκφράζουν συγκρατημένη αισιοδοξία αν και αναμένουν μικρότερες πωλήσεις. Στις υπηρεσίες, η εικόνα θολώνει με τις επιχειρήσεις να βλέπουν πτώση της ζήτησης, απόρροια της περιορισμένης αγοραστικής δύναμης των νοικοκυριών.
Στο λιανικό εμπόριο, οι εκτιμήσεις για τις τρέχουσες πωλήσεις ενισχύονται ελαφρά, με το ύψος των αποθεμάτων να αποκλιμακώνεται και τις προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξη των πωλήσεων να εξασθενούν οριακά. Ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών στο λιανικό εμπόριο ενισχύεται τον Ιούλιο και διαμορφώνεται στις 107,3 μονάδες, από 104,7 μονάδες τον Ιούνιο. Η βελτίωση αυτή αφορά σχεδόν όλους τους βασικούς κλάδους όπου οι προσδοκίες παραμένουν αισιόδοξες.
Στις υπηρεσίες, οι θετικές εκτιμήσεις για την τρέχουσα κατάσταση των επιχειρήσεων περιορίζονται, ενώ παράλληλα χειροτερεύουν οριακά οι εκτιμήσεις για την τρέχουσα ζήτηση με τις προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξη της ζήτησης να προσγειώνονται επίσης. Ο Δείκτης Επιχειρηματικών Προσδοκιών στις υπηρεσίες εξασθένισε έντονα τον Ιούλιο, στις 118,1 μονάδες, από 132,4 τον Ιούνιο.
Πρωταθλητές στην απαισιοδοξία οι Έλληνες
Στην Καταναλωτική Εμπιστοσύνη, οι αρνητικές προβλέψεις των νοικοκυριών για την οικονομική κατάσταση της χώρας βελτιώθηκαν, ενώ χειροτέρευσαν οι αντίστοιχες για τη δική τους οικονομική κατάσταση. Παράλληλα, υποχώρησαν αισθητά οι προβλέψεις για μεγάλες αγορές ενώ διατηρήθηκε η πρόθεση για αποταμίευση.
Πιο συγκεκριμένα, ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης εξασθένισε ελαφρά τον Ιούλιο και διαμορφώθηκε στις 43,9 μονάδες, έναντι -42,7 μονάδες τον Ιούνιο. Και αυτόν τον μήνα οι Έλληνες καταναλωτές εμφανίζονται ως οι περισσότερο απαισιόδοξοι στην ΕΕ, με διαφορά από τους επόμενους, με τους καταναλωτές στην Εσθονία με επίπεδο δείκτη –29,0 και την Σλοβενία (-24,5) να ακολουθούν. Σημειώνονται ήπιες αρνητικές μεταβολές προσδοκιών για την οικονομική τους κατάσταση, ενώ παράλληλα παρατηρείται σημαντική επιδείνωση στην πρόθεση για μείζονες αγορές.
Γόρδιος δεσμός οι ανατιμήσεις
Το ζήτημα της ακρίβειας εξακολουθεί να ανησυχεί τους πολίτες, αν και η μείωση της ανεργίας και τα έως τώρα στοιχεία για τον τουρισμό είναι ιδιαίτερα θετικά, εξέλιξη που αναμένεται ότι θα συνεισφέρει με αισιόδοξες προοπτικές όχι μόνο στους πιο στενούς τουριστικούς κλάδους αλλά και σε όσους συσχετίζονται με αυτούς ευρύτερα στην οικονομία, γεγονός που επιβεβαιώνεται και στις αισιόδοξες προσδοκίες των πολιτών για την οικονομική κατάσταση της χώρας.
Το 56% των νοικοκυριών αναμένει και νέα άνοδο τιμών με τον ίδιο ή ταχύτερο ρυθμό και το 61% δηλώνει ότι «μόλις τα βγάζει πέρα» και ένα μεγαλύτερο ποσοστό σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα αντλεί από τις αποταμιεύσεις του ενώ το 83% (από 85% τον Ιούνιο) των νοικοκυριών δεν θεωρεί πιθανή την αποταμίευση στο επόμενο 12μηνο, ενώ το 17% (από 15%) τη θεωρεί πιθανή ή πολύ πιθανή.
πηγή: ot.gr