Καθημερινή Αδέσμευτη Εφημερίδα

H συμβουλευτική επαγγελματικής σταδιοδρομίας δεν αφορά μόνο υποψήφιους φοιτητές

Εν όψει της νέας σχολικής χρονιάς, μαθητές και μαθήτριες της Β’ και Γ’ λυκείου έρχονται αντιμέτωποι με το βασικό ερώτημα του τι θέλουν να σπουδάσουν και σε ποιες σχολές θα στοχεύσουν μέσω των Πανελλαδικών Εξετάσεων. Οι σύμβουλοι επαγγελματικής σταδιοδρομίας είναι εκείνοι που, μπορούν να βοηθήσουν στο να ξεκαθαριστούν οι εκπαιδευτικοί και επαγγελματικοί στόχοι των υποψηφίων και να κάνουν τις σωστές επιλογές για το μέλλον τους.

Η συμβουλευτική επαγγελματικής σταδιοδρομίας, όμως, δεν σταματάει σε αυτό το στάδιο, αν και είναι το πιο δημοφιλές. Δεύτερες ευκαιρίες μπορούν να αναζητηθούν και κατά τη διάρκεια φοίτησης στο πανεπιστήμιο, αλλά και εν μέσω μίας επαγγελματικής πορείας πολλών ετών.

Στο Εργαστήριο Συμβουλευτικής Επιστήμης και Επαγγελματικής Σταδιοδρομίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, αν και τα περισσότερα άτομα που το επισκέπτονται είναι μαθητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, σημαντικό μέρος της δουλειάς που γίνεται εκεί, αφορά και τους ενήλικες.

«Ο επαγγελματικός προσανατολισμός δεν έχει ηλικία, ξεκάθαρα», τόνισε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η διευθύντρια του Εργαστηρίου, αναπληρώτρια καθηγήτρια Κατερίνα Αργυροπούλου.

«Από τη νηπιακή ηλικία δεχόμαστε ερεθίσματα και επιρροές από πρότυπα που επιδρούν στις επαγγελματικές μας επιλογές βραχυπρόθεσμα ή μακροπρόθεσμα. Εξάλλου, η σύγχρονη συμβουλευτική σταδιοδρομίας, δεν διαχωρίζεται από τη συμβουλευτική ζωής, γεγονός που επιβεβαιώνει την αναγκαιότητά της, στο πλαίσιο της ρευστότητας της», επεσήμανε και πρόσθεσε ότι ανάλογα με το στάδιο ζωής στο οποίο βρίσκεται κάποιος, προκύπτουν διαφορετικές προκλήσεις. «Οι ωφελούμενοι που έρχονται για επαγγελματικό προσανατολισμό είτε προβληματίζονται για τις σπουδές τους είτε την ήδη υπάρχουσα επαγγελματική τους πορεία. Ίσως, βρίσκονται στο στάδιο μετάβασης από έναν επαγγελματικό κλάδο σε έναν άλλο ή επανέρχονται στην αγορά εργασίας μετά από μία παύση όπως μία εγκυμοσύνη ή κάποιο πρόβλημα υγείας», τόνισε.

Τι αναζητούν, λοιπόν, οι ενήλικες από έναν Σύμβουλο Επαγγελματικού Προσανατολισμού «Οι ενήλικες συνήθως αναζητούν καθοδήγηση για επαγγελματική ανάπτυξη, βελτίωση δεξιοτήτων, όπως διαχείριση χρόνου και άγχους, ή εξερεύνηση νέων επαγγελματικών ευκαιριών. Αρκετοί επιθυμούν να διερευνήσουν τις προσωπικές τους δυνάμεις και αδυναμίες σχετικά με την αναζήτηση εργασίας και όχι για να δουν αν είναι κατάλληλοι σε κάποιο επάγγελμα», ανέφερε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η κ. Αργυροπούλου.

Σημαντικό μέρος των ενηλίκων που επισκέπτονται το Εργαστήριο είναι φοιτητές, οι οποίοι κατά τη διάρκεια των σπουδών τους αντιλήφθηκαν ότι δεν είναι ικανοποιημένοι με το αντικείμενο σπουδών και αναζητούν εναλλακτικές διαδρομές, όπως η συμπλήρωση μηχανογραφικού δελτίου με το 10% για την επιλογή μιας άλλης σχολής.

«Στόχος μας είναι να βοηθήσουμε όλους τους ενδιαφερόμενους να βρουν την καλύτερη δυνατή πορεία για την επαγγελματική και προσωπική τους ανάπτυξη και να ασκήσουν περισσότερο έλεγχο στη ζωή τους και την επαγγελματική τους διαδρομή», επεσήμανε η κ. Αργυροπούλου.

Αναλυτικότερα, το Εργαστήριο προσφέρει ατομική και ομαδική συμβουλευτική σε ενήλικες που επιθυμούν να αναπτύξουν τις επαγγελματικές τους δεξιότητες, να βελτιώσουν την επαγγελματική τους σταδιοδρομία ή να πραγματοποιήσουν μια αλλαγή καριέρας. Μέσω εξειδικευμένων συμβουλών, οι ενήλικες μπορούν να αναγνωρίσουν τα δυνατά τους σημεία και να αξιοποιήσουν τις ευκαιρίες που παρουσιάζονται στην αγορά εργασίας.

«Υποστηρίζουμε τη σύνταξη βιογραφικού σημειώματος με σύγχρονο τρόπο, προκειμένου να αναδείξουμε τα προσόντα του κάθε υποψηφίου με τον καλύτερο τρόπο. Παράλληλα, προσφέρουμε καθοδήγηση για επιτυχημένη συνέντευξη εργασίας σε όλα τα στάδια, οποιαδήποτε μορφή κι αν παίρνει αυτή. Τέλος, με τη διαμόρφωση ενός πλήρους και ανταγωνιστικού προφίλ στο LinkedIn αλλά και με συμβουλές για ψηφιακή παρουσία τέτοια που να δημιουργεί ένα αυθεντικό personal branding του ατόμου, στηρίζουμε δυναμικά και ολοκληρωμένα την επιτυχημένη του είσοδο στην αγορά εργασίας», εξήγησε η κ. Αργυροπούλου.

Η διερεύνηση επαγγελματικών ενδιαφερόντων, η αξιολόγηση δεξιοτήτων, η επαγγελματική πληροφόρηση, η ανάλυση επαγγελματικών επιλογών και η ανάπτυξη στρατηγικών αναζήτησης εργασίας, είναι επίσης στη φαρέτρα των υπηρεσιών επαγγελματικού προσανατολισμού, όπως επίσης και τα ψυχομετρικά τεστ.

«Το ψυχομετρικό τεστ αποτελεί ένα σταθμισμένο ψυχομετρικό εργαλείο και όταν απαντηθεί με σοβαρότητα από τον συμβουλευόμενο, μπορεί να αποκαλύψει ή και να επιβεβαιώσει τον τύπο προσωπικότητας ενός ατόμου με βάση, κυρίως, τα ενδιαφέροντα του. Με υπεύθυνη ερμηνεία ένας καταρτισμένος σύμβουλος μπορεί να προτείνει τις κατάλληλες επιλογές σπουδών ή επαγγέλματος στον συμβουλευόμενο», εξήγησε η κ. Αργυροπούλου.

Ωστόσο, όπως υπογράμμισε, τα ψυχομετρικά τεστ, αν και σημαντικά εργαλεία, «δεν είναι πανάκεια».

«Μπορούν να δημιουργήσουν ένα πλαίσιο διαλόγου για να θέσουν στόχους, να αυξήσουν την αυτογνωσία του ωφελούμενου, να ιεραρχήσουν τις εργασιακές τους αξίες και να κατανοήσουν τον τρόπο με τον οποίο λαμβάνουν τις αποφάσεις τους», εξήγησε.

Ποτέ δεν είναι αργά για αλλαγή επαγγελματικής πορείας

Αν και λιγότερες οι περιπτώσεις, είναι ωστόσο ιδιαίτερα ξεχωριστές, εκείνες που αφορούν ενήλικες που, στη μέση της επαγγελματικής τους ζωής επανεξέτασαν δραματικά την επαγγελματική τους ενασχόληση.

Τα παραδείγματα που ανέφερε η κ. Αργυροπούλου στο ΑΠΕ-ΜΠΕ είναι ενδεικτικά. Το πρώτο, ένας 40χρονος στρατιωτικός, ο οποίος υπηρέτησε για πολλά χρόνια στις ένοπλες δυνάμεις και οποίος παρά την επιτυχημένη στρατιωτική καριέρα του, ήθελε να δοκιμάσει κάτι εντελώς διαφορετικό. Έχοντας πολλές ιδέες για νέες επιχειρηματικές δραστηριότητες, άρχισε να αναπτύσσει με την καθοδήγηση του Εργαστηρίου ένα επιχειρηματικό σχέδιο για μια εταιρεία παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών ασφαλείας. Αποσύρθηκε από τη στρατιωτική υπηρεσία και, μέσα από μία μεταβατική διαδικασία μάθησης νέων δεξιοτήτων, κατάφερε να προσαρμοστεί και να ευδοκιμήσει στο νέο του επαγγελματικό περιβάλλον. «Αυτή η αλλαγή καριέρας τού επέτρεψε να συνδυάσει την εμπειρία του με την επιχειρηματικότητα, ενώ παράλληλα του προσέφερε νέα προοπτική και ικανοποίηση», σχολίασε η κα. Αργυροπούλου.

Το δεύτερο παράδειγμα αφορά στην κατηγορία των περιπτώσεων ατόμων που βρίσκονται σε φάση επαγγελματικής μετάβασης. Μία γυναίκα 38 ετών, με την υποστήριξη του Εργαστηρίου και μετά από ενδελεχή διερεύνηση των ενδιαφερόντων της, των εργασιακών της αξιών αλλά και των αναγκών της στο στάδιο ζωής που βρισκόταν, αλλά και πληροφόρηση σε σχέση με τις σπουδές και τα επαγγέλματα, αποφάσισε να σπουδάσει στο τμήμα Κοινωνικής Εργασίας του Παν/μιου Δυτικής Αττικής και να ασκήσει το επάγγελμα της Κοινωνικής Λειτουργού, μέσω κατατακτήριων εξετάσεων, έχοντας στα χέρια της πτυχίο Νοσηλευτικής και ασκώντας το επάγγελμα επί πολλά χρόνια.

«Δεδομένου ότι βίωνε επαγγελματική εξουθένωση στην προηγούμενη εργασία της και το ωράριο ήταν εξοντωτικό σε συνδυασμό ότι μεγάλωνε τρία παιδιά, είχε ανάγκη να κάνει μια στροφή στην καριέρα της», σημείωσε η κ. Αργυροπούλου, «σήμερα εργάζεται σε δήμο της Αθήνας, παρέχοντας τις υπηρεσίες της σε οικογένειες που βρίσκονται σε κρίση και είναι πολύ ικανοποιημένη από το επάγγελμά της».

«Νιώθουμε πολύ περήφανοι για το ότι προσφέρουμε με τις γνώσεις και το γνήσιο ενδιαφέρον μας την ευκαιρία στα άτομα να βιώσουν πληρότητα και χαρά στον εργασιακό τους βίο, γεγονός που σχετίζεται άρρηκτα με τη συνολική ποιότητα της ζωής τους», κατέληξε η κ. Αργυροπούλου.

Περισσότερες πληροφορίες:

Το Εργαστήριο Συμβουλευτικής Επιστήμης και Επαγγελματικής Σταδιοδρομίας ανήκει στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Ιδρύθηκε και λειτουργεί από το 2020. Διευθύντρια του Εργαστηρίου είναι η αναπληρώτρια καθηγήτρια Κατερίνα Αργυροπούλου.

Επιστημονικοί Συνεργάτες του Εργαστηρίου είναι οι εξής εξειδικευμένοι σύμβουλοι σταδιοδρομίας, κάτοχοι Μεταπτυχιακού Τίτλου Σπουδών στη Συμβουλευτική και τον Επαγγελματικό Προσανατολισμό:

- Αναστασία Βρεττού, MSc., Εκπαιδευτικός-Σύμβουλος Σταδιοδρομίας, Επιστημονική Συνεργάτης ΕΚΠΑ

- Ασπασία Καραβία, MSc., Νομικός- Σύμβουλος Σταδιοδρομίας-Υποψήφια Διδάκτωρ ΕΚΠΑ

- Πηνελόπη Μπέλκη, MSc., Εκπαιδευτικός-Σύμβουλος Σταδιοδρομίας, Επιστημονική Συνεργάτης ΕΚΠΑ

- Ολυμπία Χαϊδεμενάκη, Εκπαιδεύτρια Ενηλίκων-Σύμβουλος Σταδιοδρομίας, Επιστημονική Συνεργάτης ΕΚΠΑ

Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επικοινωνούν με το Εργαστήριο στο mail: simvouleftiki@ppp.uoa.gr

    

 

Απόψεις

Ο θερινός κινηματογράφος@ Θα συμφωνήσουμε απόλυτα με τον Βασίλη Κυριακάκη. Είδαμε και πάθαμε για να ανοίξει ο Θερινός Κινηματογράφος της Λαμίας και αντί να βάλουν οι...