Καθημερινή Αδέσμευτη Εφημερίδα

  Αριθμός Πιστοποίησης: Μ.Η.Τ. 242014

Τι προβλέπει το πολυνομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή

Το σχέδιο νόμου έχει τίτλο «Συνταξιοδοτικές διατάξεις Δημοσίου και τροποποίηση του ν. 4387/2016, μέτρα εφαρμογής των δημοσιονομικών στόχων και μεταρρυθμίσεων, μέτρα κοινωνικής στήριξης και εργασιακές ρυθμίσεις, Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2018-2021 και λοιπές διατάξεις».  

Το νομοσχέδιο εισάγεται προς συζήτηση στις αρμόδιες κοινοβουλευτικές Επιτροπές την Δευτέρα και την Τρίτη, 15 και 16 Μαϊου, με την διαδικασία του επείγοντος και αφού ολοκληρωθεί η συζήτησή του, εισάγεται στην Ολομέλεια την προσεχή Τετάρτη, ώστε να ψηφιστεί την Πέμπτη 18 Μαΐου.  

Οι τροποποιήσεις των συνταξιοδοτικών διατάξεων και τα αντισταθμιστικά μέτρα που εισάγονται με το νομοσχέδιο
 
«Η επιτυχής ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης διαμορφώνει το αναγκαίο περιβάλλον σταθερότητας για την ελληνική οικονομία, διαγράφοντας έναν καθαρό δημοσιονομικό διάδρομο για την ολοκλήρωση του προγράμματος ενώ συνιστά την αναγκαία προϋπόθεση για τον προσδιορισμό των ουσιαστικών μέτρων ρύθμισης του ελληνικού χρέους», αναφέρεται στην εισηγητική έκθεση του σχεδίου νόμου που κατατέθηκε το βράδυ του Σαββάτου στη Βουλή.
 
«Μέσα από το σύνολο των διατάξεων του παρόντος νομοσχεδίου, επιχειρείται όχι μόνο να εξασφαλιστεί η τακτική χρηματοδότηση μέσω της εκταμίευσης των συμφωνηθέντων πόρων, αλλά και να υπάρξει μέριμνα για την ενίσχυση του κοινωνικού κράτους μέσω μιας σειράς μέτρων στήριξης της κοινωνικής πλειονότητας, καθώς και να τεθούν τα βασικά θεμέλια για την επαναφορά της θεσμικής κανονικότητας στην αγορά εργασίας», αναφέρεται και επισημαίνεται ειδικά για τις διατάξεις τροποποίησης φορολογικών και συνταξιοδοτικών ρυθμίσεων ότι «αυτές υιοθετούνται ως προϋπόθεση για την εκκίνηση της συζήτησης που αφορά τον προσδιορισμό των μεσοπρόθεσμων μέτρων για το χρέος, μέτρων που είναι απαραίτητα για τη βιωσιμότητά του».

Ως προς τα συνταξιοδοτικά, μεταξύ άλλων, αντικαθίστανται και συμπληρώνονται διατάξεις του Ν. 4387/2016 σχετικά με τις συντάξεις του δημοσίου και των λοιπών ταμείων και ορίζεται ότι περικόπτονται, από 1.1.2019:

- η οικογενειακή παροχή (των συντάξεων του Δημοσίου) και το επίδομα συζύγου (των συντάξεων του ιδιωτικού τομέα) που εξακολουθεί να συγκαταβάλλεται με τη σύνταξη για όσους εφαρμόζονται οι προϊσχύουσες διατάξεις του Ν. 4387/2016.

- η προσωπική διαφορά που προβλεπόταν για τις καταβαλλόμενες κατά την έναρξη ισχύος του Ν. 4387/2016 κύριες συντάξεις κατά το μέρος που δεν υπερβαίνει το 18% της καταβαλλόμενης (κατά την έναρξη ισχύος του Ν. 4387/2016) σύνταξης. Κατά το μέρος που υπερβαίνει το εν λόγω ποσοστό, το επιπλέον ποσό εξακολουθεί να καταβάλλεται στον δικαιούχο ως προσωπική διαφορά συμψηφιζόμενο κατ΄έτος και μέχρι την πλήρη εξάλειψή του με την εκάστοτε αναπροσαρμογή των συντάξεων.

- η προσωπική διαφορά που προβλεπόταν για τις καταβαλλόμενες κατά την έναρξη ισχύος του Ν. 4387/2016 επικουρικές συντάξεις, κατά το μέρος που δεν υπερβαίνει το 18% της καταβαλλόμενης (κατά την έναρξη ισχύος του Ν. 4387/2016) σύνταξης.

- οι προσωπικές διαφορές που προβλέπονται στο Ν. 4387/2016 για τους συνταξιούχους των οποίων οι αιτήσεις συνταξιοδότησης κατατέθηκαν /κατατίθενται εντός των ετών 2016, 2017 και 2018.

Επίσης μετατίθεται για την 1.1.2022 η έναρξη αναπροσαρμογής (αύξησης) των συντάξεων βάσει του ΑΕΠ και του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή.

Αναφορικά με τα μέτρα κοινωνικής στήριξης που θεσπίζονται, η εισηγητική έκθεση αναφέρει ότι αξιοποιούνται οι εξοικονομούμενοι πόροι από τη μείωση της συνταξιοδοτικής δαπάνης προς την ενίσχυση ευρύτερων κοινωνικών ομάδων μεταξύ των οποίων και οι συνταξιούχοι. «Συνολικά τα μέτρα κοινωνικής στήριξης που εισάγονται με το νομοσχέδιο στοχεύουν στην ενίσχυση της οικογένειας, των νέων, των ανέργων, των χαμηλόμισθων και των χαμηλοσυνταξιούχων», αναφέρεται χαρακτηριστικά.

Έτσι από 1.1.2019 και υπό τις οριζόμενες προϋποθέσεις:

Θεσπίζεται για πρώτη φορά εκτεταμένο επίδομα στέγασης με στόχο τη μείωση των δαπανών στέγασης των νοικοκυριών που διαμένουν σε μσιθωμένη κατοικία ή επιβαρύνονται με το κόστος εξυπηρέτησης στεγαστικού δανείου πρώτης κατοικίας. Επεκτείνεται το πρόγραμμα «Βρεφονηπιακή Φροντίδα» το Πρόγραμμα «Σχολικά Γεύματα» στην υποχρεωτική Δημόσια Εκπαίδευση. Αυξάνονται οι πιστώσεις του Ενιαίου Επιδόματος Στήριξης Τέκνων και με ΚΥΑ θα ρυθμιστούν τα περιουσιακά/εισοδηματικά κριτήρια και οι κατηγορίες δικαιούχων. Προβλέπεται εκτέλεση προγραμμάτων στοχευμένων ομάδων ανέργων, πλέον των συντρεχόντων προγραμμάτων απασχόλησης, με σκοπό την τόνωση της αγοράς εργασίας. Από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων θα χρηματοδοτηθούν έργα υποδομής στον τομέα αγροτικής παραγωγής και έργα ενεργειακής εξοικονόμησης και αναβάθμιση μικρομεσαίων επιχειρήσεων και της Βιομηχανίας. Καθορίζονται απαλλαγές από τη φαρμακευτική δαπάνη για πρόσωπα με ατομικό εισόδημα έως 1200 ευρώ.

Ως προς τις εργασιακές ρυθμίσεις ορίζεται μέχρι 20.8.2018 (ολοκλήρωση του τρέχοντος Προγράμματος Οικονομικής Προσαρμογής του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας), η χρονική διάρκεια αναστολής των διατάξεων σχετικά με τις αρχές της ευνοϊκότερης ρύθμισης ως προς το είδος εφαρμογής της συλλογικής σύμβασης εργασίας και της επεκτασιμότητας συλλογικής σύμβασης εργασίας. Συστήνεται Τμήμα Ελέγχου Ομαδικών Απολύσεων στο Ανώτατο Συμβούλιο Εργασίας. Επαναπροσδιορίζονται σε ενιαίο θεσμικό πλαίσιο οι άδειες άνευ αποδοχών για τα διαφορετικά επίπεδα συνδικαλιστικών οργανώσεων.

Στο υπερταμείο αποκρατικοποιήσεων η συμμετοχή του Δημοσίου σε πολλές κρατικές επιχειρήσεις, αυτόματα και χωρίς αντάλλαγμα  

Αυτόματα και χωρίς αντάλλαγμα μεταφέρεται στο υπερταμείο αποκρατικοποιήσεων η συμμετοχή του Δημοσίου σε πολλές κρατικές επιχειρήσεις.  

Όπως αναφέρει το πολυνομοσχέδιο, στο υπερταμείο θα μεταφερθούν οι συμμετοχές σε ΟΑΣΑ, ΟΣΕ, ΟΑΚΑ, ΕΛΤΑ, «Ελ. Βενιζέλος» (το 25% των μετοχών- το 30% ανήκει στο ΤΑΙΠΕΔ), «Ελληνικές Αλυκές», ΕΤΒΑ - ΒΙΠΕ, Ανώνυμη Εταιρεία Διώρυγας Κορίνθου, Οργανισμό Κεντρικών Αγορών και Αλιείας, Κεντρική Αγορά Θεσσαλονίκης, ΔΕΗ (το ποσοστό που δεν κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ), HELEXPO, Καταστήματα Αφορολογήτων Ειδών, ΕΥΑΘ και ΕΥΔΑΠ (τα ποσοστά που δεν κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ στις δύο εταιρείες), Κτιριακές Υποδομές ΑΕ, ΕΛΒΟ, Αττικό Μετρό και ΔΕΗ.
 
Επίσης, μεταβιβάζονται αυτοδικαίως και χωρίς αντάλλαγμα από το ΤΑΙΠΕΔ στο υπερταμείο, τα δικαιώματα εκμετάλλευση των μικρότερων περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας που δεν έχουν παραχωρηθεί στη γερμανική Fraport. Παράλληλα, θα μεταφερθούν στο υπερταμείο (ειδικότερα στο «πλοκάμι» αυτού, την Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου) τα ακίνητα που είναι υπό τον έλεγχο υπουργείων και άλλων δημοσίων οργανισμών και τα οποία περιλαμβάνονται στο Μητρώο Ακίνητης Περιουσίας της Γενικής Γραμματείας Δημόσιας Περιουσίας και είναι κατάλληλα για αξιοποίηση.  

Αντίθετα, στο πολυνομοσχέδιο δεν υπάρχει διάταξη για την πώληση των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ, αλλά με άλλη διάταξη προβλέπεται η πώληση του 66% του ΔΕΣΦΑ έως το τέλος του 2017.  

Σημειώνεται ότι, από τις αποκρατικοποιήσεις προβλέπονται συνολικά έσοδα 4,564 δισ. ευρώ την περίοδο 2017- 2021, τα οποία κατανέμονται σε 2,153 δισ. ευρώ εφέτος, σε 2,073 δισ. ευρώ το 2018, σε 143 εκατ. ευρώ το 2019, σε 109 εκατ. ευρώ το 2020 και σε 86 εκατ. ευρώ το 2021.  

Μείωση αφορολόγητου ποσού εισοδήματος από το 2020 αλλά και εξισορροπητικές παρεμβάσεις με μειώσεις στον ΕΝΦΙΑ

Τη μείωση του αφορολόγητου ποσού εισοδήματος από το 2020 αλλά και εξισορροπητικές παρεμβάσεις από το ίδιο έτος εφόσον επιτευχθούν οι στόχοι για το πρωτογενές πλεόνασμα με μειώσεις στον ΕΝΦΙΑ, στην κλίμακα φορολογίας εισοδήματος, στην εισφορά αλληλεγγύης και στη φορολογία των επιχειρήσεων προβλέπει το πολυνομοσχέδιο με τα μέτρα του Προγράμματος Οικονομικής Προσαρμογής που κατατέθηκε στη Βουλή.
 
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο για τα εισοδήματα που αποκτώνται από την 1.1. 2020 το αφορολόγητο ποσό εισοδήματος κυμαίνεται από 5.700 έως 6.600 ευρώ ανάλογα με τον αριθμό των τέκνων του φορολογούμενων ωστόσο το κατώτατο όριο διαμορφώνεται τελικά στα 6.250 ευρώ με την προβλεπόμενη μείωση του πρώτου συντελεστή την κλίμακα φορολογίας από το 22% στο 20% εφόσον επιτευχθούν οι στόχοι για το πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ. Ειδικότερα η μείωση του φόρου με βάση την οποία προκύπτει το ύψος του αφορολόγητου εισοδήματος διαμορφώνεται ώς εξής:
 
- Στα 1.250 ευρώ απο 1.900 ευρώ σήμερα για φορολογούμενους χωρίς προστατευόμενα τέκνα.

- Στα 1.300 ευρώ απο 1.950 ευρώ σήμερα για φορολογούμενους με ένα προστατευόμενο τέκνο.

- Στα 1.350 ευρώ απο 2.000 ευρώ σήμερα για φορολογούμενους με δύο προστατευόμενα τέκνα

- Στα 1.450 ευρώ απο 2.100 ευρώ σήμερα για φορολούμενους με 3 τέκνα και άνω.

Στο νομοσχέδιο προβλέπεται ότι αν το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τον Ενιαίο Μηχανισμό Σταθερότητας και τις ελληνικές αρχές διαπιστώνουν ότι η εμπροσθοβαρής εφαρμογή της μείωσης του αφορολόγητου ποσου είναι αναγκαία για την επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5% του ΑΕΠ το 2019 τότε αυτή μπορεί να εφαρμοσθεί για τα εισοδήματα που θα αποκτηθούν από την 1.1.2019.
 
Στο νομοσχέδιο προβλέπονται μια σειρά από εξισορροπητικά αντίμετρα μείωσης των φόρων για το εισόδημα, τα ακίνητα και τις επιχειρήσεις που θα ισχύσουν επίσης για τα εισοδήματα που θα αποκτηθούν από το 2020 υπό την προϋπόθεση οτι επιτυγχάνονται οι στόχοι του προγράμματος για τα πρωτογενή πλεονάσμα ( 3,5% του ΑΕΠ) . Έτσι προβλέπεται:

- Η μείωση κατά 30% του Ενιαίου Φόρου Ακινήτων ( ΕΝΦΙΑ) για ποσά φόρου έως 700 ευρώ. Η μείωση του φόρου δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό των 70 ευρώ ενώ το όριο των 700 ευρώ διπλασσιάζεται γαι τους όσους δικαιούνται σήμερα έκπτωση φόρου.

- Η μείωση στο 20% απο 22% σήμερα του πρώτου συντελεστή στην κλίμακα φορολογίας εισοδήματος. Έτσι η νέα φορολογική κλίμακα για τα εισοδήμαα που θα αποκτηθούν από την 1.1.2020 διαμορφώνεται ως εξής: Για εισόδημα ως 20.000 ευρώ συντελεστής φόρου 20%, για εισόδημα από 20.001 έως 30.000 ευρώ συντελεστή φόρου 29%, για το επιπλέον ύψους του εισοδήματος ως 40.000 ευρώ φορολογικός συντελεστής 37% και για εισοδήματα πάνω απο 40.000 ευρώ συντελεστής 45%.

- Η μείωση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης η οποία μηδενίζεται για εισοδήματα έως 30.000 ευρώ ενώ με βάση το ισχύον καθεστώς απαλλάσονται εισοδήματα έως 12.000 ευρώ. Οι νέοι συντελεστές για την εισφορά αλληλεγγύης από το 2020 διαμορώνονται ως εξής: 2% για εισόδημα από 30.001 ευρώ ως 40.000 ευρώ ( από 6,5% σήμερα), 5% για εισόδημα ως 65.000 ευρώ ( από 7,5% σήμερα), 9% για το επιπλέον ύψος του εισοδήματος έως 220.000 ευρώ και 10% για υψηλότερα εισοδήματα.

- Τη μείωση του συντελεστή φορολογίας των κερδών των επιχειρήσεων από το 29% στο 26%.

Στο νομοσχέδιο προβλέπεται μεταξύ άλλων ακόμη:

- Η μείωση του ΦΠΑ στα αγροτικά εφόδια από το 24% το 13%

- Η κατάργηση της έκπτωσης φόρου των βουλευτών για τα εισοδήματα που αποκτώνται από 1.1. 2017.

- Η υποχρεωτική υποδοχή των πληρωμών με κάρτες για όλα τα επαγγέλματα κατά ανώτατο όριο εντός 3 ετών από την ημερομηνία δημοσίευσης του νόμου στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

- Η επιλογή των υποθέσεων για έλεγχο από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων με βάση κριτήρια ανάλυσης κινδύνου και υπό την προϋπόθεση ότι το 70% των υποθέσεων αυτών θα αφορά την τελευταία πενταετία. Για το 2016 το ποσοστό αυτό ορίζεται στο 50% και για το 2017 στο 60%.

- Για υποθέσεις πλαστών, εικονικών ή νοθευμένων φορολογικών στοιχείων για τις οποίες δεν έχουν εκδοθεί οριστικές αποφάσεις επιβολής προστίμων το ύψος του προστίμου ορίζεται στο 50% επι του φόρου που εξέπεσε. Η διάταξη αυτή αφορά και εκκρεμείς υποθέσεις στα δικαστήρια όπως και υποθέσεις για τις οποίες έχει γίνει προσφυγή στην Επιτροπή Επίλυσης Διαφορών.

- Η φορολόγηση με τις διατάξεις της φορολογίας εισοδήματος απο ακίνητη περιουσία των εισοδημάτων από βραχυχρόνια μίσθωση ακινήτων με βάση την οικονομία του διαμοιρασμού. Το μέτρο θα ισχύσει για εισοδήματα που αποκτώνται από 1.1.2017. Οι ιδιοκτήτες των ακινήτων υποχρεούνται να εγγραφούν στο Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Διαμονής . Σημειώνεται ότι τα εισοδήματα που προκύπτουν από εκμετάλευση ακινήτων φορολογούνται σήμερα με συντελεστές που κυμαίνοναι από 15% έως 45%

Όπως προκύπτει από το νομοσχέδιο τα έσοδα από τη μείωση του αφορολόγητου το 2020 εκτιμώνται σε 1,920 δισ. ευρώ ενώ οι εξισορροπητικές παρεμβάσεις μείωσης των φόρων κατά το ίδιο έτος εκτιμώνται σε 3,415 δισ ευρώ.
 
Στο πολυνομοσχέδιο η διάταξη για την προστασία των δημόσιων και των τραπεζικών στελεχών και βελτιώσεις για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό
 
 Την προστασία των δημόσιων υπάλληλων αλλά και των υπάλληλων των τραπεζών που θα προχωρούν τις αναδιαρθρώσεις χρεών επιχειρήσεων και ενδέχεται να περιλαμβάνουν ακόμα και διαγραφές χρεών, προβλέπει διάταξη του υπουργείου Δικαιοσύνης που περιλαμβάνεται στο πολυνομοσχέδιο της κυβέρνησης, το οποίο κατατέθηκε χθες και αναμένεται να ψηφιστεί τις επόμενες ημέρες από τη Βουλή.

Η διάταξη αυτή έχει ιδιαίτερη σημασία ώστε να προχωρήσει και ο εξωδικαστικός συμβιβασμός για τα ληξιπρόθεσμα χρέη των επιχειρήσεων. Δεν προβλέπει ασυλία για τους υπάλληλους του δημοσίου και των τραπεζών, ωστόσο προσφέρει προστασία από ποινικές και αστικές ευθύνες για πράξεις τους οι οποίες θα εξυπηρετήσουν τις αναδιαρθρώσεις χρεών και θα πληρούν μια σειρά προϋποθέσεων, ώστε να μην ζημιώνεται ο φορέας που εκπροσωπούν από τις ενέργειές τους.

Ωστόσο, σε περιπτώσεις κατά τις οποίες ενδέχεται αυτό να γίνει, η διάταξη προβλέπει ότι για τους δημόσιους υπάλληλους θα μπορεί να υπάρχει δίωξη μετά από αίτηση του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης. Για δε τις τράπεζες ανάλογη αρμοδιότητα δίνεται σε μια τριμελή επιτροπή την οποία θα απαρτίζουν ένας αρεοπαγίτης και δύο αντιεισαγγελείς του Αρείου Πάγου οι οποίοι θα λαμβάνουν υπόψη τους εμπεριστατωμένη γνώμη της Τράπεζας της Ελλάδος.

Η διάταξη αυτή, δεν θα έχει αναδρομική ισχύ.

Εξωδικαστικός συμβιβασμός

Βελτιώσεις προβλέπονται στο πολυνομοσχέδιο και για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό, και συγκεκριμένα για την περίπτωση που υπάρχει διάσταση απόψεων μεταξύ του ποσού που δηλώνει ο οφειλέτης και του ποσού που βεβαιώνει ο πιστωτής. Στόχος είναι η ελαχιστοποίηση της επιβάρυνσης των Πρωτοδικείων όταν κρίνουν συμφωνίες επικύρωσης συμφωνιών όπου υπήρξε αμφισβήτηση απαίτησης από τον πιστωτή.

Συγκεκριμένα, υπενθυμίζεται ότι ο συντονιστής καλεί τα μέρη να προσκομίσουν έγγραφα από τα οποία να προκύπτει το ακριβές ύψος της απαίτησης του πιστωτή και, εάν αυτό δεν είναι εφικτό, συνυπολογίζεται στα ποσοστά της απαρτίας και της πλειοψηφίας μόνο το μέρος της απαίτησης που δεν αμφισβητείται. Με την προσθήκη που κάνει το υπουργείο Οικονομίας στον νόμο διευκρινίζεται ότι «ο υπολογισμός μόνο του ποσού της μη αμφισβητούμενης απαίτησης λαμβάνει χώρα μέχρι το πέρας της εξωδικαστικής διαδικασίας, με την επιφύλαξη διαφορετικού προσδιορισμού της απαίτησης από τον εμπειρογνώμονα, στον οποίο μπορεί να ανατεθεί και η επαλήθευση των αμφισβητούμενων απαιτήσεων». Επισημαίνεται ότι ο πιστωτής που συνεχίζει να αμφισβητεί το ποσό της απαίτησής του στο τέλος της διαδικασίας δεν εμποδίζεται να επιδιώξει τη δικαστική αναγνώριση του ύψους της.

Επίσης, με διάταξη του νομοσχεδίου προβλέπεται ένας ακόμα λόγος έκδοσης απορριπτικής απόφασης από το αρμόδιο για την επικύρωση της σύμβασης αναδιάρθρωσης οφειλών δικαστήριο. Συγκεκριμένα, ορίζεται ότι απορριπτική απόφαση εκδίδεται και στην περίπτωση που μη συμβαλλόμενοι πιστωτές αμφισβητούν τον προσδιορισμό του ποσού της απαίτησής τους από τον οφειλέτη, τον συντονιστή ή τον εμπειρογνώμονα και συγχρόνως προκύπτει ότι το αμφισβητούμενο μέρος της απαίτησης αντιστοιχεί σε ποσοστό απαιτήσεων ικανό να ανατρέψει τη σύναψη της σύμβασης αναδιάρθρωσης οφειλών. Σε περίπτωση που συντρέχουν οι δύο αυτές προϋποθέσεις της αμφισβήτησης και του ικανού για ανατροπή ποσοστού, το δικαστήριο εξετάζει και την τρίτη προϋπόθεση που τίθεται, δηλαδή τη βασιμότητα της αξίωσης του πιστωτή, κατά το αμφισβητούμενο μέρος της, και εάν συντρέχει και αυτή απορρίπτει την αίτηση επικύρωσης της σύμβασης αναδιάρθρωσης οφειλών.

Τέλος για την έκπτωση από το φορολογητέο ποσό της βουλευτικής αποζημίωσης

Καταργείται η έκπτωση από το φορολογητέο ποσό της βουλευτικής αποζημίωσης που ίσχυε μέχρι σήμερα για τους βουλευτές. Διάταξη που έχει περιληφθεί, ως αυτοτελές άρθρο, στο σχέδιο νόμου για την επικύρωση της συμφωνίας, ορίζει ότι καταργούνται για τα εισοδήματα που αποκτώνται από 1.1.2017 και μετά, τα δύο τελευταία εδάφια της παρ. 1 του άρθρου 5 του Ζ' Ψηφίσματος του έτους 1975, σχετικά με την έκπτωση από το φορολογητέο ποσό της βουλευτικής αποζημίωσης των δαπανών άσκησης του λειτουργήματος του βουλευτή.

Η ετήσια αύξηση εσόδων από την κατάργηση της έκπτωσης από το φορολογητέο ποσό της βουλευτικής αποζημίωσης των δαπανών άσκησης του λειτουργήματος του βουλευτή, υπολογίζεται από το 2018 και μετά στα 44 εκατομμύρια ευρώ.  

Σημειώνεται ότι το περίφημο Ζ΄ Ψήφισμα της Βουλής του 1975 προβλέπει αναλογικότητα στις αποδοχές βουλευτών και δικαστικών.   

Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο 2018 - 2021: Πάρα πολύ υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα έως και το 2021

Πάρα πολύ υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα έως και το 2021, προβλέπει το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο 2018- 2021 που κατατέθηκε αργά χθες στη Βουλή μαζί με το πολυνομοσχέδιο.

Το κατά ESA 2010 πρωτογενές πλεόνασμα προβλέπεται να διαμορφωθεί στο 2,1% του ΑΕΠ (3,817 δισ. ευρώ) εφέτος και να αυξάνεται συνεχώς, στο 3,9% του ΑΕΠ (7,415 δισ. ευρώ) το 2018, στο 4,4% του ΑΕΠ (8,522 δισ. ευρώ) το 2019 και στο 4,8% του ΑΕΠ (9,675 δισ. ευρώ) το 2020, για να «εκτοξευθεί» στο 5,6% του ΑΕΠ (11,825 δισ. ευρώ) το 2021! Και παρόλο που το κατά ESA πλεόνασμα διαφέρει από αυτό με βάση το πρόγραμμα, οι συγκεκριμένες προβλέψεις καταδεικνύουν υπερκάλυψη και του μνημονιακού στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ. Καθώς, τα αντίστοιχα πλεονάσματα του Μεσοπρόθεσμου με βάση τη μεθοδολογία του προγράμματος είναι 1,8% του ΑΕΠ το 2017 (έναντι στόχου 1,75% του ΑΕΠ) και στη συνέχεια στην περιοχή του 4% του ΑΕΠ έως και το 2021.

Σύμφωνα με τον «οδικό χάρτη» για την οικονομία που αποτελεί το Μεσοπρόθεσμο, εφέτος χαμηλώνει ο πήχης για την ανάπτυξη στο 1,8% από 2,7% που ήταν η παλαιότερη εκτίμηση στον προϋπολογισμό και 2,1% της πρόβλεψης της Κομισιόν. Το 2018 προβλέπεται άνοδος κατά 2,4% του ΑΕΠ (έναντι 2,5% της Κομισιόν), το 2019 κατά 2,6%, το 2020 κατά 2,3% και το 2021 κατά 2,2%. Η άνοδος του ΑΕΠ θα βασιστεί κατά κύριο λόγο στις ιδιωτικές επενδύσεις, ο οποίες προβλέπεται να αυξηθούν κατά 5,9% εφέτος, κατά 10,8% το 2018, κατά 12,1% το 2019, κατά 9,6% το 2020 και κατά 7,7% το 2021. Δευτερευόντως, η ιδιωτική κατανάλωση θα αυξηθεί κατά 1,3% το 2017, κατά 1,4% το 2018, κατά 1,3% το 2019, κατά 1,2% το 2020 και κατά 1,2% το 2021. Πολύ χαμηλότερα θα κινηθούν οι δημόσιες επενδύσεις οι οποίες θα αυξάνονται κατά 0,32% κατά μέσο όρο την περίοδο 2017- 2021.

Οι εξαγωγές προβλέπεται να αυξηθούν κατά 3,3% εφέτος, κατά 4% το 2018, κατά 4,4% το 2019, κατά 3,2% το 2020 και κατά 3% το 2021. Ενώ, οι εισαγωγές θα αυξάνονται κατά 2,8% εφέτος, κατά 3,5% το 2018, κατά 4,3% το 2019, κατά 3,1% το 2020 και κατά 2,9% το 2021. Ο πληθωρισμός θα έχει θετικό πρόσημο καθ' όλη την περίοδο και θα αυξηθεί κατά 1,2% εφέτος, κατά 1,1% το 2018, κατά 1,3% το 2019, κατά 1,6% το 2020 και κατά 1,8% το 2021. Για την ανεργία προβλέπεται αποκλιμάκωση, από ποσοστό 21% εφέτος, στο 19,8% το 2018, στο 18,3% το 2019, στο 17,1% το 2020 και στο 16,3% το 2021.

Το ΑΕΠ προβλέπεται ότι θα αυξηθεί από τα 181,204 δισ. ευρώ εφέτος στα 211,208 δισ. ευρώ το 2021. Ενώ, το δημόσιο χρέος από τα 319,7 δισ. ευρώ εφέτος (176,4% του ΑΕΠ) θα διαμορφωθεί σε 316 δισ. ευρώ (149,6% του ΑΕΠ) το 2021.

Ο κανόνας της μιας πρόσληψης για κάθε τέσσερις αποχωρήσεις στο Δημόσιο εφέτος, θα μεταβληθεί σταδιακά ως εξής: 1:3 το 2018, 1:2 το 2019, και 1:1 το 2020 και το 2021. Συνολικά την περίοδο 2017- 2021 θα υπάρξουν στο Δημόσιο 54.895 αποχωρήσεις και 39.818 προσλήψεις, οι οποίες κατανέμονται σε 40.657 αποχωρήσεις και 31.370 προσλήψεις στην κεντρική διοίκηση (στενός δημόσιος τομέας) και σε 14.238 αποχωρήσεις και 8.448 προσλήψεις στους υποτομείς της Γενικής Κυβέρνησης (ΟΤΑ, ΔΕΚΟ κ.ά.).

Για τις αποκρατικοποιήσεις, προβλέπονται συνολικά έσοδα 4,564 δισ. ευρώ την περίοδο 2017- 2021, τα οποία κατανέμονται σε 2,153 δισ. ευρώ εφέτος, σε 2,073 δισ. ευρώ το 2018, σε 143 εκατ. ευρώ το 2019, σε 109 εκατ. ευρώ το 2020 και σε 86 εκατ. ευρώ το 2021. Στο υπερταμείο αποκρατικοποιήσεων περνούν από το ΤΑΙΠΕΔ και οι ΟΑΣΑ, ΟΣΥ, ΣΤΑΣΥ, ΟΣΕ, ΟΑΚΑ και ΕΛΤΑ.

Το σύνολο των παρεμβάσεων στο συνταξιοδοτικό (από συντάξεις και εισφορές) ανέρχεται το 2019 σε 2,63 δισ. ευρώ. Το 2020 προστίθενται τα μέτρα αύξησης των εσόδων (αφορολόγητο) που φτάνουν στο 1,92 δισ. ευρώ. Τα έσοδα του κράτους, από την περιοχή των 55 δισ. ευρώ την τριετία 2017- 2019 προβλέπεται ότι θα αυξηθούν σε 56,8 δισ. ευρώ το 2020.

Το Μεσοπρόθεσμο περιγράφει αναλυτικά τις δράσεις ανά υπουργείο και ανά τομέα (π.χ. ανάπτυξη) για να επιτευχθούν οι στόχοι. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται:

* Η τροποποίηση της νομοθεσίας, προκειμένου να παραχωρείται άδεια παραμονής και εργασίας στην Ελλάδα και για την επενδυτική δραστηριότητα των αλλοδαπών (π.χ. προθεσμιακές καταθέσεις, ομόλογα κ.ά.) εκτός από την αγορά ακινήτων.

* Η επαναλειτουργία των σχολών ξεναγών του υπουργείου Τουρισμού.

* Η επέκταση στο σύνολο των περιφερειών της χώρας της επιδοτούμενης ενοικίασης διαμερισμάτων για διαμονή αιτούντων άσυλο, με ενδεχόμενη, εάν χρειαστεί, εφαρμογή μεσομακροπρόθεσμα και για τους πρόσφυγες.


(ΑΠΕ)


 

Ενημερωτικά δελτία

Ενημερωθείτε άμεσα από την εφημερίδα μας για τις τελευταίες ειδήσεις μέσα από την ηλεκτρονική σας διεύθυνση.

Μηνιαίο αρχείο ειδήσεων