Καθημερινή Αδέσμευτη Εφημερίδα

  Αριθμός Πιστοποίησης: Μ.Η.Τ. 242014

Σταϊκούρας σε κατασκευαστικές εταιρείες: «Προχωρήστε τα δημόσια έργα χωρίς καθυστερήσεις»

Να αναλάβουν το επιχειρηματικό ρίσκο και να εκτελέσουν τα έργα που έχουν πάρει στους διαγωνισμούς κάλεσε τις εργοληπτικές εταιρείες ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας.  

Πιο συγκεκριμένα, στην ομιλία του στο 6ο Athens Investement Forum, ο υπουργός υποδομών έκανε λόγο για αναγέννηση του κατασκευαστικού κλάδου, αναφερόμενος ωστόσο στις προκλήσεις που υπάρχουν, ενώ ευχαρίστησε για ακόμη μία φορά τους κατασκευαστές για την άμεση βοήθεια που παρείχαν στη Θεσσαλία. Εν ολίγοις, χαμήλωσε αρκετά τους τόνους σε σχέση με παλαιότερες τοποθετήσεις του όπου είχε ζητήσει από τους κατασκευαστές να βάλουν πλάτη για τα δημόσια έργα.

Ωστόσο, σχολίασε ότι οι κατασκευαστές πρέπει να υλοποιήσουν όλα τα δημόσια έργα που έχουν αναλάβει, ακόμα και αυτά για τα οποία έχουν δώσει μεγάλες εκπτώσεις.

Με αυτό τον τρόπο ο Χρήστος Σταϊκούρας φαίνεται πως άνοιξε τον ασκό του Αιόλου για ένα μείζον ζήτημα στον κατασκευαστικό κλάδο, το οποίο είναι η αναθεώρηση των προϋπολογισμών των δημοσίων έργων λόγω της αύξησης των τιμών σε υλικά και ημερομίσθια. Στη συνέχεια της ομιλίας του ο υπουργός παρουσίασε τις πηγές χρηματοδότησης για τα κατασκευαστικά έργα.

«Είναι ευθύνη της πολιτείας, να αντιμετωπίσει προκλήσεις όπως η χρηματοδότηση και να βρεθούν οι πρόσθετοι πόροι ώστε να προχωρήσουν τα έργα» είπε ο υπουργός που προσδιόρισε ότι οι έξι πηγές από τις οποίες θα αντληθούν τα απαραίτητα κεφάλαια είναι το ΕΣΠΑ, το Ταμείο Ανθεκτικότητας και Ανάκαμψης (από όπου θα διατεθούν 686 εκατομμύρια ευρώ από αναδιάταξη πόρων για υλοποιήση έργων στις πληγείσες από τις φυσικές καταστροφές περιοχές), η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (με προσοχή ωστόσο ώστε να μην επιβαρύνθουν υπέρμετρα τα δημόσια οικονομικά), και ο κρατικός προϋπολογισμός (μέσω του ΠΔΕ αλλά και της υπεραπόδοσης της οικονομίας, της αύξησης των φορολογικών εσόδων και την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής.

Από την άλλη πλευρά ο εντεταλμένος σύμβουλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Πέτρος Σουρέτης, απάντησε στον υπουργό υποδομών, δηλώνοντας ότι ο κλάδος δεν αναγεννιέται αλλά επιστρέφει σε μία κανονικότητα. Επίσης, ζήτησε αντιμετώπιση σε προβλήματα όπως οι καθυστερήσεις πληρωμών και οι αναθεωρήσεις τιμών, καθώς και την εξεύρεση λύσης για την έλλειψη προσωπικού.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου ΑΒΑΞ Κωνσταντίνος Μιτζάλης, παρουσίασε τα ίδια προβλήματα με έναν πιο μετριοπαθή τόνο, ενώ έκανε λόγο για καθυστερήσεις στη δημοπράτηση και την υλοποίηση των δημοσίων έργων, αν δεν υπάρξουν παρεμβάσεις.

Ο εντεταλμένος σύμβουλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αναγνώρισε το γεγονός ότι η τελευταία τετραετία είναι καλή για τον κατασκευαστικό κλάδο, αλλά πρόσθεσε ότι υπάρχει μία σειρά προβλημάτων που χρήζουν επίλυσης.

Μάλιστα ανέφερε, ότι ο τελευταίος νόμος του υπουργείου υποδομών (σ.σ 4782/ 2021) ναι μεν δίνει λύση σε κάποιες παθογένειες, αλλά υπάρχουν σημεία στα οποία έχουν αγνοηθεί οι ενστάσεις και τις αντιπροτάσεις της αγοράς.

Τόνισε, δε, ότι δεν κάνει κριτική στο υπουργείο υποδομών, αλλά τα όσα λέει αποτελούν μία κραυγή αγωνίας του κατασκευαστικού κλάδου.

Σχετικά με τα υφιστάμενα προβλήματα, το έμπειρο στέλεχος στάθηκε ιδιαίτερα στις καθυστερήσεις πληρωμών στα δημόσια έργα, οι οποίες είναι αποτέλεσμα της αργοκίνητης γραφειοκρατίας.

Σύμφωνα με τους εκπροσώπους των κατασκευαστικών εταιρειών, οι καθυστερήσεις πληρωμών μπορεί να φτάσουν έως και τους 8 μήνες. Πρόκειται για ένα διαχρονικό πρόβλημα που αφορά όλο τον κλάδο.

Ένα ακόμα σημαντικό πρόβλημα είναι το κόστος των έργων, καθώς αυτό έχει αυξηθεί σημαντικά ενώ το υπουργείο δεν προχωρά σε αναθεωρήσεις τιμών παρά τις συνθήκες που επικρατούν, οι οποίες είναι ο υψηλός πληθωρισμός, τα υψηλά επιτόκια, οι γεωπολιτικές συγκρούσεις, η ενεργειακή αστάθεια και η κλιματική κρίση.

Σχετικά με αυτό ο εκπρόσωπος της ΤΕΡΝΑ κ. Σουρέτης δήλωσε ότι το παρατηρητήριο τιμών παραμένει κενό γράμμα, παρά το γεγονός οτι ο σχετικός νόμος για την ίδρυση του έχει περάσει από τη Βουλή από τα μέσα του 2022. Ετσι λοιπόν ελλείψει του παρατηρητηρίου, ο υπολογισμός των προϋπολογισμών των έργων γίνεται με τιμές που ισχύουν από τη δεκαετία του 2000.

Σταθερή πρόκληση για τις κατασκευαστικές εταιρείες παραμένει, σύμφωνα με τον εντεταλμένο σύμβουλο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η αδυναμία στην προσέλκυση προσωπικού, γεγονός το οποίο αυξάνει ακόμα περισσότερο τις τιμές των δημοσίων έργων.


“Πώς να μην υπάρχουν καθυστερήσεις όταν υπάρχει αύξηση κόστους”


Ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου ΑΒΑΞ, επισήμανε τα ίδια προβλήματα, ενώ ανέφερε ότι από το 2021 παρατηρείται ανάκαμψη και ότι για την επόμενη πενταετία θα υπάρξουν σημαντικές ευκαιρίες.

Πρόσθεσε ότι υπό το καθεστώς του αυξημένου κατασκευαστικού κόστους και της έλλειψης προσωπικού, δεν είναι πιθανό να σταματήσουν οι μικρές εκπτώσεις, ενώ και τα υπό υλοποίηση έργα απειλούνται με σημαντικές καθυστερήσεις. Μάλιστα, όσον αφορά τις καθυστερήσεις, ανέφερε ότι υπάρχει ζήτημα στην ωριμότητα των έργων καθώς παρά το γεγονός ότι οι προκλήσεις της περασμένης δεκαετίας έχουν αμβλυνθεί, αυτές παραμένουν.

Αυτές είναι η ωριμότητα που υπάρχει στις μελέτες των δημοπρατούμενων έργων και στις απαλλοτριώσεις, καθώς και τις ενστάσεις και τις προσφυγές από φορείς και εταιρείες.

 

 

    

 

Απόψεις

Γράφει η Γιώτα Τριανταφύλλου   ΣΑΝ ΠΡΩΙΝΟ Η ΖΩΗ ΜΑΣΞυπνήσαμεμε μια ρακέτα στο χέρι κι ένα μπαλάκι που χτυπά από τοίχο σε τοίχο κι αναπηδά σαν ζάρι που του...

Ενημερωτικά δελτία

Ενημερωθείτε άμεσα από την εφημερίδα μας για τις τελευταίες ειδήσεις μέσα από την ηλεκτρονική σας διεύθυνση.
randomness