Πανελλαδικές Εξετάσεις: Αυλαία των Εξετάσεων σήμερα για τα Γενικά Λύκεια - ΕΠΑΛ: Η σημασία και η χρησιμότητα του βιβλίου, το θέμα των Νέων Ελληνικών
Ένα διασκευασμένο κείμενο από το διαδίκτυο και ένα απόσπασμα από το βιβλίο του Μενέλαου Λουντέμη «Ένα παιδί μετράει τ’ άστρα» (1956) κλήθηκαν να αναλύσουν οι υποψήφιοι των πανελλαδικών των ΕΠΑΛ, κατά την πρώτη ημέρα των εξετάσεων, στο μάθημα των Νέων Ελληνικών.
Αντικείμενο και των δύο κειμένων είναι η σημασία και η χρησιμότητα που έχουν στη ζωή μας τα βιβλία.
Αναλυτικά, οι υποψήφιοι, πέραν των ερωτήσεων συντακτικού, λεξιλογίου και ερμηνείας, κλήθηκαν να γράψουν μία ομιλία, 200-250 λέξεων, με αφορμή το αρχικό κείμενο από το διαδίκτυο, που θα μπορούσαν να εκφωνήσουν στο σχολείο τους στο πλαίσιο ημερίδας για τη φιλαναγνωσία, στην οποία θα παρουσιάσουν την αξία του βιβλίου για τον άνθρωπο.
Επιπλέον, με αφορμή το απόσπασμα από το βιβλίο του Μενέλαου Λουντέμη, κλήθηκαν να αναπτύξουν τις σκέψεις τους για το ποια είναι η στάση των νέων της εποχής μας απέναντι στο βιβλίο.
Βατά και χωρίς εκπλήξεις τα θέματα των Νέων Ελληνικών
Απλά και αναμενόμενα χαρακτηρίζονται τα χθεσινά θέματα και τα κείμενα των Νέων Ελληνικών, που κλήθηκαν να αναλύσουν οι υποψήφιοι των ΕΠΑΛ κατά την πρώτη ημέρα των πανελλαδικών εξετάσεων.
«Η θεματική της φιλαναγνωσίας είναι οικεία ήδη από την Α' Λυκείου και έτσι δεν φαίνεται να έκρυβε εκπλήξεις για τα παιδιά», ανέφερε στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο φιλόλογος, καθηγητής στο Κοινωνικό Φροντιστήριο του Δήμου Αγίου Δημητρίου, Πέτρος Τασσόπουλος, σχολιάζοντας τα σημερινά θέματα.
Όπως σημείωσε, οι ερωτήσεις ήταν «σαφείς και αναμενόμενες» και οι ασκήσεις «δεν παρουσίασαν δυσκολία». «Σε γενικές γραμμές, μιλάμε για θέματα βατά και αναμενόμενα, χωρίς εκπλήξεις που θα μπορούσαν να δυσκολέψουν τους μαθητές», κατέληξε ο κ. Τασσόπουλος.
Υπενθυμίζεται ότι οι υποψήφιοι των ΕΠΑΛ μπήκαν σήμερα, Πέμπτη 30 Μαϊου, στον στίβο των πανελλαδικών εξεταζόμενοι στο μάθημα των Νέων Ελληνικών.
Οι υποψήφιοι κλήθηκαν να αναλύσουν ένα διασκευασμένο κείμενο από το διαδίκτυο και ένα απόσπασμα από το βιβλίο του Μενέλαου Λουντέμη «Ένα παιδί μετράει τ' άστρα» (1956).
Αντικείμενο και των δύο κειμένων ήταν η σημασία και η χρησιμότητα που έχουν στη ζωή μας τα βιβλία.
Αναλυτικά, οι υποψήφιοι, πέραν των ερωτήσεων συντακτικού, λεξιλογίου και ερμηνείας, κλήθηκαν να γράψουν μία ομιλία, 200-250 λέξεων, με αφορμή το αρχικό κείμενο από το διαδίκτυο, που θα μπορούσαν να εκφωνήσουν στο σχολείο τους στο πλαίσιο ημερίδας για τη φιλαναγνωσία, στην οποία θα παρουσιάσουν την αξία του βιβλίου για τον άνθρωπο. Επιπλέον, με αφορμή το απόσπασμα από το βιβλίο του Μενέλαου Λουντέμη, κλήθηκαν να αναπτύξουν τις σκέψεις τους για το ποια είναι η στάση των νέων της εποχής μας απέναντι στο βιβλίο.
Σήμερα ξεκινούν οι Πανελλήνιες στα ΓΕΛ
Με την εξέταση του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας θα αρχίσουν σήμερα, Παρασκευή 31 Μαΐου 2024, οι Πανελλαδικές Εξετάσεις για τους υποψηφίους των Γενικών Λυκείων, που διεκδικούν μία από τις 68.851 θέσεις της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης για το ερχόμενο ακαδημαϊκό έτος, 2024-25.
Η Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία είναι το μοναδικό μάθημα Γενικής Παιδείας στο οποίο θα εξεταστούν οι υποψήφιοι των ΓΕΛ.
Από την Τρίτη 4 Ιουνίου έως και την Τετάρτη 12 Ιουνίου, οι υποψήφιοι θα εξετάζονται σε μαθήματα Προσανατολισμού.
Ως ώρα έναρξης εξέτασης έχει ορισθεί η 08:30 και έτσι, οι υποψήφιοι θα πρέπει να προσέρχονται στις αίθουσες εξέτασης μέχρι τις 08:00. Η διάρκεια εξέτασης είναι τρεις (3) ώρες.
Αξίζει να σημειωθεί ότι θα μεσολαβήσει ένα κενό εξετάσεων, λόγω της διεξαγωγής των Ευρωπαϊκών Εκλογών στις 9 Ιουνίου.
Υπενθυμίζεται, τέλος, ότι οι Πανελλαδικές Εξετάσεις για τους υποψηφίους των ΕΠΑΛ θα συνεχιστούν με εξέταση των Μαθηματικών (άλγεβρα) το ερχόμενο Σάββατο 1 Ιουνίου 2024.
Μηνύματα Σταϊκούρα, Αποστόλου και Στιβακτή για τις Πανελλαδικές
Τα μηνύματα τους με αφορμή τη φετινή διαδικασία των Πανελληνίων Εξετάσεων σε Γενικά και Επαγγελματικά Λύκεια, απέστειλαν ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, ο Δήμαρχος Στυλίδας, Γιάννης Αποστόλου και η Δήμαρχος Αμφίκλειας-Ελάτειας, Αθανασία Στιβακτή. Και οι τρεις στα μηνύματά τους, σημειώνουν ότι οι φετινοί υποψήφιοι πρέπει να αντιμετωπίσουν τη διαδικασία των Πανελληνίων με ψυχραιμία και σαν ένα ακόμη βήμα στη ζωή τους και όχι με άγχος θεωρώντας πως τα πάντα κρίνονται σε αυτό το διάστημα.
Χρήστος Σταϊκούρας: «Οι Πανελλαδικές βήμα προς την εκπλήρωση των ονείρων σας»
«Αγαπητές υποψήφιες και υποψήφιοι για την Ανώτατη Εκπαίδευση, με αφορμή την έναρξη των Πανελλαδικών Εξετάσεων, σας εύχομαι καλή δύναμη και καλή επιτυχία!
Οι Πανελλαδικές Εξετάσεις είναι μια μεγάλη πρόκληση και αποτελούν, αναμφίβολα, κορυφαίο σταθμό στην πορεία σας στην εκπαίδευση. Σταθμό στον οποίο φθάσατε με προσωπικές θυσίες, υπομονή και μεγάλη προσπάθεια.
Να θυμάστε ότι οι κόποι και οι θυσίες σας θα ανταμειφθούν, και αυτή η περίοδος είναι μόνο ένα βήμα προς την εκπλήρωση των ονείρων σας. Κρατήστε την ψυχραιμία σας, μείνετε συγκεντρωμένοι, εμπιστευτείτε τον εαυτό σας και να είστε περήφανοι για την προσπάθειά σας.
Με εφόδια το κεφάλαιο της γνώσης που έχετε δημιουργήσει, με την αρωγή των καθηγητών σας και την αμέριστη συμπαράσταση των οικογενειών σας, είμαι βέβαιος ότι θα τα καταφέρετε.
Καλή επιτυχία σε όλους!».
Γιάννης Αποστόλου: «Κατακτήστε τους στόχους σας! ΤΟ ΑΞΙΖΕΤΕ!
«Αγαπητοί μαθητές, το ταξίδι των ονείρων σας ξεκίνησε.
Με όπλα την γνώση και την επιμονή καλείστε να πετύχετε τους στόχους σας. Είναι μεγάλη επιτυχία να βλέπεις τα όνειρά σου να γίνονται πραγματικότητα και να προχωράς με προσήλωση και αφοσίωση προς την κατάκτηση των στόχων σου.
Ένα όμορφο ταξίδι για το οποίο – όλα τα προηγούμενα χρονιά - με υπομονή, μεθοδικότητα και επιμονή, θυσιάσατε αμέτρητες ώρες αφοσίωσης στην μελέτη. Το ταξίδι μπορεί να είναι δύσκολο αλλά οι ανταμοιβές είναι ανεκτίμητες.
Θέλω να έχετε, βαθιά χαραγμένο στην μνήμη σας ότι όποιο κι αν είναι το αποτέλεσμα των εξετάσεων δεν έχει σημασία, είσαστε ήδη νικητές γιατί φτάσατε ως εδώ ξεπερνώντας κάθε εμπόδιο. Με πάθος και πίστη στον εαυτό σας συνεχίστε το κυνήγι των ονείρων σας και μην παραδίδεστε ποτέ. Άλλωστε η ζωή ανταμείβει τους τολμηρούς και την επιμονή.
Θα ήταν παράλειψη μου εάν δεν απέδιδα την τιμή που αξίζει στους στυλοβάτες όλων των προσπαθειών. Αγαπητοί γονείς, δεχθείτε τα ειλικρινή μου συγχαρητήρια για τον καθημερινό σκληρό αγώνα που κάνετε και προετοιμάσατε τους μαθητές μας, τα παιδιά μας ώστε είναι έτοιμα να ανοίξουν τα φτερά τους και να πετάξουν ψηλά, στην κατάκτηση των στόχων τους.
Αγαπητοί μαθητές , με αυτοπεποίθηση και σύμμαχο την ψυχραιμία και τις γνώσεις σας, κατακτήστε τους στόχους σας!
Το ΑΞΙΖΕΤΕ!
Εμείς, ως γονείς και ως Δήμος Στυλίδας είμαστε και θα παραμείνουμε δίπλα σας, για να στηρίξουμε, να εμπνεύσουμε και να θαυμάσουμε κάθε προσπάθειά σας. Καλή επιτυχία!».
Αθανασία Στιβακτή: «Οι πανελλήνιες είναι ένα ακόμα σκαλοπάτι στην ανηφόρα της ζωής»
«Πανελλήνιες. Μία λέξη που σε κάποιους προκαλεί ελπίδα και σε κάποιους φόβο. Γιατί και οι δύο περιπτώσεις, τις θεωρούν καθοριστικές για το μέλλον τους. Αγαπημένα μας παιδιά, οι πανελλήνιες εξετάσεις είναι απλώς ένα ακόμα σκαλοπάτι στην ανηφόρα της ζωής. Όχι το μοναδικό!
Υπάρχουν κι άλλοι τρόποι κι άλλοι δρόμοι για να πορευτείτε. Δείτε το σαν μια συναρπαστική εμπειρία, που θα διηγείστε μεγαλώνοντας, όπως ακριβώς κάνουμε κι εμείς, αναπολώντας τα σχολικά μας χρόνια. Ξέρουμε πόσο έχετε κουραστεί, πόσο άγχος και πόση εσωτερική πίεση βιώνετε και ευχόμαστε ολόψυχα, τόσο σε εσάς όσο και στους γονείς και στους εκπαιδευτικούς σας, καλή δύναμη! Μακάρι οι κόποι σας να ανταμειφθούν.
Μα ακόμη κι αν δεν έρθει το επιθυμητό αποτέλεσμα, λύσεις υπάρχουν πάντοτε! Μην το θεωρήσετε προσωπική αποτυχία, αλλά αντιμετωπίστε το ως πρόκληση ή μια άτυχη στιγμή, από τις πολλές που θα βιώσετε στον δύσκολο και απαιτητικό στίβο της ζωής. Πιστέψτε στον εαυτό σας, μείνετε ψύχραιμοι και νηφάλιοι και απολαύστε το υπέροχο ταξίδι που ξεκινάει! Ακόμη και το άγνωστο έχει τη χάρη και τις χάρες του. Αναζητήστε τις…
ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ!».
Διαχείριση άγχους και συμβουλές επιτυχίας
Οι πανελλαδικές εξετάσεις αποτελούν μία από τις πιο αγχωτικές και ψυχοφθόρες διαδικασίες, τόσο για τους μαθητές όσο και για τους γονείς. Ιστορίες για πολύωρο διάβασμα και εικόνες γονιών που δηλώνουν «φέτος δίνουμε πανελλήνιες... » είναι γνωστές σε όλους μας.
Ο έφηβος δίνει πανελλαδικές εξετάσεις, αλλά συχνά μαζί με αυτόν δίνει εξετάσεις και όλη η οικογένεια, όπως αναφέρει στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων η Αρετή Βεργούλη, ψυχολόγος-ψυχοθεραπεύτρια, δίνοντας χρήσιμες συμβουλές για τη διαχείριση του άγχους.
Το άγχος που ως συναίσθημα επικρατεί αυτήν την περίοδο οφείλεται τόσο σε συλλογικούς λόγους (κοινωνική πίεση, συλλογικό κοινωνικό απωθημένο για μόρφωση) όσο και σε ατομικούς (βαθμός προετοιμασίας, ιδιοσυγκρασία και προσωπικότητα κ.λπ.).
Η όλη διαδικασία προετοιμασίας απαιτεί σωστή αντιμετώπιση του άγχους με αναγκαίες κάποιες συμπεριφορικές παρεμβάσεις, τόσο για τα παιδιά όσο και για τους γονείς.
Ειδικότερα:
Είναι χρήσιμο οι υποψήφιοι να υιοθετήσουν μία καθημερινή ρουτίνα ύπνου, ελαφριά γεύματα και διαλείμματα. Τα διαλείμματα βοηθούν πολύ στη μείωση του άγχους, αρκεί να είναι ένα πραγματικό «στοπ» από το διάβασμα, όπου ο υποψήφιος θα κάνει αυτό που τον ευχαριστεί, π.χ. μπορεί να είναι τακτική σωματική άσκηση ή βόλτα με έναν συνομήλικο.
Όταν μελετούν οι υποψήφιοι καλό είναι να μην έχουν κοντά τους κινητό, γιατί μπορεί να τους αποσπά την προσοχή.
Να φροντίζουν να διαβάζουν και όχι να κάνουν εξαντλητική μελέτη. Να κάνουν γρήγορες και ουσιαστικές επαναλήψεις.
Θα είναι βοηθητικό να συντάξουν ένα πρόγραμμα όσων έχουν διαβάσει, να φτιάξουν έναν «κορμό», όπως τα «περιεχόμενα» ενός βιβλίου, ώστε να μπορέσουν να ανακαλέσουν την ύλη κατά την εξέταση. Να δώσουν έμφαση σε σημεία της ύλης που τους δυσκολεύουν ώστε να μη χάνουν χρόνο σε αυτά που ήδη γνωρίζουν καλά.
Χρειάζεται να κάνουν αισιόδοξες σκέψεις.
Να αποφεύγουν ανθρώπους και συζητήσεις που προκαλούν άγχος. Κατά τη διάρκεια των εξετάσεων να μη συζητούν πριν μπουν στην αίθουσα τι διάβασαν και τι όχι και να διαβάσουν την εκφώνηση της άσκησης μία και δύο φορές. Να ξεκινήσουν από τις ερωτήσεις που γνωρίζουν καλύτερα και να αφήσουν τα θέματα που τους δυσκολεύουν για αργότερα, αφιερώνοντας χρόνο σε αυτά εφόσον έχουν γράψει όσα σίγουρα γνωρίζουν. Αυτό θα δημιουργήσει ένα θετικό συναίσθημα, ώστε έπειτα να «παλέψουν» για αυτά τα θέματα που τους δυσκολεύουν. Να χρησιμοποιήσουν το πρόχειρο για να οργανώσουν τις σκέψεις τους. Να μη βιαστούν να αποχωρήσουν από την αίθουσα εάν δεν γνωρίζουν κάποιο θέμα, αλλά να προσπαθήσουν να ανακαλέσουν με ηρεμία την ύλη και τα σχετικά θέματα. Να μην «πετάξουν πετσέτα πριν σφυρίξει η λήξη του αγώνα».
«Σε περίπτωση ακραίου άγχους κατά τη διάρκεια της εξέτασης μπορούν να κάνουν μία διαδικασία που την εφαρμόζουμε στην τραυματοθεραπεία.
Συγκεκριμένα, να πάρουν βαθιές ανάσες και να μεταφέρουν τη σκέψη τους για λίγα λεπτά σε κάτι που τους χαλαρώνει και όπου αισθάνονται ασφάλεια (ασφαλής τόπος).
Την άσκηση αυτή μπορούν να την έχουν κάνει πρόβα τις προηγούμενες ημέρες», συμβουλεύει η κ. Βεργούλη.
Έχει σημασία οι γονείς να εξασφαλίσουν ένα ήρεμο περιβάλλον. Πρέπει να ελέγξουν τις αντιδράσεις τους, να μη συζητούν συνέχεια για το ίδιο θέμα και να πάρουν μία απόσταση από τα παιδιά, ώστε αυτά να μην αισθάνονται ότι είναι από πάνω τους, ότι τα πιέζουν. Δεν χρειάζονται υπερβολές, ούτε οι γονείς να παίρνουν άδειες εάν αυτό δεν το θέλει ο έφηβος ούτε να τον συνοδεύουν στο σχολείο και να κρέμονται στα κάγκελα για να μάθουν πώς έγραψε. Να έχουν υποστηρικτικό ρόλο για την ψυχική και σωματική υγεία του εφήβου. Οι γονείς να αποφεύγουν τις συγκρίσεις με άλλους φίλους ή συμμαθητές του παιδιού.