Φουρτούνες για την κυβέρνηση με την ακρίβεια στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια
Αποκλείει την επιβολή πλαφόν στα κέρδη ή στις τιμές ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης και αναμένει την Επιτροπή Ανταγωνισμού. Για αυξήσεις 40 με 60% μιλά η αντιπολίτευση “μεταφέροντας” την οργή των πολιτών
«Φουρτούνες» στην μέση του καλοκαιριού για την κυβέρνηση αφού οι υπέρογκες αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια προκαλούν οργή και αγανάκτηση σε όσους πολίτες έχουν την δυνατότητα να κάνουν θερινές διακοπές. Η πίεση αυτή έχει εκφραστεί και στην Βουλή όπου έχουν κατατεθεί δεκάδες ερωτήσεις από την αρχή του καλοκαιριού που μιλούν για αυξήσεις 40 με 60%. Αυτά ενώ ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης έχει αποκλείσει την επιβολή πλαφόν είτε στην κερδοφορία των ακτοπλοϊκών εταιριών, είτε στις τιμές των εισιτηρίων, λέγοντας ότι αυτό «αντιστρατεύεται τους όρους της ελεύθερης αγοράς»
Καμία κρατική παρέμβαση
Στην πιο πρόσφατη απάντησή του στο Κοινοβουλίου, που καταγράφθηκε στις 29 Ιουλίου ο Χρήστος Στυλιανίδης, είχε ουσιαστικά παραδεχθεί ότι δεν υφίστανται περιθώρια άμεσης κρατικής παρέμβασης. Μάλιστα σε κάποιες περιπτώσεις αμφισβήτησε ακόμη και το ότι έχουν ακριβύνει τα εισιτήρια!
Χαρακτηριστική είναι η αναφορά του σε απάντηση που έδωσε στην Νίνα Κασιμάτη (ΣΥΡΙΖΑ) λέγοντας για τις αυξήσεις στις τιμές «αποδεικνύεται διαμέσου του Παρατηρητηρίου των Τιμών ότι ειδικά στα συμβατικά πλοία είναι ή πολύ μικρές ή σε κάποιες συμβατικές γραμμές μειούμενες. Γνωρίζουμε το θέμα με τα ταχύπλοα σε κάποιες ενδονησιωτικές συνδέσεις, και αυτό το παρακολουθούμε».
Αναφέρθηκε στον Κυριάκο Μητσοτάκη λέγοντας ότι «η Κυβέρνηση και ειδικά ο Πρωθυπουργός με την καθημερινή του ενασχόληση καταφέρνει να συγκρατεί τα επίπεδα πληθωρισμού σε ένα επίπεδο που να μπορεί ο μέσος Έλληνας πολίτης να ανταποκριθεί. Δεν λέω ότι δεν αναγνωρίζουμε το πρόβλημα. Όλοι το αναγνωρίζουμε, το ζούμε, αλλά δυστυχώς βρισκόμαστε σε μια τέτοια διεθνή συγκυρία που είναι πρωτόγνωρη σε ό,τι αφορά τις γεωπολιτικές αναταράξεις, αλλά και τη διασύνδεση της ενέργειας με τα υπόλοιπα ζητήματα».
Επισήμανε ότι έχει γίνει καταγγελία από το υπουργείο για συγκεκριμένη εταιρία στην Επιτροπή Ανταγωνισμού και αναμένεται η εξέταση της υπόθεσης. Παράλληλα όμως σχεδόν απέκλεισε την πιθανότητα η κυβέρνηση να προχωρήσει σε οποιαδήποτε είδους θεσμοθέτηση πλαφόν είτε στις τιμές, είτε στο κέρδος.
Αναφέροντας ότι «με την ιδιότητά μου ως πρώην επίτροπος της Ευρωπαϊκής Ένωσης έκανα κρούσεις, σε ό,τι αφορά την άποψη που καταθέσατε για πλαφόν, στην DGCompetition και σας ομολογώ ότι είναι απογοητευτικές οι ενδείξεις για να μπορέσω να προχωρήσω ή εγώ ή ο Υπουργός Οικονομικών σε πλαφόν. Δεν θα μπω στη νομική ανάλυση των θεμάτων αλλά σας λέω ότι ήθελα να εξαντλήσω και εγώ αυτό το ενδεχόμενο. Δεν ήθελα να πάρω μία σαφή αρνητική θέση στέλνοντας μία επιστολή. Έκανα κρούσεις και αντιλαμβάνομαι ακόμη ότι συζητείται, αλλά δυστυχώς με βάση τα ευρωπαϊκά δεδομένα της «DGCompetition» αυτό τουλάχιστον θα θεωρηθεί ότι αντιστρατεύεται τους όρους της ελεύθερης και ενιαίας αγοράς»! Αυτά ενώ δήλωσε ότι η αγορά στην Ελλάδα είναι «ανώριμη σε ό,τι αφορά τον ανταγωνισμό». ΄
Τέλος όσον αφορά το Παρατηρητήριο Τιμών σημείωσε πως λειτουργεί μεν αλλά δεν μπορούν ακόμη οι πολίτες να το αξιοποιήσουν γιατί δεν είναι τεχνικά έτοιμη η σχετική πλατφόρμα.
Βομβαρδισμός ερωτήσεων της αντιπολίτευσης
Αυτά ενώ η αντιπολίτευση ήδη από τις αρχές του καλοκαιριού έχει επισημάνει το θέμα. Φέρνοντας στην Βουλή απανωτές ερωτήσεις για το ζήτημα της ακρίβειας στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια. Με ορισμένες εξ αυτών ιδιαίτερα τεκμηριωμένες.
Σε ερώτηση – για παράδειγμα- που είχε καταθέσει ήδη από τις 11 Ιουλίου το ΠΑΣΟΚ μέσω του βουλευτή του Γιώργου Νικητιάδη καταγράφθηκαν συγκεκριμένα παραδείγματα για τις τεράστιες αυξήσεις στα εισιτήρια.
Πιο συγκεκριμένα είχε καταθέσει τα εξής στοιχεία:
Χανιά: Η τιμή ενός απλού εισιτηρίου (Οικονομική Θέση – Deck) αυξήθηκε από 27€ το 2019 σε 41€ το 2024, σημειώνοντας αύξηση 51.85%. Για τα εισιτήρια με αυτοκίνητο, η τιμή αυξήθηκε από 49€ σε 79€, δηλαδή πάνω από 60%.
Σαντορίνη: Ένα απλό εισιτήριο κόστιζε 41€ το 2019 και πλέον κοστίζει 58€, ενώ με αυτοκίνητο η τιμή αυξήθηκε από 91€ σε 128€, δηλαδή αύξηση 40%.
Ρόδος: Η τιμή ενός απλού εισιτηρίου αυξήθηκε από 65€ το 2019 σε 91€ το 2024, σημειώνοντας αύξηση περίπου 39%. Για τα εισιτήρια με αυτοκίνητο, η τιμή αυξήθηκε από 104€ σε 150€, δηλαδή 44%.
Τήνος: Η τιμή ενός απλού εισιτηρίου αυξήθηκε από 35€ το 2019 σε 49€, ενώ με αυτοκίνητο η τιμή αυξήθηκε από 79€ σε 110€, δηλαδή αύξηση 40%.
Πάρος: Η τιμή ενός απλού εισιτηρίου αυξήθηκε από 36€ το 2019 σε 50€, ενώ με αυτοκίνητο η τιμή αυξήθηκε από 83€ σε 116€, σημειώνοντας αύξηση 40%
Επισημαίνοντας μάλιστα πως «ακόμη και με μια πρόχειρη έρευνα οι τιμές αυτές είναι ως και 60% υψηλότερες από τις τιμές για αντίστοιχες διαδρομές στην Βόρεια Ευρώπη».
Σε ανακοίνωσή που εξέδωσε ο ΣΥΡΙΖΑ μνημονεύει την δική του κοινοβουλευτική πρωτοβουλία. Επισημαίνει ότι «η κυβέρνηση αρνείται επίμονα να μειώσει τον υψηλό συντελεστή ΦΠΑ στα εισιτήρια, που είναι στο 24%, για να διατηρήσει τα υπέρμετρα φορολογικά της έσοδα, επιτρέποντας ταυτόχρονα στις εταιρείες του κλάδου να καταγράφουν τα κέρδη που οι ίδιες επιθυμούν, ανεξάρτητα από τα πραγματικά κόστη τους.
Βλέποντας τη ραγδαία αύξηση στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, ο ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, ήδη από τον περασμένο Μάιο, είχε καταθέσει κοινοβουλευτική ερώτηση ζητώντας από τους αρμόδιους υπουργούς να παρέμβουν άμεσα προκειμένου να συγκρατηθούν οι τιμές των εισιτηρίων και να εξασφαλιστεί ότι η μεγάλη μερίδα των μεσαίων εισοδημάτων θα μπορέσει να μετακινηθεί στα ελληνικά νησιά το φετινό καλοκαίρι».
Ήδη από τις αρχές Ιουνίου είχε παρέμβει δημόσια για το ζήτημα το ΚΚΕ, αναλαμβάνοντας και κοινοβουλευτικές πρωτοβουλίες. Μεταξύ άλλων ζήτησε «να μειωθούν τώρα όλα τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια και τα ναύλα (οχημάτων – εμπορευμάτων) κατά 50% για όλους, χωρίς να δοθούν νέες επιδοτήσεις και προνόμια στους εφοπλιστές. Να επιστραφούν τα χρήματα σε όσους έχουν ήδη πληρώσει τα πανάκριβα εισιτήρια». Επίσης να θεσπιστούν «δωρεάν μετακινήσεις για άνεργους, φοιτητές και στρατευμένους, για ΑΜΕΑ, χρονίως πάσχοντες. Μειωμένα εισιτήρια για συνταξιούχους, αναπληρωτές, πολύτεκνους».
Αντίστοιχα από τον Ιούνιο 7 βουλευτές της Νέας Αριστεράς, με πρώτο υπογράφοντα τον Ζειμπέκ Χουσείν είχαν επισημάνει το θέμα. Θέτωντας συγκεκριμένα ερωτήματα στο υπουργείο Ναυτιλίας. Ποιο συγκεκριμένα αν «έχει ολοκληρωθεί το Παρατηρητήριο Τιμών ακτοπλοϊκών εισιτηρίων και εάν όχι ποιοι οι λόγοι καθυστέρησης;». Επίσης «πως δικαιολογούνται οι αυξημένες τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων και ιδίως των ταχύπλοων, δεδομένου ότι οι τιμές των καυσίμων είναι χαμηλότερες σε σχέση με το 2022 και το 2023;» και τέλος αν «προτίθεται η κυβέρνηση να προβεί σε επιβολή πλαφόν στα μικτά περιθώρια κέρδους των ακτοπλοϊκών εταιρειών;».
ΠΗΓΗ NEWS247.GR