Καθημερινή Αδέσμευτη Εφημερίδα

  Αριθμός Πιστοποίησης: Μ.Η.Τ. 242014

Ο ΔΡΟΜΟΣ «ΜΑΚΡΑΚΩΜΗ - ΚΑΡΠΕΝΗΣΙ»: Γιατί αποκλείεται ολόκληρη γεωγραφική ενότητα του Νομού Φθιώτιδας από τις δυνατότητες χρήσης του συγκεκριμένου δρόμου;

Γράφει ο ΣΤΕΛΙΟΣ ΖΑΧΑΡΟΠΟΥΛΟΣ
ΤΟΠΟΓΡΑΦΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ

   
Ιδιαίτερος ήταν την προηγούμενη εβδομάδα ο προβληματισμός στο Δήμο Μακρακώμης και γενικότερα στη Δυτική Φθιώτιδα. Αιτία, η ανάγκη γνωμοδότησης για την περιβαλλοντική μελέτη του οδικού έργου «από την παράκαμψη Μακρακώμης έως ανατολικό μέτωπο της σήραγγας Τυμφρηστού».

Στη συνεδρίαση δόθηκε η ευκαιρία σε όλους τους αιρετούς (συμπολίτευση και αντιπολίτευση) να εγκαταλείψουν το «καβούκι» της μέχρι τώρα απραξίας τους αφού το έργο συζητείται αρμοδίως για πάνω από μία τριετία. Και να δείξουν έστω εικονικά το ενδιαφέρον τους με άκαιρες ή ελλιπείς προσεγγίσεις μέσα από την τήρηση μίας παθητικής, εν πολλοίς υποκριτικής και «εξ απαλών ονύχων» διαδικασίας. Με τα κροκοδείλια δάκρυα να «χύνονται ποτάμι». Δυστυχώς κάπως έτσι μπορεί να περιγράφεται η μέχρι τώρα στάση των αυτοδιοικητικών μας. Όχι μόνο του Δήμου αλλά και των αιρετών της Περιφέρειας λόγω προφανούς αρμοδιότητας.

Ο δρόμος «Λαμία - Καρπενήσι» έχει αναδειχθεί ως ένα από τα σημαντικότερα αναπτυξιακά έργα της περιοχής και «μελετάται» από το 1993. Με συνεχιζόμενα χρηματοδοτικά προγράμματα και με συμμετοχικές διαδικασίες δεσμευτικού -υποτίθεται- κοινωνικού διαλόγου. Αξίζει μια εντελώς περιληπτική αναφορά. Αρχικά η μελέτη αναγνώρισης είχε περαιωθεί μέχρι το Νεχωράκι. Την περίοδο «2000-2005» η προσπάθεια εντάθηκε με αποτέλεσμα από το Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε./Δ.Μ.Ε.Ο. να ολοκληρωθεί η μελέτη αναγνώρισης του άξονα από το Νεοχωράκι έως τη Σήραγγα.  

Το 2018, με την επίσκεψη στην περιοχή της Επιτρόπου κας Κρέτσου και του Υπουργού υποδομών κ. Σπίρτζη υπήρξαν νέες ανακοινώσεις. Εξαγγέλθηκε η εκπόνηση δύο μελετών κόστους 8,6 εκατ. ευρώ (!!), η μία από τη Λαμία έως Καστρί και η δεύτερη από το Νεοχωράκι μέχρι σήραγγα Τυμφρηστού.

Την πρόσφατη εποχή, ήλθαν «τα πάνω κάτω». Οι αρμόδιοι, ακολουθώντας την προσφιλή τους χωρίς κανένα δημόσιο διάλογο τακτική, αποφάσισαν άλλη μια φορά «για εμάς αλλά χωρίς εμάς». Με αποτέλεσμα να «πάνε στράφι» όλα όσα συζητήθηκαν και συνεκτιμήθηκαν στο διάστημα της προηγούμενης 30ετίας. Λες και το κόστος όλων των ερευνών και μελετών που έγιναν περίσσευε.

Στις μέρες μας κρίθηκε σκόπιμο να υιοθετηθούν οι «φρέσκιες» απόψεις κάποιων «τεχνοκρατών» και η χάραξη του οδικού άξονα μετά από τη Μακρακώμη και μέσω της γέφυρας Παλαιοβράχας να ακολουθεί μία εντελώς νέα «όδευση», νότια του Σπερχειού. Και έτσι καταλήξαμε, ο άξονας να παρακάμπτει συνολικά την οικιστική ενότητα της Δυτικής Φθιώτιδας. Όμως ας τονισθεί ότι το συγκεκριμένο πολυδάπανο έργο δεν θα επιβαρύνει οικονομικά μόνο τους φίλους Ευρυτάνες.

Γιατί απορρίπτονται οι μέχρι τώρα προτεινόμενες λύσεις και μελέτες ; Ποιο το όφελος που η οδική υποδομή δεν ακολούθησε την παλαιότερη χάραξη τουλάχιστον μέχρι το Νεοχωράκι ; Γιατί αποκλείεται ολόκληρη γεωγραφική ενότητα του Νομού Φθιώτιδας από τις δυνατότητες χρήσης του συγκεκριμένου δρόμου ; Και κάτι ειδικότερο. Η πρόβλεψη κατασκευής «ημικόμβου» - με άλλα λόγια κόμβου περιορισμένων χρήσεων- στην περιοχή της Λευκάδας ποιους σκοπούς εξυπηρετεί ; Δεν είναι άλλη μία και χωρίς κανένα λόγο, πρόσθετη υποβάθμιση ; Πρόκειται για ενδεικτικές και εύλογες απορίες που μπορεί να προκύπτουν σχετικά εύκολα. Κυρίως λόγω μιας κυρίαρχης αιτίας που δεν είναι άλλη από ένα τραγικό έλλειμμα. Την άσκηση χρηστής διοίκησης.

Ας σημειωθεί βέβαια ότι το «έλλειμμα άσκησης χρηστής διοίκησης» δεν αφορά μόνο τη Δυτική Φθιώτιδα. Το γεγονός ότι τη σύγχρονη εποχή οι αυτοδιοικητικοί μας «παθαίνουν αλλεργία» με την υποχρέωση της διεκδίκησης είναι - και δυστυχώς - γενικότερη διαπίστωση. Υπάρχει δυσθυμία ακόμα και για τα αυτονόητα. Διαφορετικά δεν εξηγείται η διαχρονική αναποτελεσματικότητα για την αναβάθμιση και αξιοποίηση του παγκοσμίου φήμης χώρου των Θερμοπυλών. Ούτε και η «αφωνία» σε ότι αφορά την άκριτη αποδοχή της επιλογής για την κατασκευή του κοστοβόρου και χωρίς ουσιαστική αξιολόγηση έργου της «Δυτικής παράκαμψης Μπράλλου». Λες και η Ανατολική παράκαμψη δεν επαρκεί.

Μπορούν να μας πουν οι αρμόδιοι του Υπουργείου Υποδομών τα οφέλη της Εθνικής και τοπικής οικονομίας από την κατασκευή του συγκεκριμένου έργου ;

Οι ανάγκες για τη βελτίωση της Εθνικής Οδού «Μπράλλου - Αμφίκλειας» είναι υποδεέστερες ;

Για τη διευθέτηση όμως των προβλημάτων χρειάζεται η ύπαρξη κατάλληλης φροντίδας. Με την ανάληψη των ευθυνών που αναλογούν στους ταγούς μας να είναι το ελάχιστο προαπαιτούμενο.

 

 

    

 

Ενημερωτικά δελτία

Ενημερωθείτε άμεσα από την εφημερίδα μας για τις τελευταίες ειδήσεις μέσα από την ηλεκτρονική σας διεύθυνση.