Καθημερινή Αδέσμευτη Εφημερίδα

Η «Χώρα των Ονείρων» με τον φακό του Ρόμπερτ Μακέιμπ στο Μουσείο Ακρόπολης

Μια ομάδα ιερωμένων με προεξάρχοντα τον Αρχιεπίσκοπο Αμερικής Ελπιδοφόρο διέσχιζε τον αύλειο χώρο του Μουσείου Ακρόπολης τη Δευτέρα το βράδυ, ενώ πολυτελή οχήματα αποβίβαζαν τους άρχοντες του Πατριαρχείου επί της Διονυσίου Αρεοπαγίτου. Οι δεκάδες υψηλοί προσκεκλημένοι –γηγενείς αλλά και προερχόμενοι από τον ελληνισμό 22 χωρών– θα δειπνούσαν με θέα τον Παρθενώνα στο εστιατόριο. Την ίδια ώρα, στην αίθουσα περιοδικών εκθέσεων θα κοβόταν η κορδέλα της νέας ατομικής έκθεσης του φωτογράφου Ρόμπερτ Μακέιμπ με τον ευρηματικότατο τίτλο Χαίρε Ξένε στη Χώρα των Ονείρων, με θέα ένα παρελθόν που δεν υπάρχει πια: απάτητες ακτές, ξύλινα πλεούμενα για τις μεταφορές στο Αιγαίο, άνθρωποι του μόχθου και της φτώχειας με χαμόγελο και αξιοπρέπεια. Ο Αμερικανός έχει διατηρήσει στις φωτογραφίες του μια εικόνα της πατρίδας μας με την οποία μοιάζει να απέχουμε έτη φωτός.

Κι όμως, ήταν μόλις το 1954 που πάτησε για πρώτη φορά το πόδι του στη χώρα μας και την ερωτεύτηκε τόσο σφόδρα ώστε έκτοτε μοιράζει τη ζωή του ανάμεσα στην πατρίδα του και στη δική μας. Παντρεύτηκε την αείμνηστη Ντίνα Φιλιππαίου, έκαναν την Αννα και τον Γιώργο, απέκτησαν σπίτι στην Πλάκα και στην Πάτμο, ρίζωσε. Και όλα αυτά τα 70 χρόνια μάς φωτογράφιζε καταγράφοντας τις τεράστιες αλλαγές που επέφερε στο ελληνικό τοπίο και στον ελληνικό ψυχισμό η τεχνολογία και η έλευση του τουρισμού. Είναι πολύ ωραία η ιδέα να παρουσιαστούν 100 φωτογραφίες της δουλειάς του στο μέρος που μαζί με το Αρχαιολογικό Μουσείο επισκέπτονται περισσότερο οι ξένοι. Η έμπνευση για τη διοργάνωση αυτή έπεσε στο τραπέζι πριν από μερικούς μήνες, όταν ο νυν εκπρόσωπος Τύπου του υπουργείου Εξωτερικών, διπλωμάτης Στράτος Ευθυμίου, που είχε υπηρετήσει ως πρόξενος στη Βοστώνη και είχε πολιτογραφήσει τιμητικά Ελληνα τον Μακέιμπ, γνώρισε τον φωτογράφο στην υπουργό Τουρισμού Ολγα Κεφαλογιάννη, που ήθελε να οργανώσει μια έκθεσή του.

Ο Αντώνης Σαμαράς έδωσε το παρών στα εγκαίνια της έκθεσης φωτογραφίας του Ρόμπερτ Μακέιμπ. [PANOULIS]© Παρέχεται από: Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Αυτό που εντυπωσιάζει στο αφιέρωμα είναι η καταπληκτική σκηνογραφία διά χειρός Μανώλη Σταυρακάκη, που έχει τυλίξει τους τοίχους με μια μπλε κούρμπα –σαν κύμα–, ενώ τις φωτογραφίες έχει διαλέξει (ως επιμελητής) ο διεθνούς φήμης διευθυντής φωτογραφίας και σκηνοθέτης Φαίδων Παπαμιχαήλ. Ωραίο στοιχείο είναι πως το αφιέρωμα έχει και τη δική του μουσική, ένα σάουντρακ που πρόσφερε αφιλοκερδώς ο συνθέτης Μίνως Μάτσας. Πρώτος πήρε τον λόγο ο διευθυντής του Μουσείου Ακρόπολης Νίκος Σταμπολίδης, ο οποίος επίτηδες είχε φορέσει γραβάτα στον ίδιο ακριβώς τόνο με το χρώμα των τοίχων της έκθεσης: Εχουμε εικόνες που δεν συνέλαβε μόνο το μάτι αλλά και η ψυχή ενός δημιουργού, τόνισε ο αρχαιολόγος. Είναι η ματιά ενός ερωτευμένου –με το θέμα του– νεαρού φωτογράφου που αν και είχε σχεδιάσει να είναι περαστικός από τα μέρη μας, αιχμαλωτίστηκε τελικά από την “Καλυψώ”, που δεν είναι άλλη από την πατρίδα μας. Η υπουργός Τουρισμού ευχαρίστησε όλους όσοι εργάστηκαν για την έκθεση και τόνισε ότι το στοιχείο της πραγματικής φιλοξενίας στις φωτογραφίες του Μακέιμπ είναι αυτό που κάνει την πατρίδα μας να ασκεί διαχρονική έλξη.

Μια Γαλλίδα στην Ιο, όταν κατέβαιναν στις παραλίες κοπάδια ζώων και λίγοι τουρίστες. [ΡΟΜΠΕΡΤ ΜΑΚΕΪΜΠ]© Παρέχεται από: Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Οσο για τον ίδιο τον φωτογράφο, έκανε μια αναδρομή στις δικές του αναμνήσεις από τις λήψεις του. Μου πήρε κλάσματα του δευτερολέπτου για να τραβήξω κάθε φωτογραφία, αλλά οι ιστορίες που διηγούνται διαρκούν αφάνταστα περισσότερο, είπε και συμπέρανε ότι στη χώρα που γνώρισε ως ξένος είδε τα δικά του όνειρα να βγαίνουν αληθινά.

Ο διευθυντής του Μουσείου Νίκος Σταμπολίδης διάλεξε ίδιο χρώμα γραβάτα με τους τοίχους της έκθεσης. [PANOULIS]© Παρέχεται από: Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
ΠΗΓΗ Katimerini.gr

    

 

Απόψεις

Γράφει ο Σπυρίδων Αλ.  Ρίζος Αξιότιμε υπουργέ κύριε Γεώργιε Φλωρίδη, καλές είναι οι συμπληρωματικές διατάξεις στο νόμο κατά της ενδοοικογενειακής βίας και...
randomness