Για μια ζεστή και όμορφη Λαμία
Γράφει o
Γεώργιος Καλλιώρας
Απόστρατος Αξιωματικός Π.Ν.
Συγγραφέας, Ερευνητής
Εισαγωγή.
Η Λαμία είναι μια πόλη περίπου εβδομήντα χιλιάδων κατοίκων, οι οποίοι κάθε ημέρα υποφέρουν κάτω από βάρος των σοβαρών προβλημάτων που έχουν δημιουργηθεί από την αδιαφορία των υπευθύνων, την έλλειψη παιδείας των κατοίκων και από τα οικονομικά συμφέροντα κάποιον διαπλεκόμενων.
Ας επιλέξουμε τα βασικότερα προβλήματα της πόλης μας αναλυτικά.
Το εμπορικό τρίγωνο του κέντρου
Οι κάτοικοι της πόλης μας και οι επισκέπτες που καθημερινά συρρέουν στην πόλη μας για να ψωνίσουν, εκτονώνουν την αγοραστική τους δυνατότητα κυρίως στην οδό Ρήγα Φεραίου και σε κάποιους δρόμους δυτικά από αυτήν. Θέλω να πω ότι τα πιο πολυσύχναστα καφέ της πόλης και οι πλέον κερδοφόρες επιχειρήσεις βρίσκονται στον παραπάνω δρόμο η μάλλον για να είμαστε ακριβείς βρίσκονται στην περιοχή που ξεκινάει από την Πλατεία Πάρκου, την Ρήγα Φεραίου, την Πλατεία Ελευθερίας, την οδό Βύρωνος, και την οδό Καραγιανοπούλου.
Εβδομήντα χιλιάδες άνθρωποι, καθημερινά ψωνίζουν, τρώνε, πίνουν τον καφέ τους, συζητούν σχολιάζουν και κρίνουν την καθημερινότητα τους στο παραπάνω τρίγωνο. Επίσης είναι γνωστό ότι οι εμπορικές επιχειρήσεις που βρίσκονται μέσα στο εμπορικό τρίγωνο, θησαυρίζουν σε σχέση με τις υπόλοιπες επιχειρήσεις της πόλης που απλά επιβιώνουν.
Εκτιμούμε, ότι συγκεκριμένοι κύκλοι για δικούς τους λόγους «σπρώχνουν» όλη την πόλη στο συγκεκριμένο εμπορικό τρίγωνο. Μια πόλη ολόκληρη, για κάποιους λόγους, πλουτίζει κάποιους συγκεκριμένους επιχειρηματίες, λες και έξω από το συγκεκριμένο τρίγωνο δεν υπάρχουν άλλοι επιχειρηματίες που θέλουν να ζήσουν. Κανένας τόσα χρόνια δεν νοιάστηκε για την ανατολική νότια και ειδικά την δυτική πλευρά της πλατείας Πάρκου η οποία λιμοκτονεί κανονικότατα. Η Πλατεία Λαού (η οδός χοληστερίνης ) η οποία κάποτε ήταν η πιο πολυσύχναστη και η πιο γνώστη Πλατεία της πόλης μας ανά την Ελλάδα, μαζί με τα γύρω από αυτήν στενά, σήμερα έχει πέσει στην μιζέρια. Στην ίδια κατάσταση είναι επίσης και οι επιχειρήσεις έξω από το παραπάνω εμπορικό τρίγωνο οι οποίες και αυτές λιμοκτονούν στην κυριολεξία.
Εκτιμούμε ότι το παραπάνω αναγραφόμενο εμπορικό τρίγωνο είναι η πηγή των σοβαρότερων προβλημάτων της πόλης μας για τους εξής λόγους.
Αναγκάζει όλες τις νέες, μεγάλες και αξιόλογες επιχειρήσεις να θέλουν να δραστηριοποιηθούν μόνο μέσα στο συγκεκριμένο εμπορικό κέντρο ή γύρω από αυτό, ανεβάζοντας τα ενοίκια και την τιμή των ακινήτων στα ύψη σε αντίθεση με τα ακίνητα που βρίσκονται έξω από αυτό.
Αναγκάζει, όλους τους κατοίκους της πόλης, είτε με τα αυτοκίνητα τους, είτε με άλλα μέσα μαζικής μεταφοράς, είτε με τα πόδια, να οδηγούνται και να περιστρέφονται μέσα σε αυτό, δημιουργώντας μια οικονομική ανισότητα στις επιχειρήσεις της πόλης μας.
Η παραπάνω κατάσταση έχει σαν αποτέλεσμα, όταν οι κάτοικοι της πόλης μας θέλουν να ψωνίσουν, να πιούν τον καφέ τους, η να κάνουν τις δουλειές τους γενικότερα, κατεβαίνουν με τα αυτοκίνητα τους στο κέντρο της πόλης και να δημιουργείται ένα τεράστιο κυκλοφοριακό χάος επειδή οι ρυθμίσεις της οδικής κυκλοφορίας της πόλης είναι σχεδιασμένες με τέτοιον τρόπο που όλα τα αυτοκίνητα οδηγούνται στο κέντρο θέλουν δεν θέλουν. Οι οδηγοί αφού κατέβουν στο κέντρο της Πόλης έχουν την απαίτηση να παρκάρουν, γύρω από το αναφερόμενο εμπορικό τρίγωνο και ειδικότερα στην Πλατεία Πάρκου κάτι το οποίο εκ των πραγμάτων είναι αδύνατον. Γι αυτό τον λόγο βλέπουμε στην κεντρική Πλατεία της πόλης και στους γύρω δρόμους πολλά αυτοκίνητα παράνομα παρκαρισμένα, η διπλοπαρκαρισμένα, η να κάνουν συνεχείς κύκλους με την ελπίδα ότι κάποια στιγμή θα βρουν ένα παρκινγκ να παρκάρουν η να διπλοπαρκάρουν. Η παραπάνω κυκλοφοριακή συμφόρηση έχει σαν αποτέλεσμα να δημιουργείται τεράστια ατμοσφαιρική ρύπανση η οποία επιβαρύνει την υγεία των κατοίκων που εργάζονται, ζουν και αναπνέουν μέσα στο κέντρο της πόλης.
Επίσης αν προσθέσουμε την οδική αγωγή των κατοίκων, τροχονόμιση, πινακίδες σήμανσης, και ότι έχει σχέση με πεζούς (πεζοδρόμια, διευκόλυνση για άτομα με ιδικές ανάγκες, σκουπίδια, θέσεις κάδων απορριμμάτων κλπ.) βλέπουμε ότι η πόλη μας έχει μετατραπεί σε κολαστήριο. Αυτή η κατάσταση δεν είναι τωρινή δεν έγινε σήμερα υπάρχει χρόνια διότι έτσι βόλευε κάποιους και θα υπάρχει για πάντα αν δεν δραστηριοποιηθούν οι κάτοικοι της πόλης μας.
Σήμερα πια, πρέπει να θεσπιστούν μέτρα που θα κρατάνε τα αυτοκίνητα έξω από το κέντρο και θα επιτρέπουν στους πεζούς να κυκλοφορούν ανενόχλητοι τουλάχιστον στο κέντρο της πόλης.
Πεζοδρομημένη περιοχή
Εκτιμούμε ότι η πόλη της Λαμίας θα πρέπει να πεζοδρομηθεί άμεσα εντός των παρακάτω οδών Μακροπούλου, Βελισαρίου, Εκκλησιών, Αμαλίας, Καποδιστρίου, Λεωνίδου, Πατρόκλου, Αχιλλέως–Μακροπούλου. Στον παραπάνω αναφερόμενο χώρο θα πρέπει να απαγορεύεται οποιαδήποτε κίνηση αυτοκίνητων (εκτός συγκεκριμένων οδών που βοηθούν την διευκόλυνση των κατοίκων όπως θα αναφερθούμε παρακάτω ) εκτός από τα αυτοκίνητα της πυροσβεστικής, τα περιπολικά και μοτοσυκλέτες της αστυνομίας (όταν απαιτούνται), ασθενοφόρα, φορτηγά μεταφοράς εμπορευμάτων ( σε συγκεκριμένες ημέρες και ώρες). Τα μέσα μαζικής μεταφοράς (λεωφορεία) που θα πρέπει να κινούνται στους εξωτερικούς οδούς της πεζοδρομημένης περιοχής.
Για να πετύχει το παραπάνω σχέδιο απαιτούνται κάποιες προϋποθέσεις.
Δρόμοι
Οι δρόμοι της Λαμίας για την καλύτερη και αποτελεσματικότερη κίνηση των οχημάτων θα πρέπει να έχουν κυκλική κίνηση με κατεύθυνση από δεξιά προς αριστερά.
Κατά την εκτίμηση μας δεν υπάρχει δρόμος στην πόλης μας που να έχει την δυνατότητα να δέχεται δυο αντίθετα ρεύματα κυκλοφορίας, γι αυτό θα πρέπει να μονοδρομηθούν όλοι οι δρόμοι της πόλης, πλην ελαχίστων περιπτώσεων και σε αυτούς μόνο για πρακτικούς λόγους όπως θα δούμε παρακάτω.
• Ξεκινώντας από την βόρεια είσοδο της πόλης και την οδό Τυμφρηστού η οποία θα πρέπει να μονοδρομηθεί με κατεύθυνση των οχημάτων από τον βορά προς τον νότο.
• Η οδός Μακροπούλου από την νότια πλευρά της στην οδού Αχιλλέως θα μετατραπεί σε δρόμο ανόδου των οχημάτων.
• Η οδός Παπασιοπούλου για πρακτικούς και μόνο λόγους θα μπορούσε να είναι η μόνη οδός διπλής κατεύθυνσης από τι ύψος της Ακαδημίας έως την βόρεια έξοδο της πόλης με την προϋπόθεση ότι θα απαγορεύετε η στάθμευση (όχι η στάση) αυτοκίνητων.
• Η οδός Υψηλάντου θα πρέπει να μονοδρομηθεί και μετατραπεί σε δρόμο καθόδου των οχημάτων από την Ακαδημία έως το κέντρο της πόλης.
• Η οδός Αβέρωφ σαν συνέχεια της οδού Παλαιολόγου θα πρέπει μονοδρομηθεί με διεύθυνση οχημάτων προς την δυτική έξοδο της πόλης.
• Η οδός Μπότσαρη θα πρέπει παραμείνει όπως είναι.
• Η οδός Παπακυριαζή θα πρέπει να αλλάξει διεύθυνση κυκλοφορίας των οχημάτων και θα γίνει η συνέχεια της οδού Μπότσαρη
• Η οδός Λεωνίδου θα πρέπει να μετατραπεί σε δρόμο ανόδου των οχημάτων από την οδό Αθηνών μέχρι την οδό Καποδιστρίου.
• Η οδός Θερμοπύλων θα πρέπει μετατραπεί σε δρόμο καθόδου των οχημάτων.
• Η οδός Καποδιστρίου θα πρέπει να μετατραπεί σε δρόμο καθόδου των οχημάτων.
• Ο οδός Οθωνος θα παραμείνει όπως είναι. Τα αυτοκίνητα των πολιτών της πόλης που έχουν διεύθυνση προς την βόρεια πλευρά της πόλης θα πρέπει να ακολουθούν την Εκκλησιών που θα έχει μετατραπεί σε άνοδο.
• Την Όθωνος θα πρέπει να την χρησιμοποιούν τουριστικά λεωφορεία, επισκέπτες και ΙΧ. τουριστών και επισκεπτών που κατευθύνονται στην Πλατεία Λαού και στα τρία πάρκινγκ που βρίσκονται γύρω από αυτή.
• Η οδός Μελίνας Μερκούρη θα πρέπει με τα κατάλληλα έργα υποδομής να μετατραπεί σε δρόμο καθόδου των οχημάτων με διεύθυνση από το Δημαρχείο έως την Ξηριώτισσα.
• Η οδός εκκλησιών θα μετατραπεί σε δρόμο ανόδου των οχημάτων.
• Η οδός Αμαλίας θα πρέπει να μετατραπεί σε δρόμο καθόδου των οχημάτων.
• Οδός Καραϊσκάκη. Εδώ πρέπει η οδός να χρησιμοποιηθεί μόνο για την έξοδο των τουριστικών λεωφορείων, για τα ΙΧ με κατόχους τους τουρίστες, τους επισκέπτες της πόλης μας και τους κατοίκους της πόλης που μένουν μέσα στην πεζοδρομημένη περιοχή.
Πλατείες
Η κάθε Πλατεία θα πρέπει να διαμορφωθεί έτσι που να έχει σχέση με την δική της διαφορετική και πολιτιστική της κουλτούρα.
Πλατεία Ελευθερίας.
Είναι η Πλατεία των νέων. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι η μόνη Πλατεία της Λαμίας που δουλεύει σωστά και αυτό διότι έχει να κάνει με τον ιδιωτικό φορέα.
Πλατεία Λαού.
Άλλοι γνωρίζουμε ότι η Πλατεία Λαού στο παρελθόν πέρασε ημέρες δόξης και είναι γνωστή στο πανελλήνιο σαν «οδός χοληστερίνης». Εκείνα τα χρόνια η τουριστική κίνηση στην συγκεκριμένη Πλατεία και στους γύρω δρόμους ήταν ιδιαίτερα ανεπτυγμένη. Σήμερα για διάφορους λόγους η Πλατεία Λαού έχει χάσει την αίγλη της. Και οι επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται σε αυτήν έχουν πέσει στον μαρασμό και την απελπισία.
Η Πλατεία Λαού θα πρέπει να ξαναβρεί την παλιά της αίγλη με κάποια αποφασιστικά μέτρα από την πλευρά του δήμου. Οι άδειες για τις επιχειρήσεις που θα δίνονται για την περιοχή της Πλατείας Λαού θα πρέπει να έχουν παραδοσιακό προσδιορισμό, (Ταβέρνες, ψησταριές, παραδοσιακά καφενεία κλπ.).
Να αξιοποιηθούν και να διαφημιστούν, το μνημείο του Αθανασίου Διάκου και το λαογραφικό μουσείο που βρίσκονται στον ίδιο δρόμο και δίπλα στην Πλατεία λαού.
Αξιοποίηση των παραδοσιακών στενών και κτιρίων που βρίσκονται πάνω από την Πλατεία Λαού προς την πλευρά του κάστρου.
Να αξιοποιηθούν με παραδοσιακό προσδιορισμό όλα τα κτίρια που βρίσκονται γύρω από την Πλατεία λαού.
Να τοποθετηθούν παγκάκια σε όλη την Πλατεία για την εξυπηρέτηση των πολιτών.
Ανακατασκευή του πάρκινγκ στην Αγίου Νικολάου με σκοπό να μπορεί να μετατραπεί σε πάρκινγκ τουριστικών λεωφορείων. Θα πρέπει να δημιουργηθεί μια πύλη εισόδου και μια πύλη εξόδου για να μπορούν τα λεωφορεία να μπαίνουν άνετα από την οδό Όθωνος και να φεύγουν προς την οδό Καραϊσκάκη. Τα δυο πάρκινγκ της πλατείας λαού θα πρέπει να διατίθενται για τις ανάγκες των κατοίκων και των τουριστών που κατευθύνονται στην Πλατεία Λαού. Όλη αυτή η κίνηση προϋποθέτει ότι θα πρέπει να υπάρχουν κατάλληλες πινακίδες που θα καθοδηγούν τους οδηγούς των λεωφορείων και τους ξένους, από την εθνική οδό έως την Πλατεία Λαού και τα τρία πάρκινγκ που υπάρχουν σε αυτήν.
Πλατεία Πάρκου.
Μέχρι σήμερα η Πλατεία Πάρκου είναι η Πλατεία των συνεχών και αλόγιστων παρεμβάσεων.
Κατά την εκτίμησή μας η πιο αλόγιστή παρέμβασή που έχει γίνει στην Πλατεία Πάρκου είναι το κλείσιμό των δημοσίων τουαλετών.
Αυτοί που έκλεισαν τις δημόσιες τουαλέτες δεν διέπραξαν απλώς ατόπημα. Διέπραξαν έγκλημα διότι έπαιξαν με την υγεία χιλιάδων πολιτών. Ως γνωστόν η Πλατεία Πάρκου είναι η Πλατεία των συνταξιούχων. Εκεί σύχναζαν άνθρωποι οι οποίοι λόγω ηλικίας είχαν και έχουν προβλήματα με το ζάχαρο, τον προστάτη κλπ. Οι συμπολίτες μας με τα παραπάνω προβλήματα έχουν άμεση ανάγκη από την τακτική χρήση τουαλέτας. Παλαιότερα όταν υπήρχαν τουαλέτες στην Πλατεία Πάρκου, η Πλατεία ήταν γεμάτη από κόσμο. Όταν ο Δήμος της Λαμίας έκλεισε τις δημόσιες τουαλέτες «απαγόρευσε» και την προσέλευση των ηλικιωμένων πολιτών στον χώρο που περνούσαν την καθημερινότητά τους.
Επομένως απαιτείται η άμεση επαναλειτουργία από τις δημόσιες τουαλέτες στην Πλατεία Πάρκου.
Άλλο ατόπημα στην Πλατεία Πάρκου είναι η κοπή των νεραντζιών και η αντικατάσταση τους από Μανόλιες. Ποτέ δεν κατάλαβα γιατί πρέπει να κόψεις κάποια δέντρα που επί χρόνια υπάρχουν και κοσμούν την Πλατεία και να τα αντικαταστήσεις με κάποια άλλα.
Σήμερα η Πλατεία Πάρκου μοιάζει σαν ένα άχαρο επίπεδο χωράφι καλυμμένο με πλακάκια που δεν προσφέρει τίποτα στους κατοίκους της πόλης.
Το καλό με την Πλατεία Πάρκου είναι ότι υπάρχουν πολλά παγκάκια και μπορεί ο κόσμος να ξεκουράζεται άλλα από τότε που κόπηκαν οι νεραντζιές έφυγε και ο ίσκιος. Αυτός είναι ακόμη ένας λόγος που η Πλατεία έχει αδειάσει. Και εδώ εκτιμούμε ότι στην κατάσταση που έχει διαμορφωθεί η Πλατεία θα πρέπει στα παγκάκια να τοποθετηθούν στέγαστρα για να προστατεύονται οι πολίτες από την βροχή και τον ήλιο.
Επίσης απαιτείται άμεση αντικατάσταση των πλακιδίων με άλλα με πιο ζωντανό χρώμα για να μπορέσει να αλλάξει η διάθεση των πολιτών.
Μια σκέψη είναι η Πλατεία Πάρκου θα μπορούσε να αποτελείται από επιχειρήσεις που διαθέτουν γρήγορο φαγητό, σουβλάκια, πίτσες, τυρόπιτες, μικρά καφενεία, κλπ.
Όλα τα παραπάνω προτεινόμενα μέτρα πιστεύουμε ότι θα έχουν σαν αποτέλεσμα την επαναπροσέλευση τους στην πλατεία..
Πλατεία Διάκου.
Εκτιμούμε ότι η Πλατεία Διάκου θα πρέπει να αποκτήσει την δική της κουλτούρα.
Η Πλατεία από την φύση τα είναι ένας όμορφος και ήσυχος χώρος που χρειάζονται κάποιες πρόσθετες παρεμβάσεις.
Εδώ όπως και στις άλλες πλατείες της πόλης μας υπάρχει πρόβλημα με τον ήλιο και την βροχή. Τα παγκάκια που υπάρχουν είναι άναρχα και άστοχα τοποθετημένα και δεν προστατεύουν τους πολίτες από τα καιρικά φαινόμενα.
Εδώ οι προτάσεις για την συγκεκριμένη Πλατεία έχουν μόνο επιχειρησιακό προσδιορισμό.
Οι άδειες που θα δίνονται στην συγκεκριμένη Πλατεία και στους γύρω δρόμους θα πρέπει να έχουν σχέση με την παραδοσιακή εικόνα της πλατείας (Πιτσαρίες και καφετέριες).
Διευκολύνσεις πεζών
Όπως βλέπουμε αν και εφόσον εφαρμοστεί η πεζοδρόμηση, στο κέντρο της πόλης ένας τεράστιος χώρος διατίθεται για την ασφαλή μετακίνηση των πολιτών.
Για την ευκολότερη διακίνηση των πολιτών μέσα στο κέντρο έχουμε να προτείνουμε τα παρακάτω μέτρα.
• Δημιουργία από τον Δήμο χώρου πάρκινγκ ποδηλάτων του Δήμου (δίκυκλα και τρίκυκλα με καλάθια για τις νοικοκυρές ) σε τέσσερα σημεία της πόλης που θα παραχωρούνται για τις ανάγκες μετακίνησης των πολιτών.
• Δημιουργία από τον Δήμο χώρου πάρκινγκ σε τέσσερα διαφορετικά σημεία της πόλης για μοτοποδήλατα του Δήμου που θα παραχωρούνται για τις ανάγκες μετακίνησης των πολιτών.
• Δημιουργία συγκοινωνιακού δικτύου μίνι μπας που θα κινείται περιφερικά της πεζοδρομημένης περιοχής και μέσα στο κέντρο της πόλης για τις ανάγκες μετακίνησης των πολιτών.
Πάρκινγκ
Τα πάρκινγκ που υπάρχουν μέσα στην πεζοδρομημένη περιοχή θα πρέπει με χρηματοδότηση του Δήμου, να τεθούν προς διάθεση των κατοίκων που ζουν μέσα σε αυτό, για τους τουρίστες, τους ξένους επιχειρηματίες κλπ. Οι πολίτες που μένουν μέσα στο πεζοδρομημένο κέντρο θα πρέπει να μην παρκάρουν στον δρόμο αλλά σε συγκεκριμένο πάρκινγκ. Από την αρχή ο κάθε κάτοικος του κέντρου ανάλογα με την διεύθυνση κατοικίας του θα πρέπει να γνωρίζει με ευθύνη του Δήμου σε ποιο πάρκινγκ θα παραδίδει το αυτοκίνητο του για φύλαξη και όχι σε όποιο επιθυμεί ο ίδιος.
Σε όλα τα υπάρχοντα πάρκινγκ που βρίσκονται μέσα στην πεζοδρομημένη περιοχή θα πρέπει να δημιουργηθεί μία κάθετη μηχανική μπάρα η οποία θα ανοίγει μόνο όταν χρειάζεται να περάσουν οχήματα της πυροσβεστικής, ασθενοφόρα κλπ. Η παραπάνω μπάρα ανάμεσα στην είσοδο και στην έξοδο του πάρκινγκ θα πρέπει να υποχρεώνει τον οδηγό να οδηγείται μέσα στο πάρκινγκ και όχι να περάσει μπροστά από αυτό.
Σε όλα τα πάρκινγκ θα πρέπει να υπάρχει διαφημιστικό υλικό που να αναφέρετε στα αξιοθέατα και στα τουριστικά σημεία της πόλης
Μετακινήσεις οχημάτων
• Εντός της πεζοδρομημένης περιοχής θα επιτρέπεται η διέλευση των Ι.Χ. αυτοκινήτων των οποίων οι κάτοχοι κατοικούν μέσα στην πεζοδρομημένη περιοχή. Επίσης να επιτρέπεται η είσοδος στα μέσα μεταφοράς εμπορευμάτων, αλλά σε συγκεκριμένες ημέρες και ώρες.
• Τα μέσα μαζικής μεταφοράς (λεωφορεία) θα πρέπει να έχουν σαν αφετηρία τους εξωτερικούς δρόμους της πεζοδρομημένης περιοχής.
α) Τα λεωφορεία που έχουν διεύθυνση την βόρεια Λαμία θα έχουν σαν αφετηρία την οδό Λεωνίδου η οποία θα έχει μετατραπεί σε άνοδο.
β) Τα μέσα μαζικής μεταφοράς που έχουν διεύθυνση την Ανατολική Λαμία θα έχουν σαν αφετηρία την Καποδιστρίου.
γ) Τα μέσα μαζικής μεταφοράς που έχουν σαν διεύθυνση την νότια Λαμία θα έχουν σαν αφετηρία την Θερμοπυλών που θα έχει μετατραπεί σε κάθοδο.
δ) Τα μέσα μαζικής μεταφοράς που θα έχουν σαν διεύθυνση την δυτική Λαμία θα πρέπει να έχουν σαν αφετηρία την οδό Αβέρωφ.
• Οι πιάτσες των TAXI θα πρέπει να μεταφερθούν στα όρια της πεζοδρομημένης περιοχής.
Όταν απομακρυνθούν τα αυτοκίνητα, τα λεωφορεία, τα ταξί κλπ. από το κέντρο της πόλης θα μεγαλώσει το αγοραστικό ενδιαφέρον των κατοίκων διότι θα έρθουν σε επαφή με περισσότερες επιχειρήσεις και ο καθημερινός εμπορικός τζίρος θα είναι πιο δίκαια και πιο ανθρωπινά μοιρασμένος.
Με όλα τα παραπάνω μέτρα η πόλη θα αλλάξει όψη, θα γίνει πιο ζεστή, θα απλώσει η αγορά, θα αποσυμφορεθεί, το κέντρο και οι κάτοικοι της πόλης θα ζουν σε μια καθαρή και υγιή πόλη.
Το παραπάνω σχέδιο ίσως να μην έχει καμία αξία διότι γράφτηκε από κάποιον πολίτη ο οποίος δεν έχει τις απαραίτητες γνώσεις για την οργάνωση μιας σύγχρονης πόλης. Είναι μια εργασία από έναν πολίτη τον οποίον η αγάπη για την πόλη που γεννήθηκε τον οδήγησε να στύψει το μυαλό του για να βάλει το δικό του λιθαράκι στην ευημερία των συνανθρώπων του και στο καλύτερο μέλλον των παιδιών του.
Εργασίες – μελέτες κλπ σαν την παραπάνω και σίγουρα πολύ καλύτερες και πολύ πιο ολοκληρωμένες θα υπάρχουν κάπου καταχωνιασμένες σε κάποια συρτάρια, κάποιων αρμοδίων.
Αυτό που χρειάζεται ουσιαστικά η πόλη μας είναι μια τοπική αυτοδιοίκηση που να έχει το θάρρος να πάρει την κατάσταση στα χέρια της και να «σπάσει αυγά», να συγκρουστεί με τα τοπικά, πολιτικά και οικονόμα τζάκια για να μπορέσει να δώσει στον κόσμο μια ζεστή και όμορφη πόλη.