Καθημερινή Αδέσμευτη Εφημερίδα

Ακυρώθηκε ο διαγωνισμός για το έργο Λαμία - Καρπενήσι!

• Είχε βαλτώσει λόγω των πολλών ενστάσεων για 6 χρόνια ...
 

Με υπογραφή του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή, ακυρώνεται ο διαγωνισμός για το έργο του δρόμου Λαμία - Καρπενήσι, από το Νεοχωράκι έως την Σήραγγα Τυμφρηστού.

Πρόκειται για τον οδικό άξονα Λαμία – Καρπενήσι και ειδικότερα για τα τμήματα Σταυρός Λαμίας – Καστρί και Νεοχωράκι – σήραγγα Τυμφρηστού, συνολικού μήκους 22 χιλιομέτρων. Το έργο είναι προϋπολογισμού 100 εκατ. ευρώ.

Η χθεσινή απόφαση του υπουργού αναφέρει αναλυτικά ποιές μελέτες υπολείπονται ακόμα.

Η μελέτη του έργου έχει παραδοθεί κατά 80% και, σύμφωνα με πληροφορίες, το έργο θα κατασκευαστεί με το σύστημα μελέτη - κατασκευή.

Το έργο μπλόκαρε λόγω ενστάσεων από το 2016 εξαιτίας του τότε νόμου περί δημοσίων έργων.

Ο νόμος αυτός τροποποιήθηκε από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και δόθηκε η δυνατότητα να ακυρωθεί ο διαγωνισμός και να επαναπροκηρυχθεί το έργο στο τμήμα των μελετών που υπολείπονται.

Σύμφωνα με την απόφαση του υπουργού ανακαλείται η προκήρυξη του διαγωνισμού ανάθεσης της μελέτης με τίτλο: «ΜΕΛΕΤΗ ΟΔΙΚΟΥ ΑΞΟΝΑ ΛΑΜΙΑ - ΚΑΡΠΕΝΗΣΙ (ΣΤΑΥΡΟΣ ΑΝ. ΣΤΟΜΙΟ ΣΗΡΑΓΓΑΣ ΤΥΜΦΡΗΣΤΟΥ ΚΑΤΑ ΤΜΗΜΑΤΑ, ΤΜΗΜΑ ΝΕΟΧΩΡΑΚΙ ΑΝ. ΣΤΟΜΙΟ ΣΗΡΑΓΓΑΣ ΤΥΜΦΡΗΣΤΟΥ) σύμφωνα με το άρθρο 6 παρ 12 του ν. 3316/2005, λόγω παρέλευσης μεγάλου χρονικού διαστήματος από τη δημοπράτηση της μελέτης εξαιτίας υποβολής πολλαπλών προσφύγων και αιτημάτων αναστολής.

Η απόφαση, αναρτήθηκε στο «Διάυγεια» του υπουργείου Υποδομών.

Ο υπουργός αποφάσισε την ακύρωση της διαδικασίας που είχε ξεκινήσει από το 2016, γεγονός που σημαίνει ότι έξι χρόνια προγραμματισμού για τη δημοπράτηση του έργου πήγαν στη κυριολεξία χαμένα από προσφυγή σε προσφυγή και από επιτροπή σε επιτροπή.

Σύμφωνα με πληροφορίες ο υπουργός θα προκηρύξει νέα διαδικασία που, εάν όλα πάνε καλά, θα τελειώσει σε τέσσερα με πέντε χρόνια.

Ζήσε Μάη μου ...

Πρόκειται για τον οδικό άξονα Λαμία - Καρπενήσι και ειδικότερα για τα τμήματα Σταυρός Λαμίας – Καστρί και Νεοχωράκι – σήραγγα Τυμφρηστού, συνολικού μήκους 22 χιλιομέτρων.

Το έργο που ακυρώθηκε ήταν προϋπολογισμού 100 εκατ. ευρώ και οι αρμόδιοι μας είχαν ενημερώσει ότι προχωρούσαν κανονικά οι προετοιμασίες προκειμένου ο διαγωνισμός να ολοκληρωθεί και το έργο να ξεκινήσει να κατασκευάζεται.

Το νέο οδικό τμήμα, για το οποίο προβλέπονταν η σύνδεση του με τον Ε65, θα διέθετε 1+1 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και κεντρική νησίδα με μεταλλικό στηθαίο, με στόχο να μετατραπεί σε σύγχρονο αυτοκινητόδρομο της Στερεάς Ελλάδας.

Με την κατασκευή του νέου οδικού άξονα η διαδρομή από το Καρπενήσι μέχρι τη Λαμία θα μειωθεί κατά 25 λεπτά.

Να σημειωθεί ότι πρόσφατα ο Περιφερειάρχης Στερεάς Ελλάδας Φάνης Σπανός επέρριψε ευθύνες στις προηγούμενες ηγεσίες του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Δημοσίων Έργων, καθώς δεν είχαν προχωρήσει οι μελέτες του έργου οι οποίες παρέμειναν στα συρτάρια επί πολλούς μήνες.

Η σημερινή ηγεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ ζήτησε επίσπευση των διαδικασιών για να προχωρήσουν οι διαδικασίες υλοποίησης του οδικού άξονα.


Το συντονιστικό πολιτών στον υπουργό για τις αποφάσεις του Περιφερειακού Συμβουλίου και Δήμου Καρπενησίου σχετικά με το δρόμο


Το συντονιστικό πολιτών για το δρόμο Αγρίνιο - Καρπενήσι-Λαμία ζητά επειγόντως συνάντηση με τον υπουργό Υποδομών για τις εξελίξεις γύρω από το μεγάλο αυτό αναπτυξιακό έργο.
Σύμφωνα με την Κίνηση Πολιτών «το έργο αυτό θα ενώσει τη Δυτική Στερεά και τα λιμάνια της με την Ανατολική Στερεά. 

Με συμμάχους και μπροστάρηδες στον αγώνα των Πολιτών τον Περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδας, τους επικεφαλής των μεγάλων παρατάξεων, τον Περιφερειάρχη Στερεάς Ελλάδος, τους Δημάρχους Αγρινίου, Καρπενησίου, Ξηρομέρου και ολους τους Βουλευτές Αιτ/νίας και Ευρυτανίας θα διεκδικήσουμε ολοι μαζί την υλοποίηση του έργου που χρονίζει από το 1995, όταν και εντάχτηκε στο διευρωπαϊκό δίκτυο και αποτελεί δέσμευση και υποχρέωση της Πολιτείας να κατασκευάσει τώρα τον δρόμο αυτό».


Κίνδυνος διάλυσης συμβάσεων δημοσίων έργων


Με ομόφωνο ψήφισμα στην Γενική του Συνέλευση στις 18 Απριλίου ο ΣΑΤΕ Όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση:

Ο ΣΑΤΕ, που εκπροσωπεί την μεγάλη πλειοψηφία των Τεχνικών Εταιρειών της χώρας, έχοντας εγγεγραμμένα και ενεργά μέλη πάνω από 500 εταιρείες όλων των τάξεων προειδοποιεί για τον κίνδυνο διάλυσης συμβάσεων πολλών έργων και γενικότερης καταστροφής του κατασκευαστικού κλάδου της χώρας.

Για το θέμα αυτό πέρα από το Σύνδεσμο Τεχνικών Εταιρειών έχουν κινητοποιηθεί όλοι οι θεσμικοί εκπροσωποι αρχών που αναθέτουν εργα και εμπλέκονται στις διαδικασίες των διαγωνισμών, όπως ΚΕΔΕ, Ένωση Περιφερειών αλλά και η Αντιπροσωπεία του ΤΕΕ.

Ο Σύνδεσμος έχει απευθυνθεί στον Πρωθυπουργό της χώρας επισημαίνοντας την αναγκαιότητα δράσεων στον τομέα παραγωγής δημοσίων έργων με προτεραιότητα στην σύσταση και λειτουργία του Ενιαίου Συστήματος Τιμολόγησης Τεχνικών Έργων και Μελετών και Τεχνικών Προδιαγραφών, και την λειτουργία σύγχρονου Παρατηρητηρίου Τιμών σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά δεδομένα

Εδώ και ενάμιση χρόνο – όταν, δηλαδή, φάνηκαν και οι πρώτες σοβαρές ενδείξεις έχει αναδείξει το μεγάλο πρόβλημα των αυξήσεων των τιμών στα ενσωματούμενα υλικά και υπηρεσίες στα τεχνικά έργα.

Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Τεχνικών Εταιρειών “το αρμόδιο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σε όλο αυτό το διάστημα εξέδωσε ορισμένους – λίγους – συντελεστές αναθεώρησης για εργασίες που εκτελέστηκαν τα τρία τρίμηνα του 2021, οι οποίοι όμως σε καμία περίπτωση δεν ανταποκρίνονται στις διαπιστωμένες αυξήσεις τιμών, λόγω της απαρχαιωμένης ανάλυσης τιμών (τελευταία τροποποίηση ανάλυσης το 1974).

Καθυστερημένα -13 μήνες μετά την θέσπιση της σχετικής πρόβλεψης – συνυπέγραψε ΚΥΑ για το Ενιαίο Σύστημα Τιμολόγησης Τεχνικών Έργων και Μελετών και Τεχνικών Προδιαγραφών, η οποία όμως για να λειτουργήσει θα χρειαστεί να υπογραφούν νέες αποφάσεις και να υλοποιηθούν νέες ενέργειες, με άγνωστο χρονικό ορίζοντα.

Πέραν τούτων δεν προχώρησε σε καμία άλλη ενέργεια που ο ΣΑΤΕ αλλά και άλλες Εργοληπτικές Οργανώσεις έχουν προτείνει ως άμεσης απόδοσης, δεν έχει δώσει εκδώσει κατευθυντήριες οδηγίες προς τις υπηρεσίες του αλλά και στις υπόλοιπες Αναθέτουσες Αρχές για την αντιμετώπιση των ακραίων αυτών ανατιμήσεων στις τιμές των υλικών, και δεν έχει λάβει καμία δέσμευση για ταχεία νομοθετική παρέμβαση εξεύρεσης λύσης με στόχο την υλοποίηση των συμβάσεων δημοσίων έργων που το Κράτος, σε όλες τις εκφάνσεις του, έχει υπογράψει.Τέλος έχει καθυστερήσει σημαντικά (3 χρόνια) την ενεργοποίηση του Π.Δ.71 / 2019 που αφορά στα πολύ σημαντικά ζητήματα λειτουργίας του Μητρώου Εργοληπτικών Επιχειρήσεων”.


Τι ζητούν οι τεχνικές εταιρείες


Η Γενική Συνέλευση των Εταιρειών Μελών του ΣΑΤΕ ζητά άμεσα:

• Αναγνώριση από το Υπουργείο ότι έχει επέλθει ριζική ανατροπή της οικονομικής ισορροπίας των συμβάσεων δημοσίων έργων λόγω απρόβλεπτων συνθηκών, όπως η ενεργειακή κρίση, ο πόλεμος στην Ουκρανία και οι συνεχιζόμενες συνέπειες του COVID-19, τόσο στο εγχώριο όσο και στο διεθνές οικονομικό περιβάλλον.

• Υιοθέτηση νέων αναλύσεων τιμών εργασιών που να ανταποκρίνονται στον σύγχρονο τρόπο κατασκευής και εκτέλεσης έργων.

• Νομοθετική ρύθμιση για την παράταση των τμηματικών και συνολικών προθεσμιών.

• Ταχεία ανάληψη ουσιαστικών δράσεων από το Υπουργείο, δράσεις που θα καλύπτουν τα έργα κάθε προϋπολογισμού, τύπου δημοπράτησης και τρόπου πληρωμής (π.χ. κατ’ αποκοπή) – ιδιαίτερα δε για τα εκτελούμενα έργα των Δήμων και Περιφερειών που έχουν αναληφθεί με μεγάλες εκπτώσεις, εξ’ αιτίας του γεγονότος ότι διαχρονικά η Πολιτεία δεν έχει υιοθετήσει καμία πρόταση των Εργοληπτικών Οργανώσεων που θα οδηγούσε στην επικράτηση υγιών συνθηκών ανταγωνισμού.

• Άμεση αξιοποίηση του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου, σύμφωνα και με την πρόσφατη παρέμβαση της ΕΑΑΔΗΣΥ (2040/13.4.2022) που ανέδειξε όλα όσα υποστήριζαν ο ΣΑΤΕ και άλλες Ε.Ο. και το Υπουργείο δεν έχει υιοθετήσει.

• Απολογιστική πληρωμή (για όσο καιρό διαρκούν οι ανώμαλες συνθήκες), της προμήθειας των κρίσιμων και υποκειμένων σε σημαντικές διακυμάνσεις στις τιμές τους υλικών: άσφαλτος, χάλυβας οπλισμού, και γενικότερα παράγωγα του σιδήρου (όπως χαλυβδοσωλήνες κ.α.), πετρέλαιο και παράγωγα πετρελαίου (PVC, πολυαιθυλένιο κλπ), χαλκός και αλουμίνιο, όπως έχει ήδη εφαρμοσθεί στο παρελθόν για την άσφαλτο.

• Θέσπιση πλαισίου επαναδιαπραγμάτευσης των όρων όλων των εν εξελίξει και υπό υπογραφή δημοσίων συμβάσεων έργων ώστε να γίνει με αντικειμενικά κριτήρια διαχωρισμός τους σε όσες μπορούν να συνεχιστούν και σε όσες δεν μπορούν και πρέπει να διαλυθούν. Διαμόρφωση σχετικών κατευθύνσεων προς τις Αναθέτουσες Αρχές.

• Πλήρη επανεργοποίηση της αυτόματης αναθεώρησης και των προβλέψεων του άρθρου 153 του Ν.4412/2016 και άμεση έκδοση συντελεστών αναθεώρησης για όλα τα άρθρα τιμολογίων.

• Επικαιροποίηση των προϋπολογισμών μελετών όλων των υπό δημοπράτηση έργων, ώστε να συμβαδίζουν με την οικονομική συγκυρία.

 

 

    

 

Απόψεις

Αθήνα, 23/06/2022Χθες το απόγευμα είχα την ευκαιρία να βρεθώ με τον Υπουργό Υγείας κ. Θανάση Πλεύρη και συζητήσαμε διάφορα θέματα για το ΛΑΪΚΟ Νοσοκομείο, για το...