Ο ΜΑΝΩΛΗΣ ΜΕ ΤΑ ΛΟΓΙΑ ΧΤΙΖΕΙ ΑΝΩΓΕΙΑ ΚΑΙ ΚΑΤΩΓΕΙΑ
Γράφει ο Μωϋσής Μπερμπερής
Περιφερειακός Σύμβουλος της Ελάσσονος Μειοψηφίας
Εν μέσω τυμπανοκρουσιών με λαμπερές φωτογραφίες στο Υπουργείο Υποδομών και μετά ετερόκλητης κουστωδίας, 40 μέρες πριν τις εκλογές και για μία απόφαση έγκρισης διενέργειας μελλοντικού διαγωνισμού για τμήμα του έργου Λαμία - Καρπενήσι.
Ευχάριστη είδηση από πρώτη ανάγνωση για το πολύπαθο έργο και διάβασα λεπτομερώς την εν λογω απόφαση.
Σαράντα χρόνια κοντά μηχανικός και πρώτη μου φορά βλέπω απόφαση διενέργειας διαγωνισμού χωρίς καμία αναφορά σε έναν ενάριθμο κωδικό χρηματοδότησης του έργου, δηλαδή στη δέσμευση κάποιου χρηματικού ποσού και μέσα από κάποιο χρηματοδοτικό εργαλείο και για ένα έργο προεκτιμώμενου προυπολογισμού 200 εκατομμύρια ευρώ.
Διαβάζω ένα θεωρητικό ευχολόγιο ότι το έργο θα χρηματοδοτηθεί γενικώς και αορίστως από εθνικούς πόρους και αναλόγως υπάρχει πιθανότητα να χρηματοδοτηθεί και από Ευρωπαϊκούς πόρους.
Τα διαθέσιμα χρήματα από εθνικούς Πόρους στην Περιφέρεια Στερεάς είναι συνήθως της τάξης των 40 εκατομμυρίων ετησίως.
Το δε αντίστοιχο Τομεακό Πρόγραμμα του Υπουργείου Υποδομών περί τα 500 εκατομμύρια και με αναφορά βέβαια σε ολόκληρη τη χώρα.
Τώρα τι μπορεί να σημαίνει αυτό για το εν λόγω έργο ο καθένας μπορεί εύκολα να βγάλει συμπεράσματα.
Εκτός βέβαια αν με ένα μαγικό ραβδί κάνουμε το βάτραχο Πρίγκιπα.
Αναφορικά δε με τα δύο σκέλη των ευρωπαϊκών προγραμμάτων, το μεν ΕΣΠΑ χρηματοδοτεί μόνο ώριμα και ολοκληρωμένα έργα και όχι τμήματα και μάλιστα τυφλά.
Το δε πρόγραμμα ανάκαμψης αναφέρεται σαφώς και ελάχιστα σε έργα υποδομής όπως επί παραδείγματι στο ΒΟΑΚ η τον Ε65.
Οπότε μάλλον τζίφος προς ώρας και με την ευχή να βγω ψεύτης.
Βέβαια υπάρχει και η αναφορά του πρωθυπουργού τις προάλλες από τη Λαμία όπου μας είπε ότι σπάει το κεφάλι του να βρει λεφτά για το εν λόγω έργο.
Χωρίς βέβαια το έργο Λαμία-Καρπενήσι να υπάρχει στο τεύχος των 540 έργων που εξήγγειλε η κυβέρνηση και ως το 2030.
Αναφέρεται δε η εν λόγω απόφαση διενέργειας διαγωνισμού σε ένα τμήμα του όλου έργου και χωρίς καμία αναφορά στο κομμάτι Σ Σ Λιανοκλαδίου - Μακρακώμη, δηλαδή έργο ακρωτηριασμένο.
Το έργο βέβαια ουσιαστικά συνεχίζει από κει που είχε διακοπεί η εν εξελίξει μελέτη από το 2016 και με κυβερνητική απόφαση το σταμάτησε το 2022.
Διεκόπει δε σε επίπεδο προκαταρκτικής μελέτης και προκρίνοντας τη μία εκ των τριών εναλλακτικών λύσεων που είχαν υποβληθεί.
Υπολείπονται ακόμα και σε επίπεδο μελέτης τα γεωτεχνικά στοιχεία του έργου, που έχουν βέβαια ήδη δημοπρατηθεί και από χρήματα με δέσμευση του 2016, αλλά ακόμα δεν έχουν ξεκινήσει η εκτέλεσή τους.
Οπου βέβαια απαιτείται ένα διάστημα τουλάχιστον ενός έτους και για την ολοκλήρωση τους.
Όπως δε επίσης υπολείπεται και το σημαντικότερο για την ωριμότητα του έργου και ώστε να μπορέσει να ενταχθεί σε ένα χρηματοδοτικό εργαλείο.
Η έγκριση δηλαδή των περιβαλλοντικών όρων του, οπότε και με τις ιδανικότερες συνθήκες πάμε ήδη στα τρία χρόνια από σήμερα.
Στη συνέχεια δε θα απαιτηθεί ένας εύλογος και αρκετά μεγάλος χρόνος για τη σύνταξη την υποβολή και τη έγκριση της οριστικής μελέτης.
Για αν μην θεωρηθώ βέβαια μικρόψυχος καλή η όλη προσπάθεια και ως προεκλογικό πυροτέχνημα δε λέω, αλλά όμως είναι ουσιαστικά η συνέχεια μιας ήδη υπάρχουσας κατάστασης που θέλει βέβαια το χρόνος της για την ολοκλήρωση της και αφού βέβαια και αναίτια χάσαμε ήδη τουλάχιστον τρία έτη.
Σα να λέμε δηλαδή, ουδέν νεώτερον απ το ανατολικό μέτωπο, πλην βέβαια κάποιων φωτογραφιών και ασκήσεων επι χάρτου.
Το δε σημαντικότερο όλων για αν είναι αληθινό και κατά τον αρχαίο ρήτορα
Δει δε χρημάτων ω άντρες Ευρυτάνες και άνευ τούτων ουδέν εστί γενέσθαι των δεόντων.
Μέχρι τοτε βέβαια ας βολευτούμε όπως όπως, δεν είναι δα και η πρώτη φορά, εκλογές άλλωστε έρχονται.
Τουλάχιστον εκείνη η ρημάδα η βελτίωση από το χωριό Τυμφρηστός μέχρι την είσοδο της σήραγγας θα μπορούσε ισως να γίνει και με δικά μας λεφτά.
Δεν στοιχίζει δα και τα δάνεια της Αγγλίας….