Καθημερινή Αδέσμευτη Εφημερίδα

  Αριθμός Πιστοποίησης: Μ.Η.Τ. 242014

«Ου παντός πλειν εις Κόρινθον»

Γράφει η Eυμορφία Ρουποτιά

Φιλόλογος
Δημοτική Σύμβουλος

Ποιοι κατά τον Πλάτωνα δεν μπορούν να διοικούν μια πόλη δίνεται με τον πιο παραστατικό τρόπο στην "Πολιτεία"του Πλάτωνα όπου οικοδομείται η Καλλίπολη.Το απόσπασμα στα αρχαία έχει ως εξής:"Τί δέ; Τόδε οὐκ εἰκός, ἦν δ’ ἐγώ, καὶ ἀνάγκη ἐκ τῶν προειρημένων, μήτε τοὺς ἀπαιδεύτους καὶ ἀληθείας ἀπείρους ἱκανῶς ἄν ποτε πόλιν ἐπιτροπεῦσαι, μήτε τοὺς ἐν παιδείᾳ ἐωμένους διατρίβειν διὰ τέλους, τοὺς μὲν ὅτι σκοπὸν ἐν τῷ βίῳ οὐκ ἔχουσιν ἕνα, οὗ στοχαζομένους δεῖ ἅπαντα πράττειν ἃ ἂν πράττωσιν ἰδίᾳ τε καὶ δημοσίᾳ, τοὺς δὲ ὅτι ἑκόντες εἶναι οὐ πράξουσιν, ἡγούμενοι ἐν μακάρων νήσοις ζῶντες ἔτι ἀπῳκίσθαι;"

Με λίγα λόγια η διακυβέρνηση δεν μπορεί να ανατίθεται στους απαίδευτους λόγω της άγνοιας και της προσήλωσης στο προσωπικό συμφέρον και στους πεπαιδευμένους που επαναπαύονται στις πνευματικές τους ενασχολήσεις.

Μετα την αρχική αυτή επισήμανση ακολουθεί μια ολόκληρη συζήτηση για το ποιος είναι ο ιδανικός Κυβερνήτης καταλήγοντας ότι είναι αυτός που ανήλθε την ανωφερή οδό της παιδείας,κατέκτησε τη γνώση, αλλά έχει κατανοήσει παράλληλα τον ηθικό ρόλο του να μεταλαμπαδεύσει τη γνώση και την αλήθεια στον αδαή πολίτη, ώστε να τον καταστήσει κοινωνό μιας δίκαιης και ευνομούμενη πολιτείας. Και φυσικά ο εν παιδεία άνθρωπος που οφείλει να χειριστεί τα της πολιτικής ζωής δεν είναι ο/η πολιτικός που ετοιμάζεται, για να γίνει πολιτικός σε σχολες όπου μαθαίνει την ξύλινη γλώσσα και πως να ελίσσεται διπλωματικα,αλλά αυτός/η που έχει πολύπλευρη καλλιέργεια προσωπικότητας,έχει μαθητεύσει στη γλώσσα, στις γλωσσες, στα μαθηματικά, στην ιστορία, στη φιλοσοφία, στη θεολογία, έχει δεξιότητες πάνω στα σύγχρονα τεχνολογικά μέσα, έχει δώσει δείγματα αξιοσύνης και ηθικού αποτυπώματος στην οικογενειακή, επαγγελματική και κοινωνική ζωή και φυσικά ζει και δρα με γνώμονα το κοινό καλό

Η ιστορία έχει δείξει ότι οι τέτοιου είδους άνθρωποι δεν ενδιαφέρονται να ασχοληθούν με την ενεργό πολιτική λόγω ευσυνειδησίας και βαθιάς συναίσθησης του καθήκοντος και ,αν κάποιοι το επιχειρήσουν, αφενός θεωρούνται από πολλούς ανόητοι/ες, αφετέρου απογοητεύονται και εγκαταλείπουν μαχόμενοι/ες από άλλες επάλξεις πιο αρμόζουσες στην προσωπικότητα τους και στο ηθικό τους υπόβαθρο.

Βεβαια, με αυτόν τον τρόπο η πολιτική διακυβέρνηση αφήνεται στα χέρια αφιλοσόφητων πολιτικών, δημαγωγων που εξαπατούν τα πλήθη υποσχόμενοι/ες πράγματα που δεν μπορούν να υλοποιηθούν,η ανάδειξη τους στηρίζεται στην προσωπική σχέση με τον δικό του/της ψηφοφόρο και έτσι είναι απολύτως φυσιολογικό να προωθείται η εκδουλευση, το ρουσφέτι,η διαφθορά, γιατί ο μεν πολιτικός πάντα θα είναι υποχρεωμένος,ο δε πολίτης πάντα εξαρτημένος από έναν/μια πολιτικό για να κάνει τη "δουλειά"του. Και όσο και αν κάποιος από τους νεότερους ανθρώπους που ασχολούνται η θέλουν να ασχοληθούν με την πολιτική τα διαπιστώνει όλα αυτά και βαθιά μέσα του δεν συμφωνεί, ένα κράτος που αιώνες στηρίχτηκε σε νοοτροπίες πολιτικάντηδων και όχι πολιτικών, δεν του επιτρέπει να γκρεμίσει αυτό το σαθρό οικοδόμημα. Και όσο και ο πολίτης διαπιστώνει ότι οι δουλειές γίνονται και με άλλους τρόπους, θα τους αναζητά και έτσι το γαϊτανάκι των αλληλοεκδουλευσεων δεν έχει τέλος.

Επειδή θέλω πάντα να είμαι αισιόδοξη, περιμένω αυτή την ημέρα που θα τολμήσουν οι υγιείς δυνάμεις να σπάσουν το φράγμα αυτού του σκοτεινού πλατωνικού σπηλαίου και να οδηγηθούν οι ίδιοι και οι ίδιες στο φως και στην πολιτική που δεν ντροπιάζει, αλλά ανυψώνει και δημιουργεί τις προϋποθέσεις μιας ιδανικής πολιτείας.