Οι κατακτήσεις και οι προκλήσεις για ένα συμπεριληπτικό σχολείο, στο επίκεντρο εκδήλωσης του ΙΕΠ, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία
Σαφές μήνυμα για την ανάγκη ενδυνάμωσης της έννοιας της συμπερίληψης στην Εκπαίδευση, δόθηκε από την εκδήλωση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) με αφορμή την αυριανή (3/12) Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία.
Στην εκδήλωση, που πραγματοποιήθηκε την περασμένη Παρασκευή με θέμα «Σχολεία για Όλους: Ενδυναμώνοντας τη Συμπερίληψη στην Εκπαίδευση και την Κοινωνία», συμμετείχαν εκπρόσωποι της Πολιτείας, φορέων και δομών υποστήριξης της εκπαίδευσης και του αναπηρικού κινήματος, στελέχη της εκπαίδευσης, εκπαιδευτικοί, μαθητές και μαθήτριες με αναπηρία και γονείς.
Μέσα από τις εισηγήσεις τους, αναδείχθηκε η φωνή των ατόμων με αναπηρία οι δυνατότητες και τα δικαιώματά τους για ισότιμη πρόσβαση και ενεργό συμμετοχή σε όλους τους τομείς της ζωής, καθώς επίσης και τα οράματα και οι προσδοκίες τους για μια δίκαιη, ισότιμη και συμπεριληπτική κοινωνία.
Την εκδήλωση χαιρέτισε η υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Ζέττα Μακρή, η οποία επεσήμανε ότι για το υπουργείο Παιδείας «είναι σαφές ότι κάθε νέα και νέος με αναπηρία ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες πρέπει να έχει πρόσβαση σε μια ποιοτική εκπαίδευση με αντίκρισμα, που να ανταποκρίνεται στις ιδιαίτερες ανάγκες και στόχους του καθενός».
«Οι έννοιες της προσβασιμότητας και της συμπερίληψης εκφράζουν τη διαρκή προσπάθεια για την άρση των εμποδίων στη μάθηση για όλους και καθορίζουν και συνδιαμορφώνουν τις διεθνείς παιδαγωγικές και εκπαιδευτικές πρακτικές», ανέφερε η κ. Μακρή και πρόσθεσε: «Η συμπεριληπτική -άρα ισότιμη- εκπαίδευση αίρει διακρίσεις και περιορισμούς και εξασφαλίζει το δικαίωμα όλων των παιδιών να πετύχουν τους μαθησιακούς στόχους, να έχουν πρόσβαση στη γνώση και στην πληροφορία, να αξιοποιήσουν τις επιλογές, που τους δίνει το εκπαιδευτικό σύστημα, να διαμορφώσουν την επαγγελματική τους διαδρομή και να πετύχουν τα όνειρά τους».
Εκ μέρους του ΙΕΠ, την εκδήλωση χαιρέτισε ο αντιπρόεδρος, Κωνσταντίνος Λολίτσας, ο οποίος τόνισε ότι η Ημέρα των Ατόμων με Αναπηρία δεν είναι γιορτή, αλλά «μία διαρκής υπενθύμιση των υποχρεώσεων της Πολιτείας απέναντι στα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία».
Επιπλέον, ο πρόεδρος της Εθνικής Αρχής Προσβασιμότητας, Κωνσταντίνος Στεφανίδης, χαρακτήρισε «θεμελιώδες» το δικαίωμα στην εκπαίδευση για όλα τα παιδιά και αναφέρθηκε στην Εθνική Στρατηγική για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία 2024-2030 και τις προτάσεις της -μεταξύ άλλων- για επανεξέταση και βελτίωση του θεσμικού πλαισίου για τη λειτουργία της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, ενίσχυση της πρόσβασης σε κατάλληλα προσαρμοσμένο εκπαιδευτικό υλικό και εξοπλισμό και κατάλληλη κατάρτιση των εκπαιδευτικών του διοικητικού προσωπικού και εν γένει ευαισθητοποίηση της εκπαιδευτικής κοινότητας σε θέματα αναπηρίας και καθολικού σχεδιασμού.
Την εκδήλωση χαιρέτισε εκ μέρους της ΕΣΑμεΑ ο Ιωάννης Μοσχολιός, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων Ατόμων με Αναπηρία (ΠΟΣΓΚΑμεΑ), τονίζοντας ότι σκοπός της Ημέρας Ατόμων με Αναπηρία είναι «η αφύπνιση της ελληνικής Πολιτείας και κοινωνίας στα εμπόδια που αντιμετωπίζουν καθημερινά στην προσπάθειά τους να ενταχθούν ως ισότιμα μέλη στην κοινωνική, οικονομική, πολιτική και πολιτιστική ζωή».
«Παρά το ότι η έννοια της συμπερίληψης χρησιμοποιείται κυρίως αναφορικά με την εκπαίδευση των ατόμων με αναπηρία, αφορά όλους τους μαθητές και εκπαιδευόμενους. Τα παιδιά πρέπει να μαθαίνουν μαζί, ανεξαρτήτως των διαφορών τους», επεσήμανε.
Η εκδήλωση περιελάμβανε εισηγήσεις ατόμων με αναπηρία από διαφορετικούς χώρους και πεδία και με διαφορετική ιδιότητα, εισηγήσεις από εκπροσώπους φορέων και δομών υποστήριξης της εκπαίδευσης (υπουργείο Παιδείας, ΙΕΠ, ΚΕΔΑΣΥ), αναφορικά με τις δράσεις προάσπισης των δικαιωμάτων των Ατόμων με Αναπηρία, εισηγήσεις από εκπαιδευτικό με αναπηρία, στελέχη εκπαίδευσης δομών ατόμων με αναπηρία, γονέα ατόμου με αναπηρία και εκπρόσωπο κοινωνικού φορέα για την αναγκαιότητα ανάπτυξης δράσεων ευαισθητοποίησης και προώθησης της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης. Ιδιαίτερη θέση στο πρόγραμμα είχε η συζήτηση σχετικά με τις προκλήσεις, τις εμπειρίες και τα βιώματα των ατόμων με αναπηρία και των οικογενειών τους όπως και οι προτάσεις και οι προσδοκίες τους για τη συμπεριληπτική κοινωνία του μέλλοντος.
ΠΗΓΗ ΑΠΕ