Άγρια Σκέψη
Γράφει ο
Παναγιώτης Ιακωβής
Παραδόξως, η Επιστήμη και οι Θεωρίες Συνωμοσίας προέρχονται από τα ίδια πνευματικά υλικά.
Από την γοητεία της αιτιοκρατίας που στην περίπτωση της Επιστήμης έζησε και ζει "χρυσές εποχές" πριν αποδομηθεί φιλοσοφικά, αλλά παρέμεινε στις θεωρίες συνωμοσίας ως ακράδαντη πίστη ότι οι προθέσεις, των συνωμοτών επιτυγχάνουν τους σκοπούς τους.
Από την ανάγκη για μια συνεκτική εξήγηση του Κόσμου, χωρίς ασυνέπειες και αντιφάσεις. Στην Επιστήμη ζούμε με την αβεβαιότητα, γνωρίζοντας ότι η Φύση λειτουργεί κατά τα
Θεωρήματα του Godel και τις Αρχές του Heisenberg, αλλά οι θεωρίες συνωμοσίας χρησιμοποιούν ανορθολογικές δοξασίες ως "συγκολλητικό υλικό" σε μια απέλπιδα προσπάθεια για έναν συνεπές κοσμοείδωλο.
Από την ίδια την Πρόοδο της Επιστήμης που καθιστά την εξειδικευμένη Γνώση απρόσιτη στον καθημερινό άνθρωπο που έτσι σε στιγμές φόβου και ανασφάλειας αναζητά εξηγήσεις του κόσμου που να είναι πιο "εύπεπτες" και απλοϊκές.
Από την εμπιστοσύνη στην Επιστήμη που γίνεται τυφλή πίστη σε οτιδήποτε μοιάζει εξωτερικά "επιστημονικό" ή χρησιμοποιεί επιστημονικό jargon.
Από την Κριτική Σκέψη που μετατρέπεται σε Πνεύμα Αντιλογίας.
Από την ανάγκη για "Τάξη" σε έναν κατακερματισμένο Κόσμο.
Από την αμφισβήτηση στην Αυθεντία που διανύει έναν εύκολο και ολισθηρό δρόμο προς την αμφισβήτηση της Γνώσης.
Από την Ελευθερία της Έκφρασης στην Ασυδοσία του Bullshit.
Από την ανάγκη για χρηματοδότηση, που μετατρέπεται σε απληστία.
Από το Φως στη Σκιά.
Η Επιστήμη και οι Θεωρίες Συνωμοσίας, δεν διαφέρουν στα πνευματικά τους συστατικά, αλλά στο πώς και πόσο και πότε χρησιμοποιείται το καθένα τους.
Τα ίδια υλικά, αλλά διαφορετική χρήση τους, από διαφορετικούς ανθρώπους.
Δεν "είμαστε" τα υλικά μας. Άλλωστε και η Ελληνική Μυθολογία ήταν η "Εγκυκλοπαίδεια" της εποχής της.